Halebop lanserar o-matchningstjänst för att få fler att prata med varandra

I en tid där vi lever i våra egna filterbubblor och tenderar att omge oss med likatänkande träffar vi väldigt sällan människor som tycker annorlunda än oss själva. Därför lanserar Halebop O-matcharen – en tjänst där du o-matchas till ett samtal med någon vars väg kanske inte hade korsats med din.

Julia Frändfors och Edward Blom. Fotograf: Gunilla Kinn Blom

– Vi är många som lider av tvärsäkerhet, även jag är drabbad. Med O-matcharen finns det något intressant i att lyssna in och ta till sig andra perspektiv och öppna upp för andra åsikter. Kanske till och med hitta något som är det bättre än det gamla invanda tankesättet, säger Johanna Sahlman, Head of Halebop.

O-matcharen är enkel, efter ett snabbt test på nätet blir man uppringd till ett samtal för att prata med sin o-match, någon som är olik en själv. Varje samtal inleds med ett ämne och har man inget att prata om är det bara att be om att få ett samtalskort med ett nytt ämne.

För att visa hur intressanta samtal det kan bli har profiler o-matchat, som boxaren Badou Jack, influencern Alexandra Nilsson (f.d. Kissie), livskonstnären Edward Blom, entreprenören Per Holknekt, artisten Parham, poddaren Julia Frändfors, artisten Janice och bloggaren Anita ”Lady Silver” Looström.

– På Halebop tror vi att det går att lösa väldigt mycket genom att prata med varandra. Att vi kan lära oss en hel del i ett samtal med någon som tänker annorlunda. Med O-matcharen hoppas vi på att skapa möten mellan främlingar där man förhoppningsvis kan få nya tankar och perspektiv, säger Johanna Sahlman.

Varje dag mellan den 1–24 december går det att anmäla sig för att bli o-matchad med personer från hela landet. För att registrera sig på O-matcharen eller lyssna på samtalen mellan profilerna går man in på https://o-matcharen.se/

Johanna Sahlman, Head of Halebop, 072-540 66 60, johanna.sahlman@halebop.se

Julia Frändfors och Edward Blom. Fotograf: Gunilla Kinn Blom