Hållbart chefsliv?

Hur är det att vara chef i Sverige idag? Unionen och Vision har frågat 1500 chefer i både privata och offentliga verksamheter. Undersökningen visar att pressen på cheferna är hög. Varannan chef känner sig generellt stressad under en vanlig arbetsvecka, ofta till följd av för många arbetsuppgifter. Chefer inom privat sektor stressas även i hög grad av krav på tillgänglighet medan chefer i offentlig sektor stressas av för många medarbetare. Läs rapporten "Hållbart chefsliv?" här:

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 197 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

"I am not a typing machine" - Report on the Professional Status of Medical Secretaries in Nordic Health Care9.10.2019 07:45:00 CESTPressmeddelande

Idag råder brist på medicinska sekreterare i den nordiska hälso- och sjukvården och många i yrkesgruppen kommer att gå i pension de kommande åren. Attraktiviteten i yrket behöver öka och lön och arbetsvillkor måste rimma bättre med de höga kompetenskraven i yrket. Det är slutsatsen i den rapport om medicinska sekreterare i Norden som Vision har genomfört.