Göteborg & Co AB

Hållbarhet i fokus när över 200 UF-företag gör upp i SM i Ung Företagsamhet i Göteborg

Dela

Minska matsvinn, återvinna material och återbruk. Hållbarhetstrenden är stark när över 200 UF-företag ska kämpa om segern i SM i Ung Företagsamhet 2022. 23–24 maj hålls tävlingarna för första gången i Göteborg, på Svenska Mässan.

− Vi är oerhört stolta och glada över att välkomna SM i Ung Företagsamhet till Göteborg. Att få hit Sveriges bästa unga entreprenörer och ta del av deras idéer är en ynnest och visar på vikten av entreprenörskap i skolan som en viktig pusselbit för den framtida kompetensförsörjningen. Samtidigt har vi möjligheten att visa upp den innovativa och hållbara Göteborgsregionen för nästa generations entreprenörer. Under den regionala tävlingen där UF-företaget SeaToTree tog hem guldpriset som Årets UF-företag, var det väldigt tydligt att hållbarhet stod i fokus för alla elever, säger Christian Westerberg, projektledare på Näringslivsgruppen på Göteborg & Co.

SM i Ung Företagsamhet hålls 23–24 maj på Svenska Mässan och består av två delar. Dels ställer 226 UF-företag ut sina företagsidéer och produkter i mässhallarna, där allmänheten är välkommen, dels tävlar företagen om SM-guld i 16 olika kategorier. Varje tävlingskategori har en jury med representanter från näringslivet som väljer ut de skarpaste företagen.

För att kvalificera sig till SM har UF-företagen först behövt kvala via regionala tävlingar. Den mest prestigefyllda kategorin är ”Årets UF-företag” där segrarna även får representera Sverige i EM, Gen-E, i Tallinn senare i sommar. Förra året vann Shear Joy med sin affärsidé om att tillvarata överbliven ull och av denna skapa trädgårds- och hemprodukter.

Och hållbarhets- och miljötänk är en fortsatt stark trend bland årets finalister.

Affärsidéer som kretsar kring allt ifrån att ta hand om olika typer av matsvinn, restprodukter till att återbruka och återvinna material finns exempelvis hos drygt hälften av de 38 finalisterna i “Årets UF-företag”. Men det finns även gott om andra spännande affärsidéer kring samhälls- och stadsutvecklingsutmaningar hos de deltagande UF-företagen.

Från UF till AB

Det finns många exempel på framgångsrika företag som har börjat sin resa som UF-företag däribland Locker Room Talk, som även vann ”Årets UF-företag” 2017, Färsking, Quinyx och RedLocker.  

− Nu kan vi ge hela Västsverige en inblick i framtidens entreprenörer, visa på företagsamhet, innovationskraft och hur barn och ungdomar utvecklar sina entreprenöriella förmågor. Dessutom är det ju en möjlighet att få träffa Sveriges bästa UF-företagare. säger Isabelle Svahn, tf. regionchef på Ung Företagsamhet Göteborg. 

Mässgolvets öppettider:

Måndag 23 maj, kl.18:30-21:00
Tisdag 24 maj, kl.09:00-15:00

Om företagsformen UF-företag:

Genom Ung Företagsamhet får elever på gymnasiet möjlighet att starta och driva egna företag - från affärsidé och marknadsanalys till finansiering, marknadsföring, försäljning och ekonomisk redovisning. Företagen kallas för UF-företag (UF=Ung Företagsamhet) och arbetet delas in i fyra faser: inför, starta, driva och avveckla. Över 30 procent av en årskull gymnasieelever i Sverige driver UF-företag varje år, dvs ca 35 000 unga.

Om Ung Företagsamhet:

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement, som nominerats till Nobels fredspris 2022. Sedan 1980 har vi utbildat över 480 000 gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Sedan 2010 arbetar vi även i grundskolan. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Vi driver även nätverket UF alumni. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 130 anställda i hela landet. Vi stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisationer, kommuner och akademi som verkar för att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft. Genom initiativ och projekt stimulerar Näringslivsgruppen till långsiktig kompetensförsörjning och inkludering för att bidra till en attraktiv, levande och hållbar storstadsregion.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Göteborg & Co AB
Göteborg & Co AB
Box 29
401 20 Göteborg

+46 (0)31-368 40 00http://goteborgco.se

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Bolagets uppdrag är att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism,Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Ladda ner bilder från vår mediabank.

Följ Göteborg & Co AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Göteborg & Co AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum