Hälften av svenskarna har ett otryggt drömjobb

Hälften av alla svenskar, 46 procent, uppger att en nackdel med deras drömjobb är att det är svårt att få en trygg anställning. Det inte bara kreativa yrken som designer, musiker eller författare som uppfattas som otrygga drömjobb, utan även programmerare, administratör och ingenjör.

– Arbetsmarknaden förändras till att bli allt mer flexibel och gig-inriktad, med förändrande kompetenskrav för många jobb. Det ställer nya krav på hur vi tillgodoser människors behov av trygghet, och faktum är att ”giggandet” faktiskt kan vara ett sätt skaffa sig nya kompetenser och på så sätt hålla sig anställningsbar, säger Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup Sverige.

Nästan hälften av alla svenskar, 46 procent, upplever att den främsta nackdelen med deras drömjobb är att det är svårt att få en trygg anställning. Bland de jobb som dessa personer drömmer om återfinns designer/formgivare, programmerare, administratör, entreprenör och ingenjör i topp.

– Det är särskilt intressant att programmerare och ingenjör upplevs som otrygga, då många arbetsgivare skriker efter teknisk kompetens. Här är det upp till arbetsgivarna att bevisa för nya talanger att de erbjuder trygga, flexibla anställningar med sjyssta villkor, säger Mikael Jansson.

De tio otryggaste drömjobben enligt svenskarna:

1. Designer/Formgivare
2. Programmerare
3. Administratör
4. Entreprenör
5. Ingenjör
6. Kommunikatör/Marknadsförare
7. Musiker
8. Författare
9. Maskinoperatör
10. Projektledare

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Jobbprognos för svensk industri bland de svagare i Europa10.9.2019 08:38:12 CESTPressmeddelande

Arbetsgivare i tillverkningsindustrin förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under det fjärde kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på +7 procent. Det pekar på en återhämtning efter föregående kvartals negativa prognos. I jämförelse med andra europeiska länder är sysselsättningstrenden för tillverkningsindustrin i Sverige dock svagare än i drygt hälften av de europeiska länder som ingår i undersökningen. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +10 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Positiv jobbprognos för finans-, fastighets- och uppdragssektorn i höst10.9.2019 08:35:06 CESTPressmeddelande

Arbetsgivare inom finans-, fastighets- och uppdragssektorn som utgör en stor del av tjänstesektorn, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under det fjärde kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på +12 procent, ett uppsving på nio procentenheter jämfört med samma period förra året. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +10 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Negativ jobbprognos för handeln – men transport- och logistiksektorn ökar sysselsättningen10.9.2019 08:28:24 CESTPressmeddelande

Arbetsgivare inom handeln förväntar sig ett minskat behov av arbetskraft under det fjärde kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på -3 procent. Samtidigt pekar prognosen för transport- och logistiksektorn uppåt, med en stark sysselsättningstrend på +12 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +10 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.