Resia AB

Hälften av skåningarna har inget behov av att vara bortkopplade på semestern

Dela

Många skåningar har en nära relation med sin mobil och ökad skärmtid kryper allt längre ner i åldrarna. Frågan är hur mycket tid skåningarna egentligen lägger på sina skärmar? Använder man sina telefoner, ipads och laptops mer eller mindre under semestern jämfört med i vardagen? I en SIFO-undersökning som gjorts på uppdrag av Resia överraskade skåningarnas svar.

– Att få koppla bort mail och sociala medier verkar inte vara vara viktigt för skåningarna för att kunna varva ner och leva ett mer hållbart liv. 0 % av skåningarna svarar att de behöver koppla bort mail och sociala medier för att kunna vara hållbara som människor. Intressant med tanke på hur mycket det pratas om skärmtid och vilken inverkan skärmar har på vår återhämtning, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Hälften av skåningarna känner inget behov av att vara bortkopplade

På frågan om de är helt bortkopplade från jobbmail och sociala medier under semestern svarar hela 50 % att de inte har något behov av det. Ungefär en tredjedel svarar att det är självklart för dem att vara bortkopplade. 8 % menar att de gärna skulle vilja vara bortkopplade men tycker det är svårt att lyckas. Här är det betydligt fler kvinnor än män som kämpar med att koppla bort. En liten del av skåningarna är tveksamma eller vet inte om de är bortkopplade under semestern.

0 % av skåningarna menar att de behöver koppla bort sociala medier och mail

På frågan vad skåningarna behöver för att kunna hålla i längden var det ingen, alltså 0 %, som svarade att de behöver koppla bort sociala medier och mail. Det är betydligt viktigare att få upptäcka nya platser, att få kvalitetstid med nära och kära samt att få varva ner och göra ingenting.

Åldersskillnader i frågan om att vara bortkopplad

I den mellersta åldersgruppen (35-55 år) har man minst behov av att vara helt bortkopplad. Bland de som inte är bortkopplade men som skulle vilja vara det är siffran högre bland de som är mellan 15 och 34 år. Här finns alltså en önskan om att vara bortkopplad i högre grad än hos de andra grupperna. Bland de som svarat att det är självklart för dem att vara bortkopplade är siffran betydligt högre hos den äldsta gruppen. Där är man oftast inte uppvuxen med att hela tiden kunna bli nådd eller att kunna nå vänner och bekanta dygnet runt.

De flesta skåningar minskar sin skärmtid på semestern

Ungefär två tredjedelar av svenskarna menar att de spenderar mindre tid med sin telefon/ipad/laptop på semestern jämfört med i vardagen. Ungefär en fjärdedel lägger ungefär lika mycket tid medan endast 6 % använder skärmarna mer på semestern än i vardagen.

Fler kvinnor än män drar ner på skärmtiden under semestern

Bland de som svarat att de har mindre skärmtid under semestern än i vardagen är siffran betydligt högre bland kvinnorna än männen. Bland storstäderna är siffran högre i huvudstaden än i övriga städer. Om man ser till de som svarat att de lägger samma tid är siffran högst hos den äldsta gruppen och lägst hos den yngsta. Störst skillnad är det mellan barnfamiljerna där de med äldre barn i större utsträckning har lika mycket skärmtid under semestern som i vardagen.

Fler män än kvinnor ökar sin skärmtid under ledigheten

Trots att siffran är relativt låg bland de som spenderar mer tid med skärmarna under semestern än i vardagen så är siffran mer än dubbelt så hög bland männen. Åldersmässigt är siffran högst bland de yngsta och lägst hos den äldsta. Jämför man storstäderna är det malmöborna som använder skärmarna i större utsträckning än stockholmarna och göteborgarna. Samma sak när man jämför skåningarna mot resterande regioner i landet. Bland barnfamiljerna är siffran dubbelt så hög hos de med små barn som hos de med lite äldre barn.

Det här är viktigast för skåningarna för att hålla i längden

  1. Att få upptäcka nya platser/ få nya intryck
  2. Att få spendera mer kvalitetstid med nära och kära
  3. Att få varva ner och göra ingenting
  4. Att få ha en aktiv semester 
  5. Att få fly vardagen
  6. Att få äta och dricka gott
  7. Att få sola och bada
  8. Tveksam/vet ej
  9. Annat
  10. Att få koppla bort sociala medier och mail

Är skåningarna helt bortkopplade från jobbmail och sociala medier på semestern?

  1. Nej, jag har inget behov av att vara helt bortkopplad (50 %)
  2. Ja, det är för mig självklart (32 %)
  3. Tveksam/Vet ej (10 %)
  4. Nej, men jag skulle vilja/tycker det är svårt (8 %)

Så mycket tid spenderar skåningarna med sin skärm (ipad/laptop/smartphone) på semestern jämfört med i vardagen

  1. Mindre än i vardagen (63 %)
  2. Lägger samma tid (24 %)
  3. Tveksam/Vet ej (7 %)
  4. Mer än i vardagen (6 %)

 

*SIFO-undersökningen gjordes i april 2019 på uppdrag av Resia i samband med den årliga trendrapporten – Resiabarometern. Totalt gjordes 1120 intervjuer på ett riksrepresentativt urval av kvinnor och män i ålder 15 till 79 år. Rapporten går att läsa här: https://www.resia.se/resiabarometern-2019

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Ansvarar för kommunikationen inom Resia Semester. Kontakta mig för frågor gällande semesterresor för privatpersoner.

070-2884975lina.eklund@resia.se

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 400 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg. År 2017 omsatte vi 3,5 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Hit reser svenskarna i jul30.9.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Allt fler svenskar väljer att fly julstressen och firar istället jul tillsammans med nära och kära på en solig strand, ett böljande hav eller en gnistrande alptopp. Med tanke på hur få semesterdagar man behöver offra för en riktigt lång ledighet i år har man alla möjligheter i världen att ta en välförtjänt paus från alla måsten. Långväga resmål ökar stort och julens hetaste storstad koras. Hit reser svenskarna i jul.

Spännande nykomlingar bland svenskarnas vinterfavoriter3.9.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Augusti är förbi och med den även sommarvärmen. Många svenskar längtar tillbaka till värmen och ser därför till att solsäkra vinterns semester redan nu. Bland vinterns resmål syns ökningar till bland annat Bangkok (+16 %), Sydney (+12 %) och Denpasar (+58 %). Bland charterresmålen är det störst ökningar till spännande resmål utanför topp tio som bland annat Goa (+200 %) och Banjul (+10 %). Även Larnaca ökar i popularitet bland svenskarna (+39 %).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum