Halléns digitaliserar transportplaneringen

Halléns är ett familjeägt företag i Göteborg som hanterar bulklaster och containers i Sverige och utomlands. Nu har företaget investerat i MobiLast, ett logistiksystem från Hogia som effektiviserar kommunikationen och transportplaneringen. Implementeringen av systemet har påbörjats.

Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia.  Bild: Halléns
Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia. Bild: Halléns

Halléns har valt att investera i logistiksystemet MobiLast, som ska effektivisera verksamheten ytterligare. Systemet kommer att användas för att boka, planera och följa upp transportuppdrag. Med stöd av MobiLast kommer hanteringen av fraktsedlar, order och fakturor att automatiseras. Idag används olika system för att hantera transportuppdragen.

‒ Med Hogias logistiksystem får vi allt i samma system, vilket kommer att förenkla transportplanering säger Johan Törnquist på Halléns Transport & Logistics AB.

Tidigare skickades uppdragen ut till förarna via sms utan möjlighet till återrapportering. Nu kommer föraren att få uppdraget via en app och kan bekräfta uppdraget med en enkel knapptryckning. Det kommer att underlätta kommunikationen mellan föraren och transportplaneraren.

‒ Vi har förtroende för Hogia och har sedan tidigare ett bra samarbete eftersom vi använder Hogias lönesystem. Det är även flera av våra kollegor i branschen som har Hogias logistiksystem så vi vet att det fungerar bra, avslutar Johan.

December 2018

Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia. Bild: Halléns

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Inför årsskifte: Stor okunskap kring AGI20.12.2019 14:32:34 CETPressmeddelande

​Snart ett år efter införandet av arbetsgivardeklaration på individnivå (AGI) är det fortfarande stor okunskap bland företag om hur man ska rapportera in till Skatteverket och vad som gäller inför kommande årsskifte. Skatteverket ser i år en risk att företag redovisar dubbelt, både arbetsgivardeklaration och kontrolluppgift, vilket kan ge felaktigt förtryckta inkomstdeklarationer för de anställda.

More efficient access control system for the Port of Trelleborg19.11.2019 15:00:00 CETPress release

As part of striving to become the best RoRo port in Europe, Port of Trelleborg is investing in digitalisation and new IT solutions. In a project collaboration with Hogia, the port has introduced a fully automatic gating solution for the port’s existing gate-in. With the new solution, the trucks can keep moving throughout the access control process, and without having to stop to show a ticket or entry documentation. This enables a constant flow of vehicles into the port, thereby streamlining entry, and avoiding congestion build-up. This also has a positive impact on both the environment as well as safety within the port and on the port hinterland road network.