Halléns digitaliserar transportplaneringen

Halléns är ett familjeägt företag i Göteborg som hanterar bulklaster och containers i Sverige och utomlands. Nu har företaget investerat i MobiLast, ett logistiksystem från Hogia som effektiviserar kommunikationen och transportplaneringen. Implementeringen av systemet har påbörjats.

Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia.  Bild: Halléns
Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia. Bild: Halléns

Halléns har valt att investera i logistiksystemet MobiLast, som ska effektivisera verksamheten ytterligare. Systemet kommer att användas för att boka, planera och följa upp transportuppdrag. Med stöd av MobiLast kommer hanteringen av fraktsedlar, order och fakturor att automatiseras. Idag används olika system för att hantera transportuppdragen.

‒ Med Hogias logistiksystem får vi allt i samma system, vilket kommer att förenkla transportplanering säger Johan Törnquist på Halléns Transport & Logistics AB.

Tidigare skickades uppdragen ut till förarna via sms utan möjlighet till återrapportering. Nu kommer föraren att få uppdraget via en app och kan bekräfta uppdraget med en enkel knapptryckning. Det kommer att underlätta kommunikationen mellan föraren och transportplaneraren.

‒ Vi har förtroende för Hogia och har sedan tidigare ett bra samarbete eftersom vi använder Hogias lönesystem. Det är även flera av våra kollegor i branschen som har Hogias logistiksystem så vi vet att det fungerar bra, avslutar Johan.

December 2018

Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia. Bild: Halléns

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Hogia banar väg för nästa generations kollektivtrafik17.10.2018 09:00Pressmeddelande

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering. Med all trafikinformation samlad på ett ställe blir det enklare att få en snabb överblick av situationen i kollektivtrafiken. Genom att man kan registrera händelser som skulle kunna påverka kollektivtrafiken får trafikföretagen bättre förutsättningar att agera innan störningen påverkar resenären. Målet är att ge resenären en smidigare resa så att fler väljer kollektivtrafiken istället för den egna bilen.