​Hållbarhet som stöttar globala utvecklingsmål

I dag på FN-dagen släpper ManpowerGroup sin globala hållbarhetsrapport för 2015–2016. Nytt för i år är att ManpowerGroup tydligare kopplar hållbarhetsarbetet till FN:s globala mål för hållbar utveckling.

– Som företag har vi ett ansvar att bidra till en positiv samhällsutveckling. Därför stöttar vårt hållbarhetsarbete även de globala målen för hållbar utveckling, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup Sverige.

ManpowerGroups globala hållbarhetsarbete omfattar tre fokusområden som tillsammans bidrar till en hållbar arbetsmarknad. Det första är att unga snabbt ska komma ut i arbete efter avslutad utbildning. Det andra handlar om att hjälpa människor bygga upp färdigheter för det moderna arbetslivet så att de är anställningsbara genom hela yrkeslivet. Det tredje fokusområdet handlar om att bidra till jämställda och inkluderande arbetsplatser.

De globala mål ManpowerGroup kopplar hållbarhetsarbetet till är god utbildning för alla (mål 4), jämställdhet (mål 5), anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt (mål 8) samt minskad ojämlikhet (mål 10).

– Vårt huvudsakliga fokus kommer alltid att ligga på att hjälpa våra kunder och att skapa ett meningsfullt arbetsliv för miljontals människor världen över. Att bidra till en hållbar utveckling på arbetsmarknaden sammanfattar vår kärnverksamhet, säger Lars Forseth.

ManpowerGroup rankades nyligen som ett av världens mest hållbara företag av Dow Jones Sustainability Index, som årligen bedömer företag utifrån en rad faktorer kopplade till ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet. ManpowerGroup är det enda företaget inom kategorin professionella tjänster som har kommit med i indexet åtta år i följd.

Här finns hela ManpowerGroups hållbarhetsrapport för 2015–2016. Läs mer om de globala målen för hållbar utveckling här.

Sociala medier
Följ diskussionen om ManpowerGroups hållbarhetsarbete på Twitter under #DoingWellByDoingGood och på @ManpowerGroupSE.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Byggbranschen levererar ny rekordprognos för höstens arbetsmarknad17.9.2018 08:45Pressmeddelande

Arbetsgivare i byggbranschen förväntar sig en rejält ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +13 procent, Det är en knapp ökning från föregående kvartals prognos, som då var den starkaste jobbprognosen branschen sett på sex år. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos Q4: Ökad sysselsättning i hotell- och restaurangbranschen under hösten17.9.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +14 procent, en ökning jämfört med motsvarande period förra året då prognosen låg på +8 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.