Hållbart mode förstärks med basplagg från Gina Tricot
- Det är väldigt positivt att en stor aktör som Gina Tricot väljer Svanen, som är en av världens mest trovärdiga miljömärkningar. Vi ser i våra undersökningar att konsumenter vill handla hållbart producerade kläder och skor. Men de upplever att det finns för många märkesliknande symboler som de inte kan lita på, säger Ulf Eriksson, rådgivare för textil, skinn och läder på Miljömärkning Sverige, som ansvarar för de två miljömärkningarna Svanen och EU-Blomman.
Tillverkaren Fakir Fashion har klarat Svanens krav för leggings, toppar, t-shirts i bomullstrikå. Fakir Fashion samarbetar sedan 10 år med Gina Tricot:
- Under de senaste månaderna har vi kämpat hårt för att klara Svanens krav och nu är vi så glada över att kunna ta det här steget tillsammans. Vår gemensamma målbild är att göra modeindustrin mer hållbar, säger Emma Garrote, Global Production and Sustainability Manager på Gina Tricot och Fakir Kamruzzaman Nahid, vd på Fakir Fashion.
Svanens krav fastställs av en oberoende tredje part och kontrolleras på plats i fabriken. Arbetet sker utan branschintresse eller vinstsyfte på uppdrag av regeringen. Kraven ställs ur ett helhetsperspektiv och skärps succesivt. Läs mer om Typ 1 miljömärkning här.
Faktaruta: Från fiber till färdigt plagg Svanens krav på textil, skinn och läder täcker alla steg i produktionen:
-
Användningen av kemikalier, som kan vara skadliga för människor och miljö är starkt begränsad. Till exempel färgämnen, som är allergiframkallande eller allvarligt hälsoskadliga.
- Perflourerade ämnen (PFAS, PFTE), flamskyddsmedel eller antibakteriella ämnen är ej tillåtna.
- Innehåll av skadliga ämnen i färdigt plagg begränsas liksom utsläpp av skadliga ämnen vid t.ex. fibertillverkning och färgbad.
- Krav på god kvalitet så plaggen håller färg och inte förlorar passform.
- Sociala krav: FNs kärnkonventioner för arbetsvillkor ska följas vid produktionen.Läs mer om kraven här:
Faktaruta : Gröna märken- en djungel?
Två av tre konsumenter tycker det är svårt att veta vilka miljömärkningar som verkligen garanterar att kläderna är hållbart producerade miljömässigt sett. Fler än hälften anser att det idag finns för många olika miljömärkningar och att det skulle räcka med en enda oberoende märkning som ställer tuffa krav på produktionen. 4 av 10 upplever att det inte går att lita fullt ut på butikens egen varumärkning (Miljömärkning Sverige/Kantar Sifo maj 2018). Läs mer i rapporten Gröna märken- en djungel?
För kommentarer:
Ulf Eriksson, rådgivare +46 (0)8-55 55 24 44
Nyckelord
Kontakter
Anna NorbergPressansvarig
Tel:+46 762- 62 54 90anna.norberg@svanen.seBilder
Om
Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och för EU:s officiella miljömärke EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se
Följ Miljömärkning Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljömärkning Sverige
Var med och påverka Svanens krav för fastighetsdrift23.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det finns en enorm miljö- och klimatpotential i att effektivisera driften av fastigheter, till exempel stora kontorsfastigheter. Därför har Nordisk Miljömärkning lanserat förslag på kriterier för fastighetsdrift. Förslaget till kriterier har gått ut på remiss och vill du veta mer så är du välkommen till webbinarium 2 maj. Sista datum för att svara på remiss är 5 juni.
Grönt trots röda siffror: Miljö kärnvärde för medvetna byggföretag9.4.2024 10:29:40 CEST | Pressmeddelande
Intresset för att bygga Svanenmärkt fortsätter att växa, trots kris i byggbranschen, visar nya siffror från Miljömärkning Sverige. På den stora branschmässan Nordbygg presentar Nordens officiella miljömärkning nyheter inom produktutveckling och nya regler för marknadsföring som ska motverka greenwashing.
Kavat först i världen med miljömärkta gummistövlar26.3.2024 09:59:05 CET | Pressmeddelande
Gummistövlarna Skur WP och Grytgöl WP har nu klarat EU Ecolabels tuffa miljökrav för skor. Redan 2008 blev skotillverkaren Kavat först i Sverige med miljömärkta skor och pionjären Kavat har sedan dess haft fortsatt fokus på skor av hög kvalitet.
Första Svanenmärkta renoveringen i Ronneby sparar klimat, miljö och miljoner7.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ronnebyhus och Peab är först i Sverige med att klara Svanens krav för renovering. När Ronnebys kommunala bostadsbolag lät renovera Flygarbostäderna från 1950-talet istället för att riva, så sparade de in på miljö, klimat och pengar.
Höjda krav för golv bidrar till en mer cirkulär ekonomi1.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Svanens nya golvkrav är ett steg mot en mer cirkulär ekonomi, vilket krävs för att nå miljö- och klimatmål och hushålla med jordens resurser. Majoriteten av konsumenterna vill inte ha produkter med miljö- och hälsofarliga ämnen när de väljer byggprodukter. Men de tycker det är svårt att välja rätt för miljön och Svanen blir då en hjälp, visar en nordisk konsumentundersökning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum