Svenska Cykelförbundet

Halmstad söker VM i cykelgrenen gravel 2028

Gravel är en färsk cykelgren på stark frammarsch. I Sverige har Halmstad blivit något av ett centrum genom loppet Gravel Grit'n Grind. Nu är det klart att Halmstad kandiderar till att få arrangera VM i gravel 2028!

Svenska Cykelförbundet (SCF) ser mycket positivt på att det nu finns arrangörer som vill ta sig an storinternationella mästerskap. SCF ställer oss därför bakom Halmstads kandidatur. Senast svensk cykel arrangerade ett VM på seniorelitnivå var 1999, då i MTB-grenarna cross-country och downhill i Åre.

SCF gick nyligen ut med nyheten att Gravel Grit'n Grind utanför Halmstad får SM-status 2023. Tävlingen tjänstgjorde som VM-kval 2022 och har samma roll även i år.

Internationella Cykelförbundet (UCI) hade sitt första officiella VM i gravel i Italien förra året. Påtagligt många av världens främsta i landsvägscykling fanns med och arrangemanget blev en succé.

Gruppen som jobbar med gravel i Halmstad har redan skickat in en kandidatur för VM 2028 och det är ett mera centralt koncept när det gäller bansträckningen än VM-kvalbanan.

”När det stod klart att Gravel Grit'n Grind blivit en internationell framgång i augusti 2022 började vi tillsammans med Halmstad fundera på om nästa steg kan vara att ansöka om ett världsmästerskap till Sverige. Nästa tillgängliga VM att ansöka om är 2028 och vi påbörjade arbetet. Halmstad är en fantastisk samarbetspartner kring detta projekt och tack vare effektiv hantering fick vi alla beslut på plats innan december. Vi har ett mycket bra koncept med start och mål i centrala Halmstad. Grusvägarna i området håller världsklass och det vill vi gärna visa för världen och världseliten inom cykelsporten", säger Peter Larsson, Cancano Tours och Gravel Grit'n Grind.

I Halmstad välkomnar man mer än gärna VM i Gravel:

"Med den fantastiska natur och miljöer som Halmstad har erbjuds deltagare och medföljande en minnesvärd upplevelse. För Halmstad är större evenemang viktiga som inspiration och glädje både för lokala föreningslivet och våra invånare. Det tillsammans med den  besöksnäringsomsättning som ett  evenemang som gravel-VM ger är viktigt för Halmstad”, säger Stefan Pålsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Halmstad.

"Ett VM i gravel passar väl in i Halmstads evenemangsportfölj, där vi kommer kunna leverera ett värdskap i världsklass, fantastiska miljöer och utmanande tävlingsetapper. Evenemanget går rakt in i vår besöksnäringsstrategi där vi fokuserar särskilt på hälsa och idrott", poängterar Karolina Davidsson, vd på Destination Halmstad.

Vid frågor om VM-kandidaturen: Kontakta Peter Larsson, 0730-66 67 61 eller peter.larsson@cancano.se

Text: Svenska Cykelförbundet
Foto: Gravel Grit'n Grind (fria för publicering)

Svenska Cykelförbundet

08-699 60 00https://scf.se/

ALLA som på något vis är engagerade i cykelsporten, som elitcyklist, som tränare, som administratör, som styrelsemedlem, som förälder, som engagerad i en grengrupp, som medlem i en förening, som anställd på kansliet… Vi är alla Svenska Cykelförbundet!

Svenska Cykelförbundet (SCF) bildades den 18 februari 1900 och är ett av landets äldsta specialidrottsförbund. Vid bildandet och fram till 1938 var namnet ”Svenska Velocipedförbundet” och inträde till RF gjordes 1904. Förbundet består av 20 distriktsförbund och cirka 500 föreningar fördelade i hela landet som bedriver cykelsport inom de åtta grenarna Bancykel, BMX, Cykelcross, E-Cycling, Mountainbike, Landsväg, Paracykel och Trial.

.

Följ Svenska Cykelförbundet