Hållbarhet och rörelse i fokus på nya förskolan Djurgårdsvyn

Stockholm stads kösystem vittnar om långa köer till förskolorna i Norra Djurgårdsstaden. Nu öppnar Pysslingens efterlängtade förskola Djurgårdsvyn. Här är odling, rörelse och återvinning en viktig del av leken.

– Djurgårdsvyn andas hållbarhet såväl i själva byggnaden som i vår verksamhet. Vi har till exempel en takterrass med möjlighet för barnen att förundras över färger, dofter, smaker och växtkraft i vårt eget orangeri. Alla på förskolan arbetar även aktivt för att barnens lek och lärande ska genomsyras av FN:s globala mål för en hållbar generation, säger Sara Woxblom, rektor för Djurgårdsvyn.

Förskolan med plats för 65 barn, ligger i Norra Djurgårdsstaden på Östermalm i Stockholm, ett stenkast från Lill-Jansskogen där kungens får betar om somrarna. Här kan barn leka och utforska utan störning från bilar och trafik.

Många nya stadsdelar i stort behov av förskoleplatser

Stockholm stads kösystem vittnar om långa köer till förskolorna i området och många föräldrar har också hört av sig till Sara Woxblom och frågat när Djurgårdsvyn ska öppna.

– Vi är glada att så många vill börja hos oss och har just nu endast ett fåtal platser kvar på förskolan innan det är fullt.

Veronica Rörsgård, chef för Pysslingen Förskolor på AcadeMedia, gläds åt att Pysslingen nu kan bidra till barnomsorgen i området.

– Förskolorna är en så viktig del i alla välfungerande samhällen och vi upplever att det i många nya stadsdelar finns ett stort behov av förskoleplatser. Vi är därför glada över att kunna bidra med vår långa erfarenhet av att skapa trygghet och lärande för barnen på Djurgårdsvyn.

Hållbarhet genomsyrar allt

Pysslingens verksamheter arbetar med hållbarhet på olika sätt, och på Djurgårdsvyn och de andra förskolorna som Sara Woxblom leder, genomsyrar hållbarhetsperspektivet alla delar av verksamheten. På Djurgårdsvyn kommer det till uttryck bland annat genom barnens regelbundna besök i närmiljön och reflekterande samtal om vad som är viktigt för att vår jord ska må bra.

Men hållbarhet handlar inte bara om miljö, utan också om att ta hand om oss själva och varandra, menar Sara Woxblom.

– Vi arbetar lite extra med just välbefinnande och hälsa, som är ett av FN.s globala mål. Vi har till exempel yoga och mindfullness som återkommande inslag i vardagen.

Barnen ska få den bästa möjliga starten

För Sara Woxblom, hennes team och pedagogerna på Djurgårdsvyn har arbetet med att starta förskolan varit både roligt och utmanande.

– Jag är så otroligt stolt över pedagogerna på Djurgårdsvyn. Att starta en ny förskola är väldigt roligt men samtidigt kräver det mycket av oss alla för att få alla bitar på plats.  Pedagogerna har varit helt fantastiska från dag ett och gett barnen den bästa möjliga starten på förskoletiden.

Förskolan Djurgårdsvyn

Förskolan har varit öppen sedan augusti 2020 och har plats för 65 barn. Den pedagogiska inriktningen är hållbar generation, vilket för Djurgårdsvyn innebär en helhetssyn på hållbarhet där vikten av att värna om jorden tillsammans med vikten av att värna om oss själva och varandra vävs samman och bildar en helhet. Djurgårdsvyn utgår från FN:s globala mål för en hållbar utveckling. Mer information finns på Djurgårdsvyns hemsida

Invigning av förskolan

Den 1 oktober invigs förskolan Djurgårdsvyn kl 14.30. Vi kommer att ha en gemensam invigningsfest för barn och pedagoger. Våra maskotar Pyss och Ling kommer att närvara, rött band ska klippas, vi kommer att hålla tal och ha lek och fest. Media är välkommen att närvara. Detta behöver anmälas till rektorn (sara.woxblom@pysslingen.se) i förväg. Adress: Settergatan 5, Djurgården, Stockholm.

Sara Woxblom, rektor Djurgårdsvyn
sara.woxblom@pysslingen.se

Djurgårdsvyn
Lärmiljö utomhus på Djurgårdsvyn
Utsikt från Djurgårdsvyn
Sara Woxblom, rektor Djurgårdsvyn
Veronica Rörsgård, chef Pysslingen Förskolor

Pysslingen Förskolor är Sveriges största förskoleföretag. Ända sedan starten år 1986 har vi utmanat befintliga synsätt drivit förskolans utveckling framåt. I dag är vi stolta över att vara en tydlig förebild inom många områden. Vi har 108 förskolor i Stockholm, Mälardalen, Östersund och Skåne med olika pedagogiska inriktningar och arbetssätt. Det som förenar dem är vår gemensamma värdegrund, vårt kvalitetsarbete och omsorgsfulla lärande. Läs mer på Pysslingen Förskolors hemsida.