Hälften av villaägarna valde att binda bolånen i mars och april

I mars och april i år gjorde 42 procent av nya och befintliga kunder som la om sina bolån valet att binda hela lånet. Flest valde att binda på 2 år. 44 procent valde kortast möjliga bindningstid på sitt bolån, det vill säga tre månader. 14 procent valde en mix, med en eller flera delar bundet och en del rörligt.

Skillnad i bindningstider mellan villa- och bostadsrättsköpare
Fler villaägare valde att binda hela bolånet i förhållande till andelen bostadsrättsinnehavare. 51 procent av villaägarna valde att binda hela lånet, vilket är en betydligt större andel än bland bostadsrättsägarna där 38 % valde det alternativet. 35 procent av villaägarna valde tre månaders bindningstid för hela lånet. Bland bostadsrättskunderna var det betydligt fler, 48 procent. 14 procent av både villa- och bostadsrättsinnehavarna valde en mix, med en del rörligt och en eller flera delar bundet.

Val av bindningstid för villa och bostadsrätt

Allt bundet

Allt rörligt

Mixat

Villa

51%

35%

Bostadsrätt

38%

48%

14%

Källa: SBAB. Not: Avrundning till närmaste hela procenttal kan göra att siffrorna inte summerar till hundra procent.

- Man kan aldrig veta exakt hur varje enskild individ resonerar innan de fattar sitt beslut, men jag tror boendeformen spelar roll för valet av bindningstid. Tidsaspekten är också viktig. Vi bor längre i våra småhus än i våra bostadsrätter. Individuella faktorer som till exempel hur litet eller stort utrymme man har i ekonomin för att klara en räntehöjning påverkar också. En annan skillnad som slår igenom vid val av bindningstid kan sannolikt kopplas till omkostnader. Alla med småhus vet att det kan komma oförutsedda kostnader för underhåll som man kanske inte räknat med. Detta, i kombination med höga prisnivåer, kan leda till att fler villaägare väljer att binda. Man vill helt enkelt veta exakt vad man ska betala de kommande åren, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på SBAB.

- Man bör inte heller underskatta effekten av att det just nu är lägre ränta på bolån med bindningstid på mellan ett och tre år än på bolån med tre månaders bindningstid, avslutar Claudia Wörmann.

Mer om val av bindningstid i mars och april
Färre bolånetagare valde att binda sina bolån i Stockholms län jämfört med i Västra Götaland och i Skåne.

Val av bindningstid i mars och april bostadsrätts- och villakunder storstadslänen

Allt bundet

Allt rörligt

Mixat

Riket

42%

44%

46%

15%

Västra Götaland

46%

Skåne

45%

16%

Källa: SBAB Not: Avrundning till närmaste hela procenttal kan göra att siffrorna inte summerar till hundra procent.

Mer om statistiken
Underlaget baseras på hur SBAB:s helt nya kunder, samt befintliga kunder som lade om sina lån, valde bindningstid mellan 1 mars och sista april.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 289 000 och 386 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2021). Antal medarbetare (FTE) är 777. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

SBAB, Skandia och Landshypotek Bank lanserar uppförandekod för förmedlare av bolån15.6.2021 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Inom ramen för hållbar kreditgivning, ansvarstagande och förtroendeskapande arbete har SBAB, Skandia och Landshypotek Bank tagit fram en uppförandekod för bolåneförmedlare. Uppförandekoden säkerställer med sina krav en enhetlighet i förmedlarbranschen avseende bland annat kunskapskrav och regelefterlevnad för förmedlarens personal, samt att ersättning i samband med bolåneförmedling följer de ersättningsregler för personal som gäller för banker vid kreditgivning i form av endast fast ersättning.

SBAB ingår unikt samarbete med digitala elbolaget Tibber8.6.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Som första bank i Sverige lanserar SBAB nu förmedling av elavtal tillsammans med elbolagsutmanaren Tibber. Tjänsten innebär att kunder hos SBAB erbjuds el direkt från producenten utan kostnadspåslag och endast från förnyelsebara energikällor. Tibber har som mål att hjälpa kunder att sänka sin elförbrukning, vilket ligger i linje med SBAB:s ambition att främja hållbara samhällen med energivänliga och klimatsmarta bostäder.

SBAB:s chefsekonom: Nu krävs åtgärder för att minska det trendmässigt ökande underskottet av nya villor3.6.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Samtidigt som trenden gått mot bättre balans i flera kommuner med tidigare överskott på nya bostadsrätter har fallet i byggandet sedan 2017 nu också resulterat i underskott i flera kommuner. Ingen ljusning är i sikte gällande det redan stora underskottet på villor. Trenden går istället mot ännu större underskott i framförallt Stockholms län. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för första kvartalet 2021. I kombinationen med den mycket höga prisuppgången på villor under pandemin manar detta till åtgärder, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB, i en kommentar.

Riksbanken höjer reporäntan redan våren 2023 – och bör klargöra sin syn på vad som är en normal reporänta25.5.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

De längre bundna boräntorna är på väg upp. Riksbanken höjer reporäntan redan under våren 2023, vilket får de rörliga boräntorna att gå upp tidigare än förväntat. Riksbanken bör sätta ner foten kring vad som är en normal reporänta. Det är viktigt för en transparent penningpolitik och ger vägledning för bolånetagare om vad som kan vara en normal boränta på sikt. Andelen nya och omförhandlade bolån som väljs med bunden boränta har inte varit så hög sedan hösten 2007. Det är några av slutsatserna i Boräntenytt nr 3, 2021.