Hållbara och smarta trafiklösningar i fokus för Göteborgs Companipris 2017

Årets vinnare är elcykel företaget Ecoride och It-företaget Pilotfish Networks. Priset delas ut av Näringslivsgruppen på Göteborg & Co samt Ann-Sofie Hermansson, kommunstyrelsens ordförande. Prisutdelning av Göteborgs Companipris 2017 äger rum idag, måndag 5 februari kl.19.00 på Elite Park Avenue Hotel i samband med Börssällskapets möte.

- Årets vinnare är två företag som båda har visat på stort entreprenörskap och nytänkande. De har genom innovativt arbete förändrat sina branscher och de är nu i den absoluta framkanten av utvecklingen säger Lennart Johansson, chef Näringslivsgruppen.

Ecoride bildades 2007 av de unga bröderna Martin och Christian Walleräng som med inspiration från Kina ville ta elcykel till Sverige för att ge alla en chans att leva klimatsmartare och cykla mera. Ecoride är idag det ledande elcykelföretaget i Norden och säljer årligen omkring 12 000 cyklar.

− Bröderna Walleräng som skapade Ecoride hade en väldigt bra timing med elcyklar och företaget har gjort en fantastisk resa. Nu är Ecoride nästan synonymt med elcykel. För cykelbranschen är det viktigt att fortsätta utveckla infrastrukturen i stan för att tänka mer klimatsmart och hitta bra transportlösningar. Vi är bara i början på en mer hållbar utveckling. Det känns naturligtvis otroligt roligt att få Companipriset något som alla i företaget ska känna sig stolta över, säger Mårten Nydahl, VD för Ecoride.

Pilotfish Networks som bildades 2000 är från början en spinoff från Ericsson. Företaget har tagit ”Internet of Things” till kollektivtrafiken och gjort den både smartare och bättre för miljön genom att utveckla system som optimerar och hanterar komplex trådlös datorkommunikation till och från mobila enheter. Deras produkt finns idag i ca 5 000 fordon i flera länder.

− Det är första gången som vi får pris och det känns fantastiskt. Det känns extra roligt att bli uppmärksammad i vår stad! Digitalisering och kollektivtrafik befinner sig i en expansionsfas, mellan 2016 och 2017 dubblerade vi vår verksamhet. Det finns en stark efterfrågan i vår bransch och vi kommer fortsätta stärka vår produkt och verksamhet, säger Tomas Gabinus, VD för Pilotfish Networks.

Prisutdelningen äger rum den 5 februari kl.19.00 på Elite Park Avenue Hotel i samband med Börssällskapets möte. För att delta i ceremonin vänligen kontakta: Pauline Pontois, pauline.pontois@goteborg.com, 072- 538 68 50

Fakta om Göteborgs Companipris:

-Näringslivsgruppen på Göteborg & Co delar varje år ut Göteborgs Companipris till framgångsrika företag som drivs och utvecklas i Göteborgsregionen.

-Priset består av 25 000 sek och en silverstatyett.

-Companipriset har sedan det instiftades 1994 mottagits av cirka 60 företag.

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisationer, kommuner och akademi som verkar för att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft. Genom initiativ och projekt stimulerar Näringslivsgruppen till långsiktig kompetensförsörjning och inkludering för att bidra till en attraktiv, levande och hållbar storstadsregion.

031-368 40 00http://goteborgco.se

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism,
Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och
Göteborgs Stadsteater ingår.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Gothenburg selected for World Master Athletics Championships 20228.9.2018 17:34Pressmeddelande

Gothenburg will host World Master Athletics Championships in 2022, a decision that was made today during the ongoing championships in Málaga, Spain. The two other candidates were Tampere, Finland, and L’Aguila, Italy. Representatives from Swedish Athletics, Gothenburg Athletics and the city of Gothenburg received the news down in Málaga, where a conference on future championship organizers was held, during the championships.