Håkan Danielsson ny vd för WSP i Sverige – Så ska WSP växla upp

På bara fem år har WSP gått från 2500 medarbetare till 4300 i Sverige. Samtidigt har WSPs vd Magnus Meyer ökat sitt fokus på verksamhetsutveckling och tillväxt i sin roll som vd för WSP Europe. Därför väljer WSP att utse Håkan Danielsson till ny vd för WSP i Sverige.
Håkan Danielsson, ny vd för WSP i Sverige. Foto: WSP. Bilden får användas fritt i samband med denna nyhet.

– Jag är mycket glad att Håkan accepterat rollen som vd för WSP Sverige som är ett viktigt nav i vår nordiska verksamhet. Håkan har under sin tid på WSP spelat en betydelsefull roll i vår tillväxt och utveckling och har med framgång drivit två av våra större affärsområden. Jag är övertygad om att han är rätt i rollen att fortsätta utveckla WSP med sitt naturliga driv, närvarande ledarskap och med djup förankring i branschen, säger Magnus Meyer som nu ökar sitt fokus på verksamhetsutveckling och strategisk tillväxt.

Håkan Danielsson har varit inom WSPs ledning i sex år. Först som affärsområdeschef för den byggprojekterande verksamheten och därefter som chef för affärsområdet ”Systems” med 800 installationskonsulter. Han har utvecklat och stärkt de områden han drivit trots tuff konkurrens om kompetensen. Håkan är också en stark drivkraft inom WSP-koncernen för den globalt överskridande sektorn Properties & Buildings.

– Jag ser verkligen fram emot detta och siktet är inställt på förstaplatsen. Vi är det enda svenska teknikkonsultbolag som är globala på riktigt och den styrkan ska vi ta vara på. Samtidigt behöver vi ta oss ännu närmre de svenska kunderna. Vi kan tekniken, vi har kunskap från världens alla hörn och vi ligger i framkant på hållbarhetsområdet. Med det i ryggen ska vi fortsätta ligga nära kunderna och skaffa oss ännu mer förståelse för deras och samhällets utmaningar. Det är så vi framtidssäkrar världen, säger Håkan Danielsson.

Håkan Danielsson har en lång och bred erfarenhet, både som ingenjör och som ledare, bland annat från Ramboll, Scandiaconsult och Jacobson & Widmark som faktiskt var grunden för just WSP i Sverige. Håkan har en roll som ombud i flertalet av WSPs stora projekt så som Slussen och Kiruna stadshus. Håkan har också varit en av de drivande bakom WSPs acceleratorprogram Growspark.

– Nyckeln för att lyckas handlar om att uppmuntra och möjliggöra ständig utveckling för våra medarbetare. Vi vet att vi har ett starkt internt engagemang, stolthet för bolaget och vilja att utveckla nya tekniker. Det ska vi bevara och vårda, säger Håkan.

Håkan Danielsson tillträder sin nya tjänst den 1 januari nästa år.