Hallenberg analyserar politiken i USA

Jan Hallenberg, professor i statsvetenskap och forskningsledare vid Utrikespolitiska institutet, utkommer nu med en ny upplaga av boken Så styrs USA. I boken, som ges ut av Studentlitteratur, analyserar Hallenberg det politiska systemet utifrån författningens grundläggande bestämmelser.

I november 2020 är det presidentval i USA. Lagom till att presidentvalskampanjerna och omröstningen i USA:s delstater har börjat utkommer Jan Hallenberg med en uppdaterad upplaga av boken Så styrs USA.

Kunskapen i Sverige om det amerikanska politiska systemet, som i viktiga avseenden är annorlunda än dagens västeuropeiska politiska system, är begränsad. Boken Så styrs USA ger en grundlig förklaring till hur USA:s politiska system har vuxit fram och fungerar idag.

Tre förhållanden som komplicerar valsystemet
Det amerikanska valsystemet är, i varje fall på federal nivå, komplicerat. Detta beror främst på tre till varandra kopplade förhållanden. För det första att USA är en federal stat. För det andra att de två stora partierna – Demokraterna och Republikanerna – är svaga centralt vilket ger stort utrymme för partierna i delstaterna att agera på egen hand. För det tredje är amerikanska presidentval personval.

– I början ställer många kandidater upp för att bli sitt partis presidentkandidat, säger Jan Hallenberg.

Hur mycket makt har presidenten?

Så styrs USA ger svar på vilka maktbefogenheter presidenten egentligen har när det gäller inrikes- respektive utrikespolitiken samt viken roll medierna spelar.

– Anti-Trump-medierna kommer att kritiskt granska allt agerande från presidenten medan de media som stödjer presidenten kommer att sopa alla tveksamheter under mattan, säger Jan Hallenberg.

Den andra upplagan av boken har även ett nyskrivet kapitel om presidentens stab samt ett kapitel om president Trumps politiska agenda.

Kontakt:
Jan Hallenberg

Författare och professor i statsvetenskap och forskningsledare
Utrikespolitiska institutet
Telefon: +46-70-536 84 34
Epost: jan.hallenberg96@gmail.com

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 152 anställda.

De har skrivit nytt standardverk för byggbranschen11.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det har länge saknats en heltäckande lärobok som följer hela byggprocessen, ansåg lärare och forskare i byggproduktion som för mer än tio år bestämde sig för att ändra på den saken. Nu är resultatet helt klart: bokserien Byggledning omfattar 2000 sidor och ett omfattande digitalt material. Innehållet vänder sig till ingenjörsstudenter och är även tänkt att fungera som handbok till yrkesverksamma.

När samhället är förälder – hur kan vi förbättra arbetet med placerade barn24.3.2021 13:00:00 CET | Pressmeddelande

För att stärka barns rättigheter implementerades barnkonventionen i svensk lag år 2020. Trots detta finns en stor kritik mot hur placerade barn behandlas. Samtidigt finns ett arbetsmiljöproblem där personalen behöver stöd för att kunna hjälpa barnen på rätt sätt. Annelie Karlsson, specialpedagog och Jennie Linde, pedagog, har skrivit boken När samhället är förälder - Stöd och pedagogik i arbetet med placerade barn (Studentlitteratur, 2021) där de metoder som presenteras går helt i linje med barnkonventionen. Författarna har båda lång erfarenhet av att möta barn och unga i svåra situationer.

Radikalisering hotar demokratin – kunskapen behöver breddas15.2.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

I osäkra tider växer radikala rörelser, vi vill ha något att luta oss mot som lindrar oron. Vi behöver förstå vad som driver människor till dessa rörelser för att veta med vilka medel vi ska motverka dem. Det menar Håkan Järvå, leg. psykolog med över 15 års erfarenhet av radikalisering och sekterism och författare till boken Radikalisering - Vägar in i och ut ur extremism och fundamentalism (Studentlitteratur, 2021).

Studentlitteratur satsar på skolutveckling med stöd av digitalt verktyg10.2.2021 12:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges ledande utbildningsförlag inleder nu ett samarbete med IT-företaget MeAnalytics som står bakom en teknisk och pedagogisk innovation från Chalmers. Det handlar om ett digitalt stöd för kompetensutveckling på vetenskaplig grund. Appen LoopMe kommer att vara en del av Studentlitteraturs erbjudande för kompetensutveckling för personal i skolor och förskolor runt om i Sverige.