Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Håll i och håll ut - det är inte över ännu

Nya rekommendationer införs från och med onsdag 8 december. Vuxna ska bland annat hålla avstånd, undvika trängsel och samlingar med många personer inomhus. Idrottsrörelsen kan hålla igång aktiviteter.
Foto: Bildbyrån OBS - ej fri att använda

– Jag förstår att det är oerhört tufft för många att återigen börja oroa sig för nya restriktioner och om möjligheter att fortfarande kunna utöva sin idrott den närmaste tiden. Just nu kan du oavsett din ålder och oavsett idrott fortsätta hålla igång. Men jag vill uppmana alla oss vuxna att följa rekommendationer om avstånd och att undvika trängsel och samlingar med många deltagare inomhus. Vi behöver göra allt vi kan för att vi inte ska hamna i ett läge med ännu mer smittspridning som kan riskera att påverka idrottandet för barn och ungdomar, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Statsminister Magdalena Andersson uppmanade alla att dra sitt strå till stacken och att vaccinera sig. Hon presenterade också en åtgärdsplan i tre steg beroende på smittläge där rekommendationerna som inför den 8 december är steg 1.

– Att minska smittspridning måste gå först precis som tidigare. Vi kan inte utesluta att vi kan komma i ett läge där i steg 2 även vuxenidrotten drabbas och inte heller steg 3 där  barn- och ungdomsidrott skulle drabbas. Just därför måste vi göra allt vi kan nu för att minska den risken, säger Björn Eriksson.

Möjligheten att söka evenemangsstöd för arrangörer av evenemang som inte gått att genomföra eller varit tvugna att begränsas förlängs också till och med den 31 mars 2022.

Här hittar du rekommendationer från Folkhälsomyndigheten som gäller från onsdag 8 december

Foto: Bildbyrån OBS - ej fri att använda

Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna