Håll koll på sommardrickandet

Äntligen är sommaren här och semestern står för dörren. För många väntar lata dagar i solen, välförtjänt återhämtning och socialt, men distanserat, umgänge med vänner och familj. Sommaren är även en tid då alkoholkonsumtionen ökar. 9 av 10 svenskar (89 procent) svarar att de tror att det är vanligt att människor dricker alkohol för att varva ner på semestern. Hälften uppger att de både dricker oftare och mer under semestern jämfört med övriga tider på året. Det visar en ny Sifo-undersökning* som har genomförts på uppdrag av IQ.

Alkoholkonsumtionen går upp under sommarmånaderna, under semestern blir det fler trevliga middagar än vanligt och för många är inte det ett problem. Men för en del kan semesterdrickandet resultera i nya vanor som kan vara svåra att bryta när hösten och vardagen kommer.

– En del vanor smyger sig på oss utan att vi knappt märker att det händer. Som att ta sig ett glas eller två vid allt fler tillfällen. För att det är varmt, för att man har semester, för att ta vara på kvällen. Det är lätt gjort att det blir lite för ofta och ibland kanske lite för mycket. Då kan det vara bra att stanna upp och reflektera, säger Karin Hagman, vd på IQ.

Semestern är ett tillfälle att slappna av och återhämta sig. 9 av 10 svenskar (89 procent) svarar att de tror att det är vanligt att människor dricker alkohol för att varva ner på semestern.

– Att dricka för att varva ner är ingen bra idé. Alkohol har en bedövande effekt som gör att vi tillfälligt känner oss lugnare och mer avslappnade. I stunden kan det kanske kännas som att det hjälper men risken är stor att man mår sämre på sikt, säger Anders Hammarberg, legitimerad psykoterapeut inom Beroendecentrum Stockholm och docent i klinisk beroendeforskning vid Karolinska Institutet.

Hitta hälsosamma beteenden
Att dricka mindre och vid färre tillfällen handlar om att bryta rutiner och att hitta ett hälsosammare beteende. Bestäm hur många alkoholfria dagar du vill ha på en vecka och vad du vill göra de kvällar du inte ska dricka. Kanske kan promenader, lyssna på musik eller prata med en vän vara ett alternativ. Då undviker du att hamna i ett val mellan att dricka alkohol eller att göra något tråkigt. Innan du gör förändringen är det bra att du listar dina bästa skäl till att dra ner på din konsumtion. Tänk också på ditt umgänge när det är du som planerar och gör inköpen – en brittisk studie visar att människor är mer benägna att välja alkoholfria drycker om de är fler än antalet alkoholhaltiga drycker.[1]

– Fundera på hur stor plats du vill att alkoholen ska ta under din semester. Bidrar ditt drickande verkligen till att göra det trevligare för alla? Genom att reflektera minskar risken för att du eller någon du tycker om far illa och ökar dina chanser till en avkopplande ledighet, avslutar Karin Hagman.

Tips på hur du minskar din konsumtion
Du som vill minska din konsumtion och tycker att det är en utmaning, kan tänka på att det handlar om att dricka mindre när du dricker och att dricka vid färre tillfällen.

1) Sätt upp en gräns för max antal glas per tillfälle
2) Ät innan du dricker, det minskar alkoholsuget, och gör det lättare att dricka lagom mycket
3) Varva med vatten
4) Unna dig en buffé av alkoholfria drycker att välja mellan

*Kantar Sifo genomförde den riksrepresentativa undersökningen, på uppdrag av IQ, under perioden 19–25 maj 2020 bland 1 046 personer 18 år och uppåt.
[1] https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-020-08633-5

Se bifogat faktablad för fler resultat från undersökningen.