Halléns digitaliserar transportplaneringen

Halléns är ett familjeägt företag i Göteborg som hanterar bulklaster och containers i Sverige och utomlands. Nu har företaget investerat i MobiLast, ett logistiksystem från Hogia som effektiviserar kommunikationen och transportplaneringen. Implementeringen av systemet har påbörjats.

Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia.  Bild: Halléns
Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia. Bild: Halléns

Halléns har valt att investera i logistiksystemet MobiLast, som ska effektivisera verksamheten ytterligare. Systemet kommer att användas för att boka, planera och följa upp transportuppdrag. Med stöd av MobiLast kommer hanteringen av fraktsedlar, order och fakturor att automatiseras. Idag används olika system för att hantera transportuppdragen.

‒ Med Hogias logistiksystem får vi allt i samma system, vilket kommer att förenkla transportplanering säger Johan Törnquist på Halléns Transport & Logistics AB.

Tidigare skickades uppdragen ut till förarna via sms utan möjlighet till återrapportering. Nu kommer föraren att få uppdraget via en app och kan bekräfta uppdraget med en enkel knapptryckning. Det kommer att underlätta kommunikationen mellan föraren och transportplaneraren.

‒ Vi har förtroende för Hogia och har sedan tidigare ett bra samarbete eftersom vi använder Hogias lönesystem. Det är även flera av våra kollegor i branschen som har Hogias logistiksystem så vi vet att det fungerar bra, avslutar Johan.

December 2018

Halléns fortsätter sin digitaliseringsresa tillsammans med Hogia. Bild: Halléns

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Ny metod för fosterövervakning belönas5.3.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Två studenter på Chalmers har utvecklat en metod för att kunna särskilja ett fosters hjärtrytm från mammans. Den bygger på analys av de elektriska signaler som naturligt finns i huden hos mamman och som fångas upp av elektroder. Metoden har potential att vara mer tillförlitlig och lättanvänd än dagens fosterövervakning med CTG-apparat. Studenterna belönas med Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, av Forum för tekniska fysiker på Chalmers.

Innovativa idéer om framtida transporter4.2.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Flygande farkoster som drivs av energi från fotosyntesen, transport med kapslar som har inbyggda artificiella assistenter och magnetskor för att gå tre gånger snabbare än med vanliga skor. Det är några av idéerna som presenterades av uppfinningsrika ungdomar i finalen av skolprojektet Framtida transporter. Över 30 klasser och mer än 800 elever deltog i tävlingen på Universeum i Göteborg. Uppgiften var att komma med förslag på hur vi kommer att transportera oss om 30 år. Resultatet blev en mängd kreativa idéer och lösningar.

Hogia ansluter sig till PEPPOL15.1.2019 09:35:47 CETPressmeddelande

För att förenkla för företag att delta i offentliga upphandlingar går Hogia in som accesspunkt i det europeiska nätverket PEPPOL. Som en av få systemleverantörer säkerställer Hogia att kunder inom såväl privat som offentlig sektor kan skicka och ta emot e-fakturor direkt från sina ekonomiprogram, utan att behöva tänka på format, tekniska anpassningar eller integrationer för att leva upp till gällande lagkrav.