Hållbart och vackert med vårlökar i Einar Mattssons rabatter

Einar Mattsson arbetar för en hållbar förvaltning på bred front. För att gynna biologisk mångfald och minska vårt klimatavtryck byter vi säsongsplantering i krukor till vårlökar i grönytor och rabatter. ”Det är både vackert och mer hållbart”, säger Marika Rissle projektledare för utemiljö.

Marika Rissle, projektledare för utemiljö.

Genom att plantera lökar som återkommer år efter år vill Marika Rissle och Einar Mattssons utemiljögrupp minska klimatavtrycket samtidigt som de skapar en fin utemiljö.

I de områden, framför allt utanför innerstaden där vi har mark runt fastigheterna kommer vi att plantera vårlökar under de kommande åren. Vårlökarna återkommer och förökar sig år efter år, så det är en hållbar lösning. Dessutom så kan vi minska materialanvändning och transporter samt spara på vatten, berättar Marika Rissle.

Scillor, påsk- och pingstliljor, botaniska tulpaner och anemoner är några av vårlökarna som sätts i backen och blommar från februari till juni.

– Säsongsplanteringarna i krukor är uppskattade av våra hyresgäster, men vi hoppas att de blir lika glada för vårlökarna i olika färger. De slår ut tidigt på våren när både vi människor och insekterna suktar efter grönska efter den gråa vårvintern. Det här är sorter som vi vet att fjärilar, humlor och bin behöver och tycker om, säger Marika Rissle.

I innerstaden där det inte finns mark att sätta vårlökar fortsätter Einar Mattsson att plantera blommor och buskar i krukor. Här väljer man växter som är tåliga och som också fungerar som landningsplatser för insekter som bin och humlor på deras färd genom staden.

Tidigblommande i februari-april

Detta är blommor som ger mat till tex övervintrande fjärilar, humledrottningar som precis vaknat och bin.

• Scilla Bifolia, Scilla
  • Scilla Mitschenkocina, Scilla
  • Scilla Siberica, Scilla
  • Chionodoxa Luciliae Gigantea, Vårstjärna
  • Eranthis Ciliicica, Vintergäck
  • Puchkinia Libanotica, Porslinshyacint
Mellantidsblommande i april-maj

Dessa ger mat till tex guldbaggar, blomsterflugor och steklar.

• Narcissus (olika sorter), Påsk- och pingstliljor
  • Tulipa 'Tarda Daistemon', Botanisk tulpan
  • Anemone Blanda 'Blue shades', Balkansippa

Marika Rissle, projektledare för utemiljö.
Scilla i gräsmattan framför Einar Mattssons fastighet på Isjaktsgränd.
Pingstliljor framför entrén på Rusthållarvägen i Bagarmossen.

Om Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB
Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB förvaltar drygt 14 200 bostädersamt kommersiella lokaler till ett värde om 63 miljarder kronor. Bolaget förvaltar bostäder och lokaler för en bred och etablerad grupp av fastighetsägare såväl som Einar Mattssons 6 000 egna bostäder. Med ett långsiktigt perspektiv på fastighetsaffären och gedigen kunskap erbjuder Einar Mattsson fastighetsägare en trygg, personligoch proaktiv förvaltning i syfte att utveckla kundens fastighetsvärden. Bolaget är en del av Einar Mattsson-koncernen som har varit verksam på Storstockholms bygg- och fastighetsmarknad sedan 1935. Koncernens övriga verksamheterutgörs av fastighetsägande, byggproduktion, projektutveckling och övriga investeringar.

Läs mer om oss på www.einarmattsson.se

”När något är gratis så är det ofta du som är produkten” — fredagsporträttet med Anders Bäckström20.5.2022 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Med allvaret med sig från Stora Alvaret har Anders Bäckström ändå alltid nära till skratt. Trots komplicerade regelverk som GDPR och annan personuppgifts- och datalagrings-lagstiftning, lär, stöttar och lotsar Anders den familjeägda koncernens anställda i personuppgiftsfrågor. Fritiden ägnas åt hemmet, podden Dataministeriet och en och annan klinkande ton på den nya mandolinen har det också hunnit bli. Lär känna den mycket uppskattade kollegan Anders i dagens porträtt.