Hälften av svenskarna har ett otryggt drömjobb

Hälften av alla svenskar, 46 procent, uppger att en nackdel med deras drömjobb är att det är svårt att få en trygg anställning. Det inte bara kreativa yrken som designer, musiker eller författare som uppfattas som otrygga drömjobb, utan även programmerare, administratör och ingenjör.

– Arbetsmarknaden förändras till att bli allt mer flexibel och gig-inriktad, med förändrande kompetenskrav för många jobb. Det ställer nya krav på hur vi tillgodoser människors behov av trygghet, och faktum är att ”giggandet” faktiskt kan vara ett sätt skaffa sig nya kompetenser och på så sätt hålla sig anställningsbar, säger Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup Sverige.

Nästan hälften av alla svenskar, 46 procent, upplever att den främsta nackdelen med deras drömjobb är att det är svårt att få en trygg anställning. Bland de jobb som dessa personer drömmer om återfinns designer/formgivare, programmerare, administratör, entreprenör och ingenjör i topp.

– Det är särskilt intressant att programmerare och ingenjör upplevs som otrygga, då många arbetsgivare skriker efter teknisk kompetens. Här är det upp till arbetsgivarna att bevisa för nya talanger att de erbjuder trygga, flexibla anställningar med sjyssta villkor, säger Mikael Jansson.

De tio otryggaste drömjobben enligt svenskarna:

1. Designer/Formgivare
2. Programmerare
3. Administratör
4. Entreprenör
5. Ingenjör
6. Kommunikatör/Marknadsförare
7. Musiker
8. Författare
9. Maskinoperatör
10. Projektledare

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Prognos: Arbetsgivare fruktar sämre arbetsmarknad än under finanskrisen9.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den globala hälsokrisen slår hårt mot sysselsättningen i Sverige under det kommande kvartalet, enligt en prognos från svenska arbetsgivare. Prognosen är en av de svagaste i hela Europa. Sysselsättningstrenden ligger på dystra -12 procent för det tredje kvartalet 2020, en minskning på hela 22 procentenheter jämfört med prognosen inför andra kvartalet. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

Digitala matchningstjänster för jobb under coronakrisen25.5.2020 07:53:56 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har lett till att tjänster som hjälper folk ut på arbetsmarknaden har flyttat till digitala kanaler, vilket gör att fler får tillgång till hjälpen oavsett var i landet man befinner sig. Bara under april kom 100 personer i arbete efter att ha gått stöd- och matchningsprogrammet hos Manpower. Arbetsförmedlingen öppnar nu upp för att fler arbetssökande ska få ta del av tjänsten.