Hållbart och cirkulärt när nyheterna radas upp under årets Democratic Design Days

Democratic Design Days är IKEAs årliga event där journalister från hela världen bjuds in för att ta del av alla kommande nyheter, innovationer, designsamarbeten, trender och framtidsspaningar. Under 2019 års upplaga väntas över 300 journalister från 50-talet länder anlända Älmhult. Merparten av nyheterna är inom ramen för hållbarhet och cirkularitet, i syfte att underlätta för IKEAs kunder att kunna minska sin klimatpåverkan och förbrukning av naturens resurser.

- Senast 2030 ska IKEA vara klimatpositivt genom att minska klimatutsläppen mer än vad vi själva släpper ut i hela vår värdekedja. Att driva utvecklingen för att tackla klimatförändringarna är inte bara det rätta för människor och planeten, utan också nödvändigt för IKEAs långsiktiga framgång som företag berättar Jonas Carlehed, hållbarhetschef för IKEA Sverige och fortsätter:

- Våra kunder i allmänhet, och på den svenska marknaden i synnerhet, har ett stort och ökat intresse för att leva mer hållbara liv. Därför är det alltid lika spännande när vi som idag kan presentera nya produkter, innovationer och samarbeten som bidrar till en positiv utveckling mot ett mer hållbart och cirkulärt samhälle.

- Vi måste möta människors förändrade livsstilar, förlänga produkternas och materialens livslängd samt använda resurserna på ett smartare sätt. Vi kommer att designa alla produkter redan från början med målet att de ska kunna användas på nya sätt, repareras, återanvändas, säljas vidare och återvinnas, säger Lena Pripp-Kovac, hållbarhetschef Inter IKEA Group.

Här nedan följer de nyhetslanseringar från Democratic Design Days som nu är offentliga:

Läs mer om alla samarbeten i respektive pressmaterial: IKEA newsroom
(Newsroom uppdateras med nyheter under hela Democratic Design Days, 4-5 juni). Se översikt pressbilder

• Enbart återvunnen polyester i polyestertextilier år 2020
    Som ett steg på vägen mot att bli ett cirkulärt företag strävar IKEA efter att enbart använda återvunnen polyester i polyesterbaserade textilier redan under 2020.

• IKEA utforskar framtidens bostäder
    Tillsammans med Ikano Bostad och SPACE10 utforskar IKEA morgondagens boende och stadsplanering för en bättre vardag i växande städer. Förutsättningar för en hållbar livsstil och en socialt jämlik vardag är två centrala delar i projekten.

• GÅTFULL – IKEA i samarbete med Saint Heron
    Uppfattningen om vad som gör ett hem är i förändring, inte minst i våra storstäder. GÅTFULL är en serie produkter i samarbete med det kreativa kollektivet Saint Heron som utforskar hur inspiration från musik, konst, mode, arkitektur och estetik kan ge liv åt funktionell design i hemmet.

• Nytt samarbete: IKEA och Claus Meyer
    Claus Meyer är en världskänd kulinarisk entreprenör, medgrundare till restaurang Noma och en av initiativtagarna till manifestet ”Ny nordisk mat”. Samarbetet syftar till att ta IKEAs matutbud till nästa nivå med utgångspunkt i hållbara val för en mer hälsosam och välsmakande vardag.

• Nytt samarbete: IKEA och World Surf League
    IKEA inleder ett samarbete med World Surf League (WSL) för att bättre lära känna människor med en aktiv och mobil livsstil i nära rytm med havet. Genom samarbetet vill IKEA och WSL öka medvetenheten om klimatförändringar och inspirera till åtgärder för att minska plastföroreningar i haven. Syftet är också att ta fram ett surfcentrerat produktsortiment – av plast insamlat från haven så långt det är möjligt.

• MUSSELBLOMMA – plast från haven blir textilier
    Katastrofala mängder plast och textilier hamnar i världshaven. För IKEA är detta värdefulla resurser som skulle kunna användas om och om igen. IKEA presenterar nu sina första produkter av återvunnen plast, delvis av insamlat skräp från Medelhavet. Lanseras först på IKEA i Spanien och Italien.

• FÖRÄNDRING – design mot luftföroreningar
    År 2018 lanserade IKEA initiativet "Bättre luft nu" med målet att vidta åtgärder för en global miljöfråga. Det innebär bland annat att omvandla rester från risplantor – som kraftigt bidrar till luftföroreningar när de bränns efter skörden – till råmaterial. Nu presenteras de första produkterna som tillverkats av risrester.

• SAMMANLÄNKAD – solenergi i vardagen
    Mer än en billion människor världen över (ungefär var sjunde person) saknar tillgång till elektricitet. Tillsammans med det sociala företaget Little Sun har IKEA utvecklat solpaneler som kan fästas på fönster och kopplas till laddningsstationer och belysning, men också användas för ett aktivt liv utomhus.

• IKEA och Tom Dixon – stadsodling
    Att odla egna växter och grönsaker kan inspirera till mer hälsosamma och hållbara matvanor. Tillsammans med världsberömde industridesignern Tom Dixon utvecklar IKEA nya produkter för att underlätta urban odling, både i och utanför våra hem.

• OSYNLIG – IKEA och Byredo
    Dofter finns överallt men vi reflekterar sällan över den starka roll de spelar i våra liv och de minnen de framkallar. Med OSYNLIG produkter utforskar IKEA och doftföretaget Byredo osynlig design och hur man doftsätter sitt hem.

• RÖRLIGHET – IKEA och Adidas
    För många är det svårt att hitta tid för träning, och inte alla kan gå med i ett gym eller har tillräckligt med utrymme att träna hemma. Tillsammans med Adidas utforskar IKEA nya, smarta lösningar för att människor ska kunna vara aktiva

• BYGGLEK – IKEA och Lego
    Att leka är viktigt för både barns och vuxnas välmående. Tillsammans utforskar LEGO Group och IKEA lösningar för att stimulera lek i hemmet. Samarbetet kommer att resultera i BYGGLEK.

• ROGNAN – robotmöbler med Ori
    IKEA presenterar nya innovativa lösningar som ger människor möjlighet till stora drömmar i små hem. Tillsammans med Ori, en amerikansk startup, presenterar IKEA ROGNAN robotmöbler. Har global lanseringspremiär i Hong Kong och Japan.

• RÅVAROR – innovativ design för en mobil livsstil
    Boytorna krymper i takt med att städernas befolkning växer. RÅVAROR är nya produkter som snabbt förvandlar små ytor till smarta ytor. Möbler, minikök och förvaring kan enkelt fällas ihop och flyttas när livet förändras.

• SAMMANKOPPLA – multifunktion för små boendeytor
    Greyhound Original är ett Thailändskt livsstilsvarumärke vars kreativa uttryck kännetecknas av expressiv design, gatukultur och innovativa material baserade på återbruk. SAMMANKOPPLA är multifunktionella produkter för små ytor.

• UPPKOPPLA – produktdesign för gamers
    Tillsammans med UNYQ, ett designföretag som erbjuder skräddarsydda 3D-printade medicinska proteser, och Area Academy, kända för sina program och kurser inom e-sport, har IKEA utvecklat produkter specifikt för världens över två billioner gamers.

• IKEA ART EVENT
    Tillsammans med sex multidisciplinära konstnärer från olika delar av världen utforskar IKEA mötet mellan konst och funktionella objekt. Målet är att ta fram en ny generation inredningsaccessoarer med starka konstnärliga uttryck. Konstnärerna är: Sabine Marcelis, Daniel Arsham, Humans Since 1982, Stefan Marx, Maroussia Rebeqc, Gelchop och Snarkitecture.

• Nya sätt att styra SYMFONISK högtalare
    Sätt på rätt låt för varje tillfälle – från köket, sovrummet eller var du än befinner dig hemma. Med SYMFONISK ljudkontroll styr du högtalaren SYMFONISK och andra Sonos-högtalare från hela bostaden.

• Trä till textil
    För att minska beroendet av bomull och fossila fiber, och för att driva utvecklingen av framtida alternativa fiber, grundade IKEA tillsammans med H&M-koncernen och innovatören Lars Stigsson år 2014 det gemensamma projektet TreeToTextile. Fyra år senare, år 2018, anslöt sig även Stora Enso. Syftet är att utveckla och industrialisera en ny lågkostnads-fiber baserad på cellulosa från trä.

IKEA newsroom uppdateras med nyheter under hela Democratic Design Days, 4-5 juni.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige