Håll Havet Rent: Mingelgala för havet

21.4.2017 12:01 | Håll Sverige Rent

Plastskräp i enorma mängder hotar en av framtidens viktigaste källor till mat, nämligen havet. Nu börjar arbetet för ett renare hav med en mingelgala för det nybildade nätverket Håll Havet Rent.

– Plastnedskräpningen av haven är ett av vår tids största miljöproblem. Vi vet att plast på land blir plast i havet och att plasten till slut kan hamna i maten. Nätverket Håll Havet Rent kommer aktivt att bidra till att stoppa skräpet, säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent.

Den officiella invigningen av nätverket på söndag blir välbesökt med nära hundra gäster. Under galan bjuder svenska och internationella experter på kunskap om hur haven kan hållas rena. På galan kommer även ett nytt pris, Årets Havsvän, att delas ut.

– Flera tunga aktörer inom näringslivet har redan har anslutit sig till nätverket, och miljöminister Karolina Skog inledningstalar på galan. Nätverket är en kraftsamling för motverka nedskräpningen av haven. Via seminarier, workshops och kunskapsutbyte ska nätverket aktivt leda till åtgärder för ett rent hav, säger Johanna Ragnartz.

Nätverket Håll Havet Rent består av den ideella organisationen Håll Sverige Rent och en rad engagerade svenska företag.

– Vi vill gärna ha med fler aktörer som i sin verksamhet aktivt kan bidra till att motverka plastnedskräpningen av haven. Och vi märker att det finns en stark vilja hos många att engagera sig. Tillsammans ska vi nu sätta upp mål och visioner för vårt arbete – den här katastrofen måste stoppas, säger Johanna Ragnartz.

Hela programmet för Mingelgala för havet hittar du här.

För mer information och för inbjudan till eventet den 23 april 2017, kontakta:

Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent, telefon 076-941 01 89, johanna.ragnartz@hsr.se

Elin Rennerfelt, projektledare Håll Havet Rent, telefon 0708-301 568, elin.rennerfelt@hsr.se

Högupplösta pressbilder på Johanna Ragnartz och marint skräp finns här.

Medlemmar i Håll Havet Rent

I nystartade nätverket Håll Havet Rent samarbetar Håll Sverige Rent med:

BillerudKorsnäs, Lidl Sverige, Orkla Foods Sverige, Apoteket, Konsumentföreningen i Stockholm och Systembolaget.