Hallenberg analyserar politiken i USA

Jan Hallenberg, professor i statsvetenskap och forskningsledare vid Utrikespolitiska institutet, utkommer nu med en ny upplaga av boken Så styrs USA. I boken, som ges ut av Studentlitteratur, analyserar Hallenberg det politiska systemet utifrån författningens grundläggande bestämmelser.

I november 2020 är det presidentval i USA. Lagom till att presidentvalskampanjerna och omröstningen i USA:s delstater har börjat utkommer Jan Hallenberg med en uppdaterad upplaga av boken Så styrs USA.

Kunskapen i Sverige om det amerikanska politiska systemet, som i viktiga avseenden är annorlunda än dagens västeuropeiska politiska system, är begränsad. Boken Så styrs USA ger en grundlig förklaring till hur USA:s politiska system har vuxit fram och fungerar idag.

Tre förhållanden som komplicerar valsystemet
Det amerikanska valsystemet är, i varje fall på federal nivå, komplicerat. Detta beror främst på tre till varandra kopplade förhållanden. För det första att USA är en federal stat. För det andra att de två stora partierna – Demokraterna och Republikanerna – är svaga centralt vilket ger stort utrymme för partierna i delstaterna att agera på egen hand. För det tredje är amerikanska presidentval personval.

– I början ställer många kandidater upp för att bli sitt partis presidentkandidat, säger Jan Hallenberg.

Hur mycket makt har presidenten?

Så styrs USA ger svar på vilka maktbefogenheter presidenten egentligen har när det gäller inrikes- respektive utrikespolitiken samt viken roll medierna spelar.

– Anti-Trump-medierna kommer att kritiskt granska allt agerande från presidenten medan de media som stödjer presidenten kommer att sopa alla tveksamheter under mattan, säger Jan Hallenberg.

Den andra upplagan av boken har även ett nyskrivet kapitel om presidentens stab samt ett kapitel om president Trumps politiska agenda.

Kontakt:
Jan Hallenberg

Författare och professor i statsvetenskap och forskningsledare
Utrikespolitiska institutet
Telefon: +46-70-536 84 34