PR Direkt

Hållbar tillväxt: Affärsvärldens framtid

Dela
Hållbarhet. Inte bara ett modeord utan en viktig faktor för varje företag. Behovet av hållbara produkter ökar nu snabbare än någonsin, särskilt sedan COVID 19-pandemin.

Miljömedvetna kunder blir allt mer selektiva och är beredda att betala mer för hållbara produkter. Visste du att hållbarhet är en huvudfaktor för 74 % av svenska folket när de väljer produkter/tjänster?

Om företagen vill ligga steget före måste de se hållbarhet som en möjlighet till att utveckla nya tjänster, produkter och processer.

Hållbarhet kan även skapa ett behov av nya produkter.

Miljömedvetna kunder blir allt mer selektiva och är beredda att betala mer för hållbara produkter. Visste du att hållbarhet är en huvudfaktor för 74 % av svenska folket när de väljer produkter/tjänster?

Om företagen vill ligga steget före måste de se hållbarhet som en möjlighet till att utveckla nya tjänster, produkter och processer.

Hållbarhet kan även skapa ett behov av nya produkter.

Hållbara utvecklingar

Förhoppningsvis kan de här exemplen hjälpa ditt företag mot bättre hållbarhet.

Tryckeribranschen

Digitala nätverk har inte lett till att pappersbranschen har försvunnit. Tvärtom, tillväxten är högre än någonsin.

Ett av de största skälen till det är övergången från plastförpackningar till pappersbaserade förpackningar. Även övergången till återvunnet och miljövänligt papper påverkar branschen.

Allt mer hållbart papper används inom tryckeribranschen och klimatneutralitet blir allt viktigare. Det finns många naturliga och miljövänliga produkter på marknaden.

Hållbart bläck och pigment görs numera av alger. Återanvändningsbara, biologiska bläckprodukter är ett alternativ till vanligt bläck som görs av kol och andra petroleumbaserade material.

Fordonsbranschen

Fordonsbranschen har varit allt annat än hållbar. Den har dock förändrats på senare år. 

På sistone har branschen revolutionerats i och med återanvändning och användning av biomaterial. Vad är miljövänliga bilar gjorda av? 

  • Delar gjorda av risskal. De här små hjältarna används även inom polymerkompositbranschen och i förpackningar.
  • Tomatskinn i slangar 
  • Kaffe i energisnåla strålkastare
  • Återvunna plastflaskor omvandlas till stolsklädsel
  • Mattor av återvunna fisknät

Smartphones

Plastflaskor och fisknät återanvänds inte bara inom fordonsbranschen. Även mobiltelefonbranschen har upptäckt fördelarna med dessa. 

Fisknät av nylon och plastflaskor har använts i de senaste Samsung Galaxy-telefonerna. De används för att tillverka hållbarare hårdvara som hållare.

Fairphone fortsätter dock att dominera den hållbara marknaden. Den senaste modellen, Fairphone 4, anses vara den mest hållbara smarta telefonen någonsin och den första som är helt neutral när det gäller elektronikavfall.

Fairphone förlänger dessutom aktivt livslängden på sina mobiltelefoner. Användarna kan enkelt ta isär enheten och reparera den istället för att köpa en ny.

Hållbar marknadsföring

Fantastiskt, du har en hållbar produkt. Vad gör du nu? 

Kunderna behöver veta det. Här kommer hållbar marknadsföring in. 

De här är de tre viktigaste faktorerna för hållbar marknadsföring:

  • Transparens: Du måste tydligt kommunicera ditt gröna budskap till dina kunder och följa dina hållbarhetsprinciper. Att bli anklagad för grönmålning kan skada din trovärdighet och förstöra ditt rykte.
  • Historieberättande: Nu är det dags att få andra att bli medvetna om ditt hållbara varumärke och berätta din historia. Använd din webbplats, sociala medier eller YouTube för att sprida ditt budskap och skapa en grupp av hållbara följare.
  • Information: Informera dina kunder om de fantastiska fördelarna med din nya hållbara produkt. Förklara varför du valt att tillverka den här produkten och berätta hur produkten hjälper människor och miljön. 

Hållbar tillväxt är framtiden för affärsvärlden, samhället och världsekonomin. Detta är ett stort ämne som omfattar allt från hållbara produkter till Förenta Nationernas globala mål

Förhoppningsvis har den här kortfattade beskrivningen hjälp dig på vägen mot hållbarhet.

Kontakter

Om

PR Direkt
Flaggan 1338
11674 Stockholm

010-551 75 00https://prdirekt.se/

PR Direkt hjälper företag och organisationer med PR och pressmeddelanden. Vi ser till så att viktiga nyheter får rätt spridning.

 

Följ PR Direkt

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från PR Direkt

GetLEI lanserar SvenskLEI: En lokal hemsida för den svenska marknaden för utfärdandet av LEI koder31.1.2024 13:39:21 CET | Pressmeddelande

GetLEI, en ledande global leverantör av Legal Entity Identifier (LEI)-koder, har idag med glädje tillkännagivit lanseringen av SvenskLEI, en ny hemsida som är speciellt anpassad för att möta behoven hos den svenska marknaden. Denna lansering markerar ett betydande steg i företagets strävan att göra processen för att skaffa och hantera LEI-koder enklare och mer tillgänglig för svenska företag.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye