Hälften av svenskarna har ett otryggt drömjobb

Hälften av alla svenskar, 46 procent, uppger att en nackdel med deras drömjobb är att det är svårt att få en trygg anställning. Det inte bara kreativa yrken som designer, musiker eller författare som uppfattas som otrygga drömjobb, utan även programmerare, administratör och ingenjör.

– Arbetsmarknaden förändras till att bli allt mer flexibel och gig-inriktad, med förändrande kompetenskrav för många jobb. Det ställer nya krav på hur vi tillgodoser människors behov av trygghet, och faktum är att ”giggandet” faktiskt kan vara ett sätt skaffa sig nya kompetenser och på så sätt hålla sig anställningsbar, säger Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup Sverige.

Nästan hälften av alla svenskar, 46 procent, upplever att den främsta nackdelen med deras drömjobb är att det är svårt att få en trygg anställning. Bland de jobb som dessa personer drömmer om återfinns designer/formgivare, programmerare, administratör, entreprenör och ingenjör i topp.

– Det är särskilt intressant att programmerare och ingenjör upplevs som otrygga, då många arbetsgivare skriker efter teknisk kompetens. Här är det upp till arbetsgivarna att bevisa för nya talanger att de erbjuder trygga, flexibla anställningar med sjyssta villkor, säger Mikael Jansson.

De tio otryggaste drömjobben enligt svenskarna:

1. Designer/Formgivare
2. Programmerare
3. Administratör
4. Entreprenör
5. Ingenjör
6. Kommunikatör/Marknadsförare
7. Musiker
8. Författare
9. Maskinoperatör
10. Projektledare

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Tre av tio tänker byta jobb i början av 20202.1.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Svenskarna är sugna på att inleda det nya decenniet med att byta jobb, visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life. Hela 29 procent uppger att de helt säkert tänker byta jobb det närmaste halvåret. Dessutom funderar ytterligare 31 procent på att byta jobb, vilket innebär att hela sex av tio går i tankarna på att inleda det nya året med att byta arbetsgivare. Dessutom är män är något mer bytesbenägna än kvinnor.

Handeln vänder till positiv jobbprognos – men transportsektorn bromsar in10.12.2019 08:16:00 CETPressmeddelande

Arbetsgivare inom handeln vänder från negativ till positiv jobbprognos och förväntar sig ett något ökat behov av arbetskraft under det första kvartalet 2020, med en sysselsättningstrend på +4 procent. Samtidigt pekar prognosen för transport- och logistiksektorn nedåt jämfört med föregående kvartal, med en sysselsättningstrend på +3 procent för börjar av nästa år. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +4 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Energisektorn inleder det nya året med stark jobbprognos10.12.2019 08:13:00 CETPressmeddelande

Arbetsgivare inom energisektorn förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under det första kvartalet 2020, med en optimistisk sysselsättningstrend på +10 procent. Det är ett rejält uppsving jämfört med inledningen på 2019, då jobbprognosen i energisektorn låg på +1 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +4 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Östra Götaland inleder nya året med jobbtillväxt10.12.2019 08:10:00 CETPressmeddelande

Arbetsgivare i Östra Götaland förväntar sig inleda det nya året med en något ökad efterfrågan på arbetskraft. Jobbprognosen för det första kvartalet 2020 ligger på +7 procent, en liten ökning jämfört med föregående kvartal. Sysselsättningstrenden för Sverige som helhet ligger på +4 procent och framför allt i storstadsregionerna, storföretag och offentlig sektor är jobbprognoserna dämpade, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.