Hållbarhetsåtgärder för Tallbohov – start för flerårigt projekt

Inom ramen för projektet Hållbarhetsåtgärder på Tallbohov byter vi spiskåpor i vissa lägenheter. Detta som ett led i vårt arbete för ett bättre inomhusklimat på Tallbohov.

Nu kavlar Järfällahus upp ärmarna och startar ett femårigt projekt med ett flertal olika hållbarhetsåtgärder för bostadsområdet Tallbohov.

Stort projekt för stort område

Tallbohov är ett av Järfällahus största bostadsområden och ett område av miljonprogramskaraktär. Husen har nått en ålder då de behöver omfattande åtgärder för att kunna fortsätta att fungera på ett hållbart sätt. Därför satsar Järfällahus nu på ett stort projekt för hela Tallbohov under de kommande åren.

Målet är hållbarhet

Målet är hållbarhet: att husen håller även i fortsättningen, att hyresgästerna får en tryggare, behagligare och attraktivare boendemiljö samt att vi ser till att våra hus uppfyller de krav på miljömässig hållbarhet som ställs idag. Därför kallar vi projektet Hållbarhetsåtgärder för Tallbohov.

Åtgärderna delas upp i två övergripande delar:

1.Teknisk och miljömässig hållbarhet

Målet är ett bättre inomhusklimat, bättre energianvändning och att förlänga husens hållbarhet över tid. För att uppnå detta kommer vi bland annat att utföra åtgärder för bättre värme och ventilation, byta fönster, renovera vissa avloppstammar, renovera balkonger samt tilläggisolera och underhålla fasader och yttertak.

2.Social hållbarhet och utemiljöTrygghet, trivsel, belysning, gårdarnas utformning m m

Målet är ökad trygghet och trivsel samt en bättre boendemiljö. Ännu finns inget beslut om de exakta åtgärderna. Vi kommer att ta fram en paketlösning i dialog med Hyresgästföreningen. Troligtvis kommer det att handla om belysning, utemiljö m m.

Här kan det också bli tal om tillval i lägenheterna. Detta kommer att förhandlas med Hyresgästföreningen.

- Det här är ett område som byggdes under sent 60-tal och som har nått den ålder då man behöver rusta upp husen, säger Mikael Jämtsved (MP), styrelseordförande för Järfällahus AB. Det är glädjande att vi nu kan ta steget och utföra dessa viktiga åtgärder.

Fakta om Tallbohov

• Området utgörs av större delen av Snapphanevägen i kommundelen Jakobsberg, Järfälla kommun.
  • Området stod färdigt 1970.
  • Området innehåller knappt 800 lägenheter.
  • Området kommer att få ett allt mer centralt läge i kommunen allteftersom planerna på förtätning och nybyggnation fortskrider på kommunal nivå.

Inom ramen för projektet Hållbarhetsåtgärder på Tallbohov installerar vi nya spiskåpor i vissa lägenheter. Detta som en del av vårt arbete för ett bättre inomhusklimat på Tallbohov.

Tallbohov, bostadsområde i Jakobsberg.

Järfällahus är Järfällas kommunägda bostadsföretag. Vi har cirka 5600 lägenheter, över 4000 fordonsplatser och ungefär 400 lokaler i hela Järfälla.

​Rekordmånga får sommarjobb hos Järfällahus8.6.2017 14:02Nyheter

I år är det hela 70 ungdomar mellan 15 och 18 år som har fått sommarjobb hos Järfällahus AB.  Redan förra året tog Järfälla kommuns eget bostadsbolag emot ett tjugotal ungdomar, men i år är de alltså mer än tre gånger så många. Och den här gången sker det i samarbete med Hyresgästföreningen. - Det här är vårt sätt att ta ett kommunalt samhällsansvar, säger Ali, social hållbarhetsstrateg på Järfällahus. Sommarjobbarna är framtidens medborgare, och vi är glada att de vill ta sina första steg på arbetsmarknaden hos oss. Ett femtiotal av ungdomarna kommer att arbeta i bostadsområdena med att städa, sätta upp skyltar, dela ut information till hyresgästerna m m. Resterande 20 kommer att hjälpa till med de sommaraktiviteter som SWAT arrangerar. SWAT är den ungdomsverksamhet som Järfällahus och Hyresgästföreningen i Järfälla driver tillsammans. Det handlar bland annat om att arrangera turneringar i bubbelfotboll i områdena, anordna LAN och paintball med flera aktiviteter. Så här säger Mikael J

​Järfällafestivalen – folkfest med Anders Lundin, Bella & Filippa och Ramy Essam23.5.2017 10:00Pressmeddelande

Lördagen den 9 september är det dags för Järfällafestivalen – en stor folkfest i Jakobsbergs centrum. I år har vi satsat extra på scenprogrammet och engagerat flera intressanta och sinsemellan mycket olika artister. Anders Lundin är konferencier och leder allsång. Ramy Essam, ”Mellanösterns Bob Dylan”, kommer och signerar sin nya skiva. Mello-artisterna Bella och Filippa uppträder. Dessutom blir det jazz för barn och mingel-opera på gator och torg i Jakobsbergs centrum. Arrangörer är Järfälla kommun, Järfällahus och Citycon.

Rekordmånga sökte och fick NovaStipendiet - stipendieutdelning 15 maj9.5.2017 15:27Pressmeddelande

NovaStipendiet är Järfällas eget stipendium för ung kultur. Det delas ut årligen till projekt av och med barn och ungdomar i Järfälla.  Nu är det klart vilka projekt/idéer som beviljas medel under 2017/2018. Totalt tio stipendiater kommer att få dela på 74 000 kr. Det var rekordmånga ansökningar i år (20 stycken) och rekordmånga projekt får pengar (10 stycken). Projekten är ett kalejdoskop av idéer. Några ungdomar ska dokumentera sin kommun från luften via flygfoto. Herrestaskolan och Kvarnskolan vill arbeta konstnärligt utifrån arkitekturen i vår växande kommun med Barkarbystaden som nytt inslag. Utdelningen sker måndagen den 15 maj kl 17.00 i Jakobsbergs centrumgalleria. Årets NovaStipendium delas ut av Mika Metso, kultur-, demokrati- och fritidsnämndens ordförande.  Redan från kl 16.00 redovisar förra årets stipendiater sina projekt. NovaStipendiet är Järfällas ungkulturstipendium. Bakom stipendiet står Järfällahus AB, Citycon AB (ägare till Jakobsbergs Centrum), HSB Norra Stor-Stoc