Hållbarhetsrapport för 2020: IKEA fortsätter att minska sitt totala klimatfotavtryck

Verksamhetsåret 2020* har varit utmanande på många sätt, med fokus på att minska effekterna av pandemin för kunder, medarbetare och samarbetspartners. Samtidigt har IKEA fortsatt att leverera på den långsiktiga hållbarhetsstrategin. Några av de största framstegen under året är att skogsmålet för 2020 uppnåddes, att fler än 9 500 produkter nu utvärderats utifrån IKEAs cirkulära designprinciper och att klimatfotavtrycket fortsatte att minska. Detta finns att läsa i IKEAs hållbarhetsrapport som tas fram av Inter IKEA Group och omfattar hela franchisesystemet och värdekedjan.
Under verksamhetsår 2020 har bland annat skogsmålet uppnåtts, fler än 9 500 produkter har utvärderats utifrån IKEAs cirkulära designprinciper och det totala klimatfotavtrycket har fortsatt att minska.

Idag lanserar IKEA också en ny agenda för ansvarsfullt skogsbruk – 2030 Forest Positive Agenda. Syftet är att ytterligare stärka arbetet med att värna den biologiska mångfalden och minska de globala klimatförändringarna.

- Detta exceptionella år har fått oss att ännu mer fokusera på att tackla klimatförändringarna och bidra till ett cirkulärt och mer jämlikt samhälle. Covid-19 är på många sätt en humanitär kris, säger Lena Pripp-Kovac, hållbarhetschef på Inter IKEA Group. Hållbarhetsarbetet är mer relevant än någonsin och har inte satts på paus. Vi har tagit stora kliv mot ett mer cirkulärt sortiment och mot målet om att bara använda förnybar energi i vår produktion. Med den nya skogsagendan vill vi göra ansvarsfullt skogsbruk till norm, även utanför vår egen verksamhet.

Viktiga händelser under 2020:

• Omfattande insatser för att minska de negativa effekterna av pandemin för kunder, medarbetare,  leverantörer i hela IKEAs värdekedja.

• Uppnått skogsmålet för 2020**. Idag kommer över 98 procent av det trä som används i IKEAs sortiment från mer hållbara källor (FSC-certifierat eller återvunnet trä). Allt trä som används i IKEAs produkter kommer från ansvarsfullt skötta skogar och bidrar därmed inte till avskogning.

• Fortsatt minskat klimatfotavtryck (även med hänsyn tagen till lägre försäljning till följd av stängda varuhus) motsvarande 7 procents minskning per EUR i försäljning mellan FY19 och FY20. Detta tack vare till exempel ökad användning av förnybar energi inom produktion och transport, energieffektivare sortiment inom belysning och vitvaror samt fler växtbaserade maträtter som HUVUDROLL – en växtbaserad variant av den traditionella köttbullen, men med enbart 4 procent av klimatfotavtrycket jämfört med ingredienserna i kötbullen.

• Fullbordat den cirkulära utvärderingen av över 9 500 produkter – från möbler till accessoarer.

• Testat fler cirkulära tjänster som återköp och nya ägarmodeller.

• Lanserat flera produkter till lågt pris som gör det möjligt för människor att rena luft, minimera avfall och vatten samt producera ren energi i sina hem.

• Ingka Group – den största franchisetagaren – har överträffat sitt mål att producera mer förnybar energi än vad Ingka förbrukar i sin egen verksamhet. Tack vare investeringar i sol och vind landade produktionen på 132 procent av förbrukningen.

- Det är mycket glädjande att IKEA fortsätter att minska sitt klimatutsläpp. Vi på IKEA Sverige lägger stor kraft på att inspirera och hjälpa våra kunder att välja en mer hälsosam och hållbar livsstil. Därför har vi under året fokuserat på utvecklingen av cirkulära affärsmodeller som att öppna världens första IKEA second hand butik, lansera ett verktyg som hjälper kunder att digitalt värdera sina begagnade IKEA-möbler – innan de lämnas in till oss – och vidareutveckla konceptet för uthyrning av möbler, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef, IKEA Sverige.

* Räkenskapsåret 2020 (FY20) sträcker sig från och med den 1 september 2019 till och med den 31 augusti 2020.

** Vi anser att ett mål är uppnått när vi totalt sett uppfyller mer än 98 procent. På grund av oväntad påverkan eller utveckling i form av nya leverantörer/affärspartners kan vi inte garantera att 100 procent uppfylls vid varje given tidpunkt.

Om IKEA franchisesystemet
IKEA bygger på ett franchisesystem med franchisetagare som ansvarar för en marknad där de säljer IKEA produkter. Inter IKEA Systems B.V. är ägare till IKEA konceptet och global franchisegivare för IKEA, och ger även olika IKEA företag i uppdrag att utveckla produktsortiment, leverera produkter och ta fram kommunikationslösningar. Idag är det 12 olika företagsgrupper som driver försäljningskanaler under varumärket IKEA.

Om Ingka Group
Den största franchisetagaren är koncernenen Ingka Group, som driver 378 varuhus och 58 planeringsstudios och mindre citybutiker på 32 marknader. Sverige är en av dessa marknader.

Om Inter IKEA Group

Inter IKEA Group omfattar Inter IKEA Systems B.V., IKEA of Sweden AB, IKEA Supply AG och IKEA Industry AB och deras tillhörande verksamheter. Inter IKEA Holding B.V. är ett holdingbolag för Inter IKEA Group.

Lena Pripp-Kovac, hållbarhetschef på Inter IKEA Group.
Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.

IKEA hyllar 60- och 70-talens kreativitet och flower power genom den fjärde lanseringen av kollektionen Nytillverkad12.3.2024 11:00:15 CET | Pressmeddelande

IKEA fortsätter att ta fram älskad design från sitt arkiv, och förbättrar dem för dagens och morgondagens behov. Den fjärde utgåvan av kollektionen Nytillverkad är ännu en blinkning till det förflutna och hyllar 60- och 70-talens anda av flower power, djärvhet och kreativitet. Denna lansering av Nytillverkad kommer att finnas tillgänglig på IKEA i slutet av mars 2024.