Hållbara Svenska Cykelspelen är för såväl ungdom, bredd som världselit

Om en månad är det dags för Svenska Cykelspelen i Falun och Borlänge. Cykelveckan 11–19 juni är fylld med mängder av aktiviteter med cykling i fokus.En höjdpunkt är världscupen i starka svenskgrenen XCE (MTB-sprint) 17 juni.
Linda Tufvesson,  projektledare för Svenska Cykelspelen.
Linda Tufvesson, projektledare för Svenska Cykelspelen.

Veckan startar med Borlänge Tour, Sveriges äldsta etapplopp på MTB och avslutas med tre tävlingsdagar på Lugnet i Falun, med bland annat en världscup i sprint (XCE) på fredagskvällen.

Under veckan anordnas även en mängd cykelaktiviteter. Förutom tävlingar, blir det öppna evenemang och prova på-aktiviteter. Det anordnas ett gratis ungdomsläger med Svenska Cykelförbundet och CK Natèn från Säter som riktar sig till barn och ungdomar. Allt från MTB-teknik till bancykel står på menyn.

Det blir även ett gratis kidsrace, med möjlighet att låna cykel om man inte har egen.  Cykelklubbarna Borlänge CK och Falu CK står bakom evenemanget i samarbete med en flera andra föreningar och organisationer. Det finns tävlingsklasser för alla nivåer och prova på-aktiviteter.

Borlänge Tour är ett etapplopp i XCO, som är den olympiska klassen där ett lopp tar cirka en timme. XCE  är som skidornas sprint, där man kör fyra och fyra med eliminering i två till tre minuter och där man som publik ser cyklisterna hela tiden, mycket fart och fläkt med både hopp och hinder.

"Sverige är världsledande i sprint, så publiken kan se fram emot att se kända cykelprofiler som Anton Olstam och Joel Burman och Ella Holmegård", säger Linda Tufvesson, som är projektledare för Svenska Cykelspelen.

Linda undervisar och forskar till vardags om hållbar utveckling på Högskolan Dalarna, och intresset för dessa frågor tar hon med in i Svenska Cykelspelen.

"I dag är det självklart att arbeta med miljömässig och ekonomisk hållbarhet, men vi försöker också inkludera den sociala hållbarheten. Evenemanget bygger inte upp något tillfälligt utan nyttjar banor och infrastruktur som går att använda året om vilket också innebär ett bidrag till platsutvecklingen. Miljömässig hållbarhet innebär också att tänka i alla led.

Självklart tycker Linda att cykeln är det bästa transportmedlet till tävlingarna:

"Svenska Cykelspelen är gratis och alla köp i serveringen bidrar till cykelklubbarnas verksamhet. Varför inte ta cykeln hit och bidra till folkfesten."

Text och foto är fria för publicering

Linda Tufvesson,  projektledare för Svenska Cykelspelen.
Linda Tufvesson, projektledare för Svenska Cykelspelen.