Halloweenlarm: partylinser kan skada ögonen

Det blir allt mer populärt att använda färgare kontaktlinser, så kallade partylinser, under Halloweenfirandet. Men optiker varnar nu för de populära partylinserna: – Riskerna för infektion är stora om man använder dem fel, säger Caroline Schiller, optiker på optikkedjan Specsavers som ger råd om vad man ska tänka på.

Partylinser till halloween - roligt men kan vara farligt. Bild fri för publicering.

Vi svenskar har på senare år verkligen tagit till oss allt som hör den amerikanska högtiden Halloween till – inklusive det faktum att såväl barn som vuxna sminkar och klär ut sig.

Populära är även de så kallade partylinserna som får ögonen att speciella ut, som exempelvis kattögon. Linserna är i sig inte farligare än vanliga linser, men användandet kan ställa till det rejält. Caroline Schiller, optiker på optikkedjan Specsavers vill därför varna för riskerna med de populära partylinserna:

– Vi vet att många delar partylinser med en kompis. Men det ska man undvika - eftersom vi alla har olika bakterieflora, så kan man sprida sjukdomar till varandra – så det är verkligen inte att rekommendera, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.

Att ha på sig linserna för lång tid är en annan risk:

– Vanligtvis handlar det om så kallade månadslinser, och när man väl öppnat förpackning är det 30 dagars användning i sträck som gäller, oavsett hur många dagar man haft dem i ögonen. Bakterier växer ju till i en linsdosa. Det är då lätt att linserna ligger länge och utan att man byter linsvätska, vilket ger ökad risk för infektion, varnar Caroline Schiller.

Vad bör alla Halloweenfirare tänka på om man nu vill köpa och använda partylinser?

– Min rekommendation är att man absolut kan använda dem, men tänk då på att rengöra dem som man ska och jag avråder verkligen från att byta eller låna ut linserna till någon. Annars sprider man alltså lätt infektion! När Halloween är över ska man kasta dem!

Fakta/Partylinser – tänk på detta:

Rengör ordentligt.

Byt inte linser med kompisar.

Släng dem efter Halloween.

sig i Sverige 2004 och har idag drygt 113 butiker.

World Sight Day: Ögonsjukdom kostar årligen nära 9 miljarder10.10.2019 10:06:03 CESTPressmeddelande

Idag är det World Sight Day som uppmärksammar det faktum att ögonsjukdomar och ögonskador orsakar både stort mänskligt lidande och stora samhällsekonomiska kostnader – nära en kvarts miljon svenskar väntas till exempel ha en synnedsättning år 2030. –Synnedsättningar och blindhet kostar varje år minst 8,7 miljarder i minskad BNP och 11 miljarder mätt i offentliga finanser, säger Irene Hernberg, PR-chef Sverige på Specsavers som tillsammans med Synskadades riksförbund, SRF, presenterat siffrorna i rapporten Ögonhälsan i Sverige.

Viktor&Rolf Vision lanserar kollektion exklusivt för Specsavers2.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Nu släpper det ikoniska modehuset, Viktor&Rolf, en kollektion i samarbete med Specsavers, innehållande sexton bågar och tre solglasögon. Kollektionen finns i butik från 2 september. – Viktor&Rolf har en gedigen lista på samarbeten och framgångar. Därför är vi på Specsavers väldigt stolta över att kunna presentera denna vackert designade glasögonkollektion”, säger Irene Hernberg, PR-chef på Specsavers Sverige.