Hållbara hotell firar 20 års-jubileum

I år är det 20 år sedan de första hållbara hotellen slog upp portarna i Tyskland och sedan dess har antalet så kallade Biohotell ökat, trots hårda krav på ekologi och hållbarhet. På ett Biohotell kan du njuta av din semester med gott samvete, eftersom det är hållbarhet hela vägen.

Schmilka kvarn (till höger) och badhus (till vänster) © Albergo GmbH/Thorsten Rogge

Hotellgäster möts ofta av små skyltar i badrummet som rekommenderar att du använder din handduk flera gånger "för klimatets skull". På ett tyskt Biohotell behövs det mer än så för att hotellet ska räknas som klimatmedvetet. Med sedvanlig tysk grundlighet finns det hårda krav och riktlinjer på ekologi och hållbarhet för att ett hotell ska kunna klassas som hållbart och tas upp i föreningen ‘BIO HOTELS’, som är en sammanslutning av hållbara hotell.

20 år av hållbara hotell

BIO HOTELS grundades 2001 och kan i år fira sitt 20-årsjubileum. I Tyskland har föreningen över 40 medlemmar och antalet ökar stadigt.

– I början låg fokus på ekologi, men genom åren har andra viktiga hållbarhetsaspekter tillkommit, säger Iris Müller, turistchef på Tyska Turistbyrån.

Idag ska ett Biohotell även leva upp till en rad krav som att använda lokala ekologiska råvaror, grön el, ekologiska kosmetiskprodukter och minska sina CO2-utsläpp. Från 2023 ska alla biohotell vara klimatpositiva.

– Föreningen har hårda krav på ekologi och hållbarhet och det är inte bara tomma ord, för alla hotell inspekteras två gånger om året av oberoende kontrollorgan för att säkerställa att alla lever upp till standarderna och certifieringarna, säger Iris Müller.

Lyx och komfort

Som gäst på ett Biohotell har du också råd att ställa höga krav på komfort och lyx, för trots de höga kraven på hållbarhet sker det inte på bekostnad av upplevelsen.

- Du kommer fortfarande att hitta högkvalitativ gastronomi och den exklusiva wellnessupplevelsen, de är bara klassade som hållbara. När du checkar in på ett Biohotell kan du ta semester med gott samvete, eftersom klimatpåverkan har beaktats i alla delar av verksamheten, säger Iris Müller.

Det goda samvetet är ett viktigt inslag för många när man planerar sin semester.

- Våra resmönster förändras. Många har blivit medvetna om att ett flyg till Fjärran Östern eller en vecka på ett kryssningsfartyg är en påfrestning för vårt klimat och väljer därför en destination som ligger närmare. Det finns mycket att uppleva i vårt eget hörn av världen. Titta bara en smula över gränsen så hittar du en helt annan kultur och natur, påpekar Iris Müller.

Det finns över 40 Biohotell i Tyskland, och bland dem finns det hotell för romantiska helger, storstadssemester, skidsemester och wellness. Förutom i Tyskland finns det Biohotell i Österrike, Italien, Slovenien, Grekland och Schweiz.

Hayingen: organic hotel restaurant ROSE © GNTB/Florian Trykowski
Hayingen: Chef Simon Tress presents a dish in the organic hotel-restaurant ROSE © GNTB/Florian Trykowski
Chef Simon Tress in the greenhouse of the organic hotel-restaurant ROSE © GNTB/Florian Trykowski

Tysklands turistbyrå (GNTB) är Tysklands nationella turistorganisation. Den arbetar på uppdrag av det federala ministeriet för ekonomi och klimatåtgärder för att representera Tyskland som turistland och finansieras av ministeriet i enlighet med ett beslut som fattats av den tyska förbundsdagen. I nära samarbete med den tyska resebranschen och partner och branschorganisationer inom den privata sektorn utvecklar GNTB strategier och marknadsföringskampanjer för att främja Tysklands positiva image utomlands som turistmål och uppmuntra turister att besöka landet.

GNTB främjar hållbar och framtidsinriktad turism i linje med den tyska regeringens mål. Fokus ligger här på hållbarhet och digitalisering.

GNTB har 25 utländska byråer som den förvaltar från sitt huvudkontor i Frankfurt

Ny kampanj - Lyssna på Tysklands fantastiska naturlandskap19.9.2022 11:43:21 CEST | Pressmeddelande

Hållbara resor och semestrar med fokus på naturen är en växande trend. Tysklands turistbyrå (GNTB) har genomfört en undersökning bland 259 vd:ar och nyckelkunder inom den internationella resebranschen, och tre fjärdedelar av dem förväntar sig att efterfrågan inom detta segment kommer att öka under de kommande tre åren. GNTB har tagit fasta på denna trend och skapat den globala kampanjen "Embrace German Nature", som lanseras på nio närliggande europeiska marknader. När hösten börjar smyga sig på i Sverige, är det fortfarande sensommar i Tyskland och den som vill förlänga sin sommar har en härlig tid att njuta av i Tyskland.

Vinfestivaler i Tyskland11.5.2022 16:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vinfestivaler har en lång tradition i Tyskland. Här finns både gastronomiska upplevelser, livliga fester och trevliga utflyktsmål för hela familjen. Förutom att smaka fina viner och njuta av utsökt mat får du en mycket speciell inblick i den lokala kulturen och samhället. När vi pratar om klassiska vinländer går tankarna ofta till Frankrike, Spanien eller Italien. Men Tyskland har också förtjänat en plats på denna lista. Inte bara på grund av ett antal toppviner, utan också tack vare de traditionella vinfestivalerna som hålls i nästan alla regioner. På festerna kan du uppleva lokala specialiteter, kulturella inslag, spännande marknader, god stämning och – inte minst – utmärkta viner från närområdet.