IKEA

Hållbarhetsrapport för 2020: IKEA fortsätter att minska sitt totala klimatfotavtryck

Dela

Verksamhetsåret 2020* har varit utmanande på många sätt, med fokus på att minska effekterna av pandemin för kunder, medarbetare och samarbetspartners. Samtidigt har IKEA fortsatt att leverera på den långsiktiga hållbarhetsstrategin. Några av de största framstegen under året är att skogsmålet för 2020 uppnåddes, att fler än 9 500 produkter nu utvärderats utifrån IKEAs cirkulära designprinciper och att klimatfotavtrycket fortsatte att minska. Detta finns att läsa i IKEAs hållbarhetsrapport som tas fram av Inter IKEA Group och omfattar hela franchisesystemet och värdekedjan.

Under verksamhetsår 2020 har bland annat skogsmålet uppnåtts, fler än 9 500 produkter har utvärderats utifrån IKEAs cirkulära designprinciper och det totala klimatfotavtrycket har fortsatt att minska.
Under verksamhetsår 2020 har bland annat skogsmålet uppnåtts, fler än 9 500 produkter har utvärderats utifrån IKEAs cirkulära designprinciper och det totala klimatfotavtrycket har fortsatt att minska.

Idag lanserar IKEA också en ny agenda för ansvarsfullt skogsbruk – 2030 Forest Positive Agenda. Syftet är att ytterligare stärka arbetet med att värna den biologiska mångfalden och minska de globala klimatförändringarna.

- Detta exceptionella år har fått oss att ännu mer fokusera på att tackla klimatförändringarna och bidra till ett cirkulärt och mer jämlikt samhälle. Covid-19 är på många sätt en humanitär kris, säger Lena Pripp-Kovac, hållbarhetschef på Inter IKEA Group. Hållbarhetsarbetet är mer relevant än någonsin och har inte satts på paus. Vi har tagit stora kliv mot ett mer cirkulärt sortiment och mot målet om att bara använda förnybar energi i vår produktion. Med den nya skogsagendan vill vi göra ansvarsfullt skogsbruk till norm, även utanför vår egen verksamhet.

Viktiga händelser under 2020:

  • Omfattande insatser för att minska de negativa effekterna av pandemin för kunder, medarbetare,  leverantörer i hela IKEAs värdekedja.

  • Uppnått skogsmålet för 2020**. Idag kommer över 98 procent av det trä som används i IKEAs sortiment från mer hållbara källor (FSC-certifierat eller återvunnet trä). Allt trä som används i IKEAs produkter kommer från ansvarsfullt skötta skogar och bidrar därmed inte till avskogning.

  • Fortsatt minskat klimatfotavtryck (även med hänsyn tagen till lägre försäljning till följd av stängda varuhus) motsvarande 7 procents minskning per EUR i försäljning mellan FY19 och FY20. Detta tack vare till exempel ökad användning av förnybar energi inom produktion och transport, energieffektivare sortiment inom belysning och vitvaror samt fler växtbaserade maträtter som HUVUDROLL – en växtbaserad variant av den traditionella köttbullen, men med enbart 4 procent av klimatfotavtrycket jämfört med ingredienserna i kötbullen.

  • Fullbordat den cirkulära utvärderingen av över 9 500 produkter – från möbler till accessoarer.

  • Testat fler cirkulära tjänster som återköp och nya ägarmodeller.

  • Lanserat flera produkter till lågt pris som gör det möjligt för människor att rena luft, minimera avfall och vatten samt producera ren energi i sina hem.

  • Ingka Group – den största franchisetagaren – har överträffat sitt mål att producera mer förnybar energi än vad Ingka förbrukar i sin egen verksamhet. Tack vare investeringar i sol och vind landade produktionen på 132 procent av förbrukningen.

- Det är mycket glädjande att IKEA fortsätter att minska sitt klimatutsläpp. Vi på IKEA Sverige lägger stor kraft på att inspirera och hjälpa våra kunder att välja en mer hälsosam och hållbar livsstil. Därför har vi under året fokuserat på utvecklingen av cirkulära affärsmodeller som att öppna världens första IKEA second hand butik, lansera ett verktyg som hjälper kunder att digitalt värdera sina begagnade IKEA-möbler – innan de lämnas in till oss – och vidareutveckla konceptet för uthyrning av möbler, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef, IKEA Sverige.

* Räkenskapsåret 2020 (FY20) sträcker sig från och med den 1 september 2019 till och med den 31 augusti 2020.

** Vi anser att ett mål är uppnått när vi totalt sett uppfyller mer än 98 procent. På grund av oväntad påverkan eller utveckling i form av nya leverantörer/affärspartners kan vi inte garantera att 100 procent uppfylls vid varje given tidpunkt.

 

 

Om IKEA franchisesystemet 
IKEA bygger på ett franchisesystem med franchisetagare som ansvarar för en marknad där de säljer IKEA produkter. Inter IKEA Systems B.V. är ägare till IKEA konceptet och global franchisegivare för IKEA, och ger även olika IKEA företag i uppdrag att utveckla produktsortiment, leverera produkter och ta fram kommunikationslösningar. Idag är det 12 olika företagsgrupper som driver försäljningskanaler under varumärket IKEA.  


Om Ingka Group
Den största franchisetagaren är koncernenen Ingka Group, som driver 378 varuhus och 58 planeringsstudios och mindre citybutiker på 32 marknader. Sverige är en av dessa marknader.


Om Inter IKEA Group 
 
Inter IKEA Group omfattar Inter IKEA Systems B.V., IKEA of Sweden AB, IKEA Supply AG och IKEA Industry AB och deras tillhörande verksamheter. Inter IKEA Holding B.V. är ett holdingbolag för Inter IKEA Group. 

Bilder

Under verksamhetsår 2020 har bland annat skogsmålet uppnåtts, fler än 9 500 produkter har utvärderats utifrån IKEAs cirkulära designprinciper och det totala klimatfotavtrycket har fortsatt att minska.
Under verksamhetsår 2020 har bland annat skogsmålet uppnåtts, fler än 9 500 produkter har utvärderats utifrån IKEAs cirkulära designprinciper och det totala klimatfotavtrycket har fortsatt att minska.
Ladda ned bild
Lena Pripp-Kovac, hållbarhetschef på Inter IKEA Group.
Lena Pripp-Kovac, hållbarhetschef på Inter IKEA Group.
Ladda ned bild
Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.
Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.
Ladda ned bild

Dokument

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

Till internationella kvinnodagen lanserar IKEA ett online-spel för att inspirera till samtal om jämställdhet i hemmet2.3.2021 08:15:08 CETPressmeddelande

På IKEA har vi alltid arbetat för att skapa en bättre vardag med hjälp av heminredning av god kvalitet till ett lågt pris. En bättre vardag är en jämställd vardag. Dessutom är jämställdhet hemma avgörande för att skapa jämställdhet i samhället. Covid-19 och kravet på att stanna hemma har satt extra fokus på fördelningen av hushållsarbete. Därför vill vi på Ingka Group uppmärksamma och skapa diskussion kring fördelningen av ansvaret där hemma.

Aprilnyheter på IKEA1.3.2021 10:00:35 CETPressmeddelande

Med denna nyhetslansering på IKEA firar vi att våren – och snart också sommaren – är på väg. Njut av ljuset i ditt vardagsrum, i din trädgård eller kanske på stranden. Sortimentet är inspirerat av sommarens aktiviteter – som kan smygstartas redan nu – och är gjort av mer hållbara material. Längtan efter att vara spontan och snabbt kunna ge sig iväg ut och vara redo att njuta av de där ljusa dagarna – äntligen! Säljstart: April 2021 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken Läs mer: Pressmaterial (Pdf) Kalendarium: Säljstart: Nyhet: Pressinformation: Pressbilder: 12:e mars 2021 INBJUDEN- kollektion Pressmeddelande Bildbank Februari 2021 Februarinyheter & Organisera- sortiment Pressmeddelande Bildbank

Duka upp för nya minnen med INBJUDEN12.2.2021 10:00:16 CETPressmeddelande

Våren och sommaren erbjuder många tillfällen värda att uppmärksammas. Med IKEA kollektionen INBJUDEN skapar du en romantisk stämning för ett oförglömligt tillfälle, oavsett om det handlar om en högtid eller att sätta guldkant på vardagen, och fira det stora även i det lilla. Varför inte fira att våren och sommaren snart är här? INBJUDEN kollektion består av porslin, bestick, glas och uppläggningsfat samt bordsdekorationer som dukar, servetter, vaser, ljushållare, kuddar, hängande pom-poms, girlanger och konstgjorda blommor. Allt för att skapa nya minnen - nu eller genom framtida festligheter. Säljstart: 12:e mars 2021 på IKEA.se och i svenska IKEA varuhus med undantag av Gävle, Örebro, Linköping, Sundsvall och Haparanda. Kollektionen är på tillfälligt besök. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken I bildbanken finns även priser och produktinformation. Kalendarium: Säljstart: Nyhet: Pressinformation: Pressbilder: 5 Februari 2021 LJUVARE kollektion Pressmeddelande Bildbank Februari 2021

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum