Hållbarhet i fokus på Vallastadens förskola

I veckan höll Lejonfastigheter en taklagslunch för entreprenörerna som bygger vår förskola i Vallastaden. Samtidigt presenterades Lejonfastigheter hållbarhetschef, Maria Widfeldt.

Uppförandet av förskolan i Vallastaden går enligt tidplan. Förskolan kommer att stå redo att ta emot barn i början av nästa år, och är Linköpings kommuns enda förskola med utomhuspedagogisk inriktning. Här får barnen tidigt möjlighet att upptäcka och utforska hållbarhets- och kretsloppstänkandet. Den omkringliggande parken blir en viktig lärmiljö för de 72 barn som förskolan kommer att husera.

Hållbarhetschef
Ett 30-tal entreprenörer bjöds på traditionsenlig smörgåstårta medan Lejonfastigheters projektledare Mats Svahn hälsade välkomna och introducerade Lejonfastigheters hållbarhetschef, Maria Widfeldt. Det är en ny roll i bolagets verksamhet, som ger Lejonfastigheter en ökad kapacitet för att möta de utmaningar som vi ställs inför inom hållbarhetsområdet.

Maria Widfeldt kommer till Lejonfastigheter närmast från Sweco där hon har varit gruppchef för bygg- och projektledare. Innan dess var hon miljöansvarig på Specialfastigheter i sex år.
- Jag har arbetat totalt 13 år inom bygg- och fastighetsbranschen med miljö- och hållbarhetsfrågor. Hållbarhet genomsyrar hela verksamheten, våra fastigheter, vår ekonomi och vårt sociala ansvar, säger Maria Widfeldt.

Giftfri lärmiljö
Förskolan i Vallastaden kommer att stå klar i början av år 2016. Fasaden kläs just nu i cederträd som kommer att skifta karaktär i takt med påverkan av väder och vind. Lejonfastigheters förskola omfattas av stadsdelens hållbarhetskrav på en giftfri miljö, något om Maria Widfeldt välkomnar.
- Lejonfastigheter har ett ansvar att förse barnen i Linköping med bra miljöer – både inomhus och utomhus. De tillbringar största delen av sin dag i våra hus, därav vårt fokus på en giftfri lärmiljö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.