Simple Feast

Hållbarhet som affärsmässig framgångsfaktor: Simple Feasts nästa steg i hållbarhetsarbetet – återvinner åt kunderna

Dela

Den vegetariska matkasseleverantören Simple Feast tar ytterligare ett steg i sitt hållbarhetsarbete och erbjuder från och med den 8 december sina kunder att återvinna kartong och wellpapp i samma lådor som maten levereras i. Lådan hämtas och återvinns av Simple Feasts bud. Förhoppningen från företaget att detta ska bidra till att ännu mer wellpapp återvinns istället för att kastas.

Ett utvecklat och pågående hållbarhetsarbete har blivit en hygienfaktor för många företag, där en ökad medvetenhet hos många konsumenter sannolikt bidragit till denna utveckling. Simple Feast erbjuder redan i dagsläget klimatsmarta måltider där alla ingredienser är ekologiska samt att all mat är helt vegetarisk eller vegansk. Allt levereras i miljövänliga förpackningar. Nu tar företaget ytterligare ett steg i sin hållbara utveckling i och med att kunderna erbjuds återvinna alla sina wellpapp- och kartongprodukter i Simple Feasts kartong.

- Det här är ett led i att ytterligare stärka vårt hållbarhetsarbete och det går helt i linje med att vi vill göra det enklare för människor att äta och leva hållbart. Vi tänker hållbarhet i flera steg, att hjälpa våra kunder ta hand om förpackningsmaterialet känns därför självklart, säger Maximilian Lundin, Sverigechef på Simple Feast.

Göteborg blir testmarknad för projektet för att se hur den nya tjänsten tas emot av kunderna. Målet är sedan att kunna skala upp erbjudandet till att inkludera även Stockholm och Malmö.

- Vårt absolut främsta mål är att arbeta för en ökad medvetenhet om hållbarhetsfrågor hos fler människor samt att göra verklig skillnad för vår miljö. Vi kommer hela tiden fortsätta att testa nya sätt som både förenklar våra kunders liv och samtidigt bidrar till en bättre miljö, vår förhoppning är naturligtvis att våra kunder också tycker det här är ett bra initiativ som gör skillnad, säger Maximilian Lundin.

Simple Feast startade i Danmark 2015 och levererar sedan 2018 vegetariska måltider i Stockholm, Göteborg och Malmö. Simple Feasts matlådor är särskilt framtagna för att kunna maximera återvinningsmöjligheterna. Insidan är täckt av PLA-plast, det vill säga plast tillverkad av till exempel sockerrör, som går att separera från själva pappkartongen. Detta möjliggör att kartongdelen kan återvinnas på bästa sätt.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ulrika Engellau, PR- och Marknadschef Simple Feast Sverige

Tel: 070-884 66 08

E-mail: ulrika@simplefeast.com

Nyckelord

Om

Simple Feast
Simple Feast
Nybrogatan 38
11434 Stockholm

08-420 029 90https://simplefeast.com/se

Om Simple Feast

Simple Feast har över 90 anställda i Sverige, Danmark, Tyskland och USA. Kärnverksamhet är hemleverans av vegetariska och veganska måltider som är ekologiska och klara att servera på 10 minuter. Företaget grundades i Köpenhamn 2015 och är sedan oktober 2018 även etablerade i Sverige. Läs mer på simplefeast.com.

Följ Simple Feast

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Simple Feast

Så förändras vår matkonsumtion efter krisen - Fem trender som kommer forma hur vi äter i framtiden7.5.2020 09:12:16 CESTPressmeddelande

Coronakrisen har lett till en samhällsdiskussion kring hur hållbar vår nuvarande matkonsumtion egentligen är, kopplat till frågor som import av råvaror och djurhållning. “Jag tror många har fått perspektiv och inser att vi behöver göra förändringar i hur vi konsumerar mat framöver. Fler människor kommer också att bry sig om sin egen hälsa och därför vilja äta mer hållbart”, säger Maximillian Lundin, Sverigechef för Simple Feast. Han spår fem trender som kommer forma hur vi äter framöver som ett resultat av Coronakrisen.

Var fjärde svensk vill äta mer vegetariskt i påsk - Fyra tips för ett grönare och mer hållbart påskbord7.4.2020 08:11:00 CESTPressmeddelande

Närmare hälften av svenskarna vill börja äta fler vegetariska rätter under högtider. Det visar en undersökning som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av Simple Feast. En av fyra svenskar uppger också att de vill äta mer vegetariskt specifikt under påsken. Främst är det kvinnor och yngre personer som är intresserade av ett utökat vegetariskt påskbord. Inför helgen tipsar Simple Feast om hur du enkelt adderar mer grönt på påskbordet och minskar svinnet.

Hemlevererad mat en fortsatt trend även framöver2.4.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen har fått allt fler svenskar att handla mat med hemleverans. Men redan innan krisen bröt ut trodde 68 procent av svenskarna att efterfrågan av hemleverad mat troligtvis kommer att öka de kommande fem åren. Det visar en undersökning som Simple Feast genomförde tidigare i år. ”Med tanke på att vi såg en ökad efterfrågan av hemlevererad mat redan innan krisen bröt ut, och att så många nu fått upp ögonen för hemleveranser, så kan vi nog räkna med en fortsatt trend även efter krisen. Särskilt för närodlade råvaror”, säger Maximilian Lundin, Sverigechef för Simple Feast.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum