Halloween-linser kan orsaka ögonskador

Halloween-linser beställda från nätet har varit populärt på senare år, men optiker varnar för att linserna kan ge skador på ögonen: – Att köpa dessa linser medför en risk, det ska man vara medveten om, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.

En del halloweenfirande må vara inställt med anledning av coronapanedemin, men många svenskar kommer med säkerhet att klä ut sig och fira halloween även i år även om det bara blir med närmsta familjen. Att beställa så kallade halloweenlinser på nätet har på senare år blivit allt mer populärt, det kan till exempel handla om linser i olika mönster, figurer eller starka färger. Men användningen av dessa linser kan vara problematisk, menar optiker Caroline Schiller på Specsavers:

– De populära halloweenlinserna som många använder vid utklädning kan utgöra en stor risk. Köper man dem online medföljer sällan instruktioner och många som köper är inte vana linsbärare, vilket i sin tur innebär en ökad risk för infektioner i ögat om man hanterar dem felaktigt, säger Caroline Schiller.

Hon menar att all användning av linser bör föregås av en undersökning av en optiker för att försäkra sig om att de inte innebär några problem med att använda linser.

– Beställer man halloweenlinser via nätet eller för all del i en butik där ingen kan ge korrekta instruktioner är det förstås en uppenbar risk att sådan information inte når fram. Inte sällan är det unga människor som köper och använder dessa linser, vilket är extra problematiskt.

Köper man vanliga kontaktlinser hos en optiker ges alltid grundliga instruktioner i hur man sätter in linserna och hur man håller god hygien samt att de säkerställer att rätt linser tillpassas för just dig.

– Det är ju väldigt viktigt att man vet hur man ska hantera kontaktlinser och att man vet att de passar bra för ens ögon och naturligtvis gäller det ju även för den som bara ska använda halloweenlinser vid något enstaka tillfälle, säger Caroline Schiller.

Fem råd för användning av halloweenlinser:

• Om inga instruktioner medföljt linserna, ta kontakt med en optiker för korrekt användning

• Skölj aldrig linserna i kranvatten

• Tvätta händerna noggrant med tvål och torka dem ordentligt med en handduk avsedd endast för händerna innan du stoppar in och tar ut linserna

• Sov aldrig med linserna om du inte använder 24-timmarslinser

• Dela inte linser med vänner

Specsavers i Köping får optikerkedjans nya inredningskoncept26.11.2020 06:56:52 CETPressmeddelande

Wenche Sörvåg har drivit Specsaversbutik i Köping sedan 2011, och det ökande intresset för att ta hand om sin ögonhälsa via en synundersökning har lett till utökade öppettider. Nu får butiken optikerkedjans nya skandinaviska inredningskoncept som svarar mot kundernas krav på en modern och professionell optikerbutik. På fredag, 27 november, är det nyinvigning, en coronaanpassad nyinvigning.