Hälften drabbade av gnäll på arbetsplatsen

Nästan hälften av svenskarna, 46 procent, tycker att det gnälls mycket på deras jobb, och de flesta anser att det är ett arbetsmiljöproblem. Det visar den senaste undersökningen från Manpower Work Life.

Det är framförallt arbetsmiljön, jobbets innehåll och chefen som ger upphov till missnöje och som det gnälls om. Ett vanligt förkommande fenomen på svenska arbetsplatser enligt undersökningens respondenter där 46 procent säger att det gnälls mycket eller ganska mycket på jobbet.

Gnäll är inte bara jobbigt att lyssna på, utan det bidrar också till en dålig arbetsmiljö. Så många som sju av tio tycker att gnäll är ett arbetsmiljöproblem.

– En arbetsplats som präglas av negativitet blir fort orolig och nedbrytande, medan en arbetsplats med en bra chef och bra utvecklingsmöjligheter lyfter den enskilde medarbetaren såväl som teamet. Känslan av att ens arbete är meningsfullt och utvecklande är extra viktigt på en orolig arbetsmarknad, säger Elisabeth Skol, HR-Direktör på ManpowerGroup Sverige.

Meningsfullt arbete lägger god grund
Vad är det då som kännetecknar en drömarbetsplats? Bland de främsta faktorerna finner vi bra kollegor, en bra chef och meningsfulla arbetsuppgifter.

– God stämning på jobbet ger bättre förutsättningar för individer att utvecklas och ökar möjligheterna att behålla kompetenta medarbetare. För att skapa en drömarbetsplats är det otroligt viktigt att erbjuda en bra arbetsmiljö genom att direkt ta itu med gnäll och otrevliga beteenden på arbetsplatsen, säger Elisabeth Skol.

Nyckeln till drömarbetsplatsen – bra kollegor
Bland de faktorer som ökar trivseln på jobbet ligger bra kollegor i topp, tätt följt av en bra chef och meningsfulla uppgifter. Ett gott betyg för svenska arbetsplatser är att hela nio av tio, 90 procent, trivs bland kollegorna på det nuvarande jobbet.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Detta gnälls det mest om på svenska arbetsplatser
1. Arbetsmiljön
2. Jobbets innehåll
3. Chefen

Drömarbetsplatsfaktorerna, topp tre för alla svarande
1. Bra kollegor
2. Bra chef
3. Meningsfulla arbetsuppgifter

Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under december 2019 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 3 981 personer har svarat på undersökningen. Frågan som ställdes var:

1. Hur mycket gnälls det på din arbetsplats?
Fråga 1

2. I vilken utsträckning tycker du att gnäll på jobbet är ett arbetsmiljöproblem?
Fråga 2

3. Vad gnälls det mest om på din arbetsplats?
Fråga 3

4. Vilka faktorer är viktiga för dig för att du ska känna att du arbetar på din drömarbetsplats?
Fråga 4

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.