Hållbar utveckling - nya utmaningar kräver nya kompetenser

De hållbarhetsutmaningar som dagens samhälle står inför skiljer sig radikalt från de miljöproblem som man historiskt lyckats lösa. Det argumenterar tre Chalmersforskare för i en ny bok om hållbar utveckling. Det gör också att de ingenjörer, naturvetare och andra yrkesgrupper som idag utbildas för att hantera dessa problem kommer behöva nya, bredare kompetenser.

– Samhällets tidiga miljöproblem var oftast lokala, hade tydliga orsakssamband och kunde lösas med enkel reningsteknik. Jämför det med till exempel klimatfrågan: ett globalt problem, där kopplingen mellan utsläpp och effekter är komplexa, osynliga för de flesta, verkar över århundraden och där sociala frågor som rättvisa är centrala i debatten, säger Frances Sprei, en av författarna till boken.

I boken visar författarna på hur den komplexitet som präglar klimatfrågan och andra hållbarhetsutmaningar bidrar till att olika aktörer kan ha mycket olika syn kring vad som utgör en hållbar utveckling, även om samtliga har tillgång till samma kunskap och fakta. Vissa menar att en hållbar utveckling kräver en återgång till ett enklare liv, där tillväxten avstannar, medan andra anser att en hållbar utveckling förutsätter en starkare ekonomisk tillväxt, där en explosion av tekniska innovationer löser såväl miljömässiga som sociala och ekonomiska problem.

– Skillnader i grundläggande värderingar och olika syn på till teknikens risker och potential formar olika aktörers syn på hållbar utveckling. För att kunna bidra konstruktivt till diskussionen om hållbar utveckling behöver man förstå hur både sina egen, och andras, utgångspunkter påverkar synen på olika hållbarhetsutmaningar, fortsätter Fredrik Hedenus, en annan av bokens författare.

Att kunna ta till sig andras perspektiv är en förutsättning för att kunna arbeta tvärvetenskapligt, en viktig kompetens som krävs om vi ska lyckas integrera de miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekterna av hållbar utveckling, i linje med FN:s Globala mål för hållbar utveckling. Ytterligare kompetenser som ofta lyfts fram som viktiga för ingenjörer och naturvetare som ska arbeta med hållbar utveckling är en bättre kunskap i etik och förståelse för teknikens sociala sidor.

Med avstamp i den historiska process som ledde fram till Brundtland-rapporten och Rio-konferensen, beskriver därför boken de huvudsakliga skiljelinjer som finns i hur begreppet hållbar utveckling idag förstås och används. Boken ger också en överblick av hur olika aktörer aktivt arbetar med hållbar utveckling och frågan om vilket ansvar man har att verka för en hållbar utveckling i sin yrkesroll.

Boken ”Hållbar utveckling – nyanser och tolkningar” är skriven av Fredrik Hedenus, Martin Persson och Frances Sprei, samtliga forskare vid avdelningen för Fysisk resursteori, Chalmers. Boken är utgiven av Studentlitteratur.

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Prisregn över Studentlitteraturs författare5.9.2018 08:00Pressmeddelande

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.