Hallands konstmuseum vinner arkitekturpris

Sveriges Arkitekter Halland delar varje år ut sitt arkitekturpris. I år prisas tillbyggnaden till Hallands Konstmuseum i Halmstad. – Tillbyggnaden har skapat fina och genomtänkta rum och flöden för besökaren. Stor omsorg om ljud, ljus och akustik genomsyrar projektet, säger jurymedlemmen Malin Jarl.

Tillbyggnaden till Hallands Konstmuseum i Halmstad har vunnit Sveriges Arkitekter Hallands arkitekturpris. Foto: Stephan Bozic

Den ursprungliga museibyggnaden är från 1933 och har Ragnar Hjorth som arkitekt. Önskemålen till White Arkitekter, som ritat tillbyggnaden, var att öppna museet mot både staden och Nissan och göra så att fler hittade dit. Museet behövde också lokaler för tillfälliga utställningar och event.

– Det nya entréområdet från ån Nissan väcker genast intresse för byggnaden och dess verksamhet, både med den öppna platsen vid ingången och med stor variation av olika växter utmed gångvägen, säger Andreas Lindqvist, som också ingår i juryn för Hallands arkitekturpris.

Arkitekter, inredningsarkitekter och landskapsarkitekter har jobbat tillsammans för att skapa en ny entrédel, med reception och kafé, och kopplar ihop åpromenaden med museet. Inne i huset har tillgängligheten ökat. Den befintliga museibyggnaden har också renoverats grundligt.

Juryns motivering lyder: Hallands Konstmuseum har fått en särdeles lyckad tillbyggnad, invid den äldre från 1933. Den nya delen har givits mycket väl avstämda rumsvolymer. Byggnaden har skapats med vackert komponerade material och fint genomtänkta färgval.

Hallands Konstmuseum valdes ut av juryn bland omkring 20 inkomna förslag runt om i Halland. De flesta av dem besöktes och bedömdes på plats under sensommaren och hösten 2021. Juryn för Hallands arkitekturpris har bestått av ordförande Pernilla Kindell, Jennie Fagerström, Malin Jarl, Andreas Lindqvist, Lars Nilsson och Ulf Schriever-Abeln.

Ansvariga från White Arkitekter är arkitekt SAR/MSA Lotta Sundell, landskapsarkitekt LAR/MSA Karin Höök och arkitekt SAR/SIR/MSA Åsa Haremst. Beställare är Stiftelsen Hallands Länsmuseer, Halmstads kommun och Region Halland.

Fotona är fria för redaktionell användning.

Juryns kontaktperson är Malin Jarl:
telnr 070-520 36 96, mejl malinjarl@hotmail.com

Tillbyggnaden till Hallands Konstmuseum i Halmstad. Foto: Stephan Bozic

Sveriges Arkitekter Halland är en lokalförening inom Sveriges Arkitekter, en fack- och branschorganisation för landets olika arkitektdiscipliner. Organisationen har 14 000 medlemmar och växer ständigt. Sveriges Arkitekter jobbar med politisk påverkan, medlemsservice och råd och rön kring hur man bäst utför sitt arbete.

Arkitekturpris går till bok om Stockholmsbostäder13.4.2022 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Stockholms Arkitektförening har delat ut priset Guldrummet för två år. 2021 års pris går till arkitektkontoret Secretary för 14 495 lägenheter/en bok om bostadsbristens bostäder. 2022 års pris går till Studio Abirascid Hemlin för arbetet med arkitekturmodellbyggen och ritningar. Secretarys bok visar fram alla flerbostadshus som fick bygglov år 2017 i det snabbt växande Stockholm. – Den är ett kärleksbrev till Stockholm, säger Karin Matz från Secretary.