Hållbarhetsrapport: ManpowerGroup når viktiga hållbarhetsmål för jämställdhet och mångfald

60 procent kvinnor i ledande befattningar och en organisation som speglar Sveriges befolkning med avseende på etnisk mångfald – två viktiga milstolpar för ManpowerGroups hållbarhetsarbete som nåddes under 2017. Det visar ManpowerGroups nya hållbarhetsrapport, som släpps i dag.

– Svenska företag har brist på arbetskraft och måste bli bättre på att ta vara på den kompetens som människor har – oavsett kön eller bakgrund. Som en av Sveriges största arbetsgivare har vi ett ansvar att bidra och föregå med gott exempel, och vi är stolta över det goda resultatet från vårt jämställdhets- och mångfaldsarbete, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup Sverige.

ManpowerGroup har som ambition att vara branschens bästa arbetsgivare och tyngdpunkten i hållbarhetsarbetet ligger på att bidra till mångfald, jämställdhet och integration. Två interna milstolpar för ManpowerGroup som nåddes under 2017 är andelen kvinnor i ledande befattningar och att organisationen speglar Sveriges befolkning med avseende på etnisk mångfald. I dag har 27,5 procent av ManpowerGroups medarbetare utländsk bakgrund och 60 procent för kvinnor i ledande befattningar.

– Arbetslivet förändras i snabb takt och omvärlden måste förstå och hänga med i denna omställning. Att bidra till en hållbar arbetsmarknad där människor kommer ut i arbetslivet, förblir anställningsbara och att företagens konkurrenskraft stärks är kärnan i ManpowerGroups verksamhet, säger Lars Forseth.

Ett exempel på hur ManpowerGroup arbetar för att hjälpa människor i arbete är tjänsten Stöd & Matchning till arbetssökande på arbetsförmedlingen, som under 2017 hjälpte 1 962 personer ut i arbetslivet. Ett annat exempel är Äntligen Jobb, som hjälpte nyanlända svenskar ut i arbetslivet genom praktikplatser.

Om ManpowerGroups hållbarhetsarbete
ManpowerGroups hållbarhetsarbete omfattar tre fokusområden som tillsammans bidrar till en hållbar arbetsmarknad. Det första är att unga snabbt ska komma ut i arbete efter avslutad utbildning. Det andra handlar om att hjälpa människor bygga upp färdigheter för det moderna arbetslivet så att de är anställningsbara genom hela yrkeslivet. Det tredje fokusområdet handlar om att bidra till jämställda och inkluderande arbetsplatser.

ManpowerGroup kopplar hållbarhetsarbetet till FN:s globala mål för hållbar utveckling. Dessa är god utbildning för alla (mål 4), jämställdhet (mål 5), anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt (mål 8) samt minskad ojämlikhet (mål 10). ManpowerGroup har bland annat:

• utsetts till ett av världens mest etiska företag av Etisphere Institute
• rankats som ledande inom CSR enligt EcoVadis
• rankats som ett av världens mest hållbara företag enligt Dow Jones Sustainability Index

Läs mer om ManpowerGroups hållbarhetsarbete 2017 här.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43,
helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Byggbranschen levererar ny rekordprognos för höstens arbetsmarknad17.9.2018 08:45Pressmeddelande

Arbetsgivare i byggbranschen förväntar sig en rejält ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +13 procent, Det är en knapp ökning från föregående kvartals prognos, som då var den starkaste jobbprognosen branschen sett på sex år. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos Q4: Ökad sysselsättning i hotell- och restaurangbranschen under hösten17.9.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +14 procent, en ökning jämfört med motsvarande period förra året då prognosen låg på +8 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.