Hälften drabbade av gnäll på arbetsplatsen

Nästan hälften av svenskarna, 46 procent, tycker att det gnälls mycket på deras jobb, och de flesta anser att det är ett arbetsmiljöproblem. Det visar den senaste undersökningen från Manpower Work Life.

Det är framförallt arbetsmiljön, jobbets innehåll och chefen som ger upphov till missnöje och som det gnälls om. Ett vanligt förkommande fenomen på svenska arbetsplatser enligt undersökningens respondenter där 46 procent säger att det gnälls mycket eller ganska mycket på jobbet.

Gnäll är inte bara jobbigt att lyssna på, utan det bidrar också till en dålig arbetsmiljö. Så många som sju av tio tycker att gnäll är ett arbetsmiljöproblem.

– En arbetsplats som präglas av negativitet blir fort orolig och nedbrytande, medan en arbetsplats med en bra chef och bra utvecklingsmöjligheter lyfter den enskilde medarbetaren såväl som teamet. Känslan av att ens arbete är meningsfullt och utvecklande är extra viktigt på en orolig arbetsmarknad, säger Elisabeth Skol, HR-Direktör på ManpowerGroup Sverige.

Meningsfullt arbete lägger god grund
Vad är det då som kännetecknar en drömarbetsplats? Bland de främsta faktorerna finner vi bra kollegor, en bra chef och meningsfulla arbetsuppgifter.

– God stämning på jobbet ger bättre förutsättningar för individer att utvecklas och ökar möjligheterna att behålla kompetenta medarbetare. För att skapa en drömarbetsplats är det otroligt viktigt att erbjuda en bra arbetsmiljö genom att direkt ta itu med gnäll och otrevliga beteenden på arbetsplatsen, säger Elisabeth Skol.

Nyckeln till drömarbetsplatsen – bra kollegor
Bland de faktorer som ökar trivseln på jobbet ligger bra kollegor i topp, tätt följt av en bra chef och meningsfulla uppgifter. Ett gott betyg för svenska arbetsplatser är att hela nio av tio, 90 procent, trivs bland kollegorna på det nuvarande jobbet.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Detta gnälls det mest om på svenska arbetsplatser
1. Arbetsmiljön
2. Jobbets innehåll
3. Chefen

Drömarbetsplatsfaktorerna, topp tre för alla svarande
1. Bra kollegor
2. Bra chef
3. Meningsfulla arbetsuppgifter

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under december 2019 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 3 981 personer har svarat på undersökningen. Frågan som ställdes var:

1. Hur mycket gnälls det på din arbetsplats?
Fråga 1

2. I vilken utsträckning tycker du att gnäll på jobbet är ett arbetsmiljöproblem?
Fråga 2

3. Vad gnälls det mest om på din arbetsplats?
Fråga 3

4. Vilka faktorer är viktiga för dig för att du ska känna att du arbetar på din drömarbetsplats?
Fråga 4

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Nollprognos för sysselsättningen på höstens arbetsmarknad8.9.2020 07:33:31 CESTPressmeddelande

Den globala hälsokrisen påverkar fortsatt sysselsättningen under det kommande kvartalet, enligt en ny prognos från svenska arbetsgivare. Det väntas råda stiltje på svensk arbetsmarknad med en oförändrad efterfrågan på arbetskraft under årets fjärde kvartal. Sysselsättningstrenden ligger på 0 procent, en stabilisering från förra kvartalets minusprognos som visade en arbetsmarknad i fritt fall. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

Prognos: Arbetsgivare fruktar sämre arbetsmarknad än under finanskrisen9.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den globala hälsokrisen slår hårt mot sysselsättningen i Sverige under det kommande kvartalet, enligt en prognos från svenska arbetsgivare. Prognosen är en av de svagaste i hela Europa. Sysselsättningstrenden ligger på dystra -12 procent för det tredje kvartalet 2020, en minskning på hela 22 procentenheter jämfört med prognosen inför andra kvartalet. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.