Halléns digitaliserar transportplaneringen

Halléns är ett familjeägt företag i Göteborg som hanterar bulklaster och containers i Sverige och utomlands. Nu har företaget investerat i MobiLast, ett logistiksystem från Hogia som effektiviserar kommunikationen och transportplaneringen. Implementeringen av systemet har påbörjats.

Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia.  Bild: Halléns
Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia. Bild: Halléns

Halléns har valt att investera i logistiksystemet MobiLast, som ska effektivisera verksamheten ytterligare. Systemet kommer att användas för att boka, planera och följa upp transportuppdrag. Med stöd av MobiLast kommer hanteringen av fraktsedlar, order och fakturor att automatiseras. Idag används olika system för att hantera transportuppdragen.

‒ Med Hogias logistiksystem får vi allt i samma system, vilket kommer att förenkla transportplanering säger Johan Törnquist på Halléns Transport & Logistics AB.

Tidigare skickades uppdragen ut till förarna via sms utan möjlighet till återrapportering. Nu kommer föraren att få uppdraget via en app och kan bekräfta uppdraget med en enkel knapptryckning. Det kommer att underlätta kommunikationen mellan föraren och transportplaneraren.

‒ Vi har förtroende för Hogia och har sedan tidigare ett bra samarbete eftersom vi använder Hogias lönesystem. Det är även flera av våra kollegor i branschen som har Hogias logistiksystem så vi vet att det fungerar bra, avslutar Johan.

December 2018

Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia. Bild: Halléns

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Digitalisering av Portsmouth International Port5.9.2019 10:00:00 CESTPressmeddelande

Portsmouth International Port er den nest største havnen for kryssing av den engelske kanal. Herfra går det flere fergeruter enn fra noen annen britisk fergehavn til populære reisemål i Frankrike, Spania og Kanaløyene. Hvert år står to fergeselskaper for transport av 250 000 fraktenheter gjennom terminalen. Portsmouth International Port har tildelt Hogia kontrakt for leveranse av et terminalstyringssystem som skal digitalisere styringen av varetransport gjennom terminalen og dermed øke terminalens effektivitet.

Digitalisering av Portsmouth International Port22.8.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Portsmouth International Port är Storbritanniens näst största kanalhamn. Hamnen erbjuder fler färjerutter än någon annan brittisk hamn, med populära destinationer i Frankrike, Spanien och Kanalöarna. Två rederier transporterar 250 000 fraktenheter genom terminalen varje år. Portsmouth International Port tilldelade Hogia kontraktet att leverera ett terminaloperativsystem för att digitalisera hanteringen av godstransporter genom terminalen och därigenom öka terminalens effektivitet.

Digitalisering av avfallshanteringen27.6.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nu kommer det att bli enklare för åkerier som hanterar avfall att planera sina transportuppdrag. Hogia lanserar en ny molnprodukt, Hogia Moveit Recycle som ska hjälpa åkerier att effektivisera sin transportplanering. Via en app får förarna information om alla sina uppdrag och kan se rutten på en karta direkt i mobilen. Med effektivare planering av körrutten så kan man minska på bränsleförbrukningen, vilket är positivt både för miljön och ekonomin