Hälsokällan i Bergslagen bjuder på sommarens svalka

Nu lanserar Loka en ny törstsläckare för alla som är på språng. Loka Ananas Yuzu finns i servicehandeln från vecka 10 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

Loka har tagit fram en fruktig och uppfriskande smak som är både söt och syrlig. Ananas från Sydamerika möter Yuzu från Asien, välkända och älskade frukter som har hittat sin plats både inom mat och dryck.

– Lokas nya smak är fruktig och syrligt uppfriskande och passar som läskande törstsläckare på språng. Yuzu smakar som en blandning av fruktig mandarin och med lite beska från grapefrukt och ger det där extra till den ananasen. Magiskt god helt enkelt, säger Anna-Stina Hallberg, marknadschef för alkoholfria drycker på Spendrups.

Kolsyrat vatten på flaska ökar, framför allt smaksatt kolsyrat vatten. Undersökningar visar att den främsta anledningen är att konsumenterna väljer bort den söta läsken för att få en frisk och fräsch törstsläckare utan kalorier eller sötningsmedel. Det är lika många män som kvinnor som dricker kolsyrat vatten och i alla åldrar.

Loka Ananas Yuzu, 50 cl PET, finns i servicehandeln från vecka 10 (ca 20 kronor) och i dagligvaruhandeln från vecka 16 (10 kronor).

Anna-Stina Hallberg, marknadschef för alkoholfria drycker, 070 202 92 17, anna-stina.hallberg@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef, 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Gotlands Bryggeri återkallar Wisby Alkoholfri Lager6.8.2020 17:32:02 CESTPressmeddelande

Gotlands Bryggeri återkallar Wisby Alkoholfri Lager från Systembolaget och restauranger som en försiktighetsåtgärd. Det gäller flaskor med bäst före 26.10.2020, 02.11.2020 och 10.05.2021. På innehållsförteckningen saknas information om att ölet innehåller vetemalt. Eftersom vetemalt är en allergen återkallas därför all Wisby Alkoholfri Lager. Produkten har inte funnits i detaljhandeln. Wisby Lager 4,7 % alk. innehåller inte vetemalt. Gotlands Bryggeri tar händelsen på största allvar och har vidtagit åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver. Wisby Alkoholfri Lager med korrekt innehållsförteckning kommer åter att finnas för leverans från mitten av september. Gotlands Bryggeri beklagar det inträffade.

Sommarens många möjligheter till en annorlunda semester 3.7.2020 13:42:39 CESTPressmeddelande

Det blir en annorlunda sommar, på många sätt. Men att allt inte är ”som vanligt” behöver inte bara vara negativt. Det visade sig när Spendrups Bryggeri frågade 1000 svenskar om hur deras sommarplaner ser ut. Genom begränsningar och mer tid för reflektion ser man värdet i att vara på hemmaplan och tar tillvara mer på de små stunderna varje dag – och här spelar god mat och dryck spelar en avgörande roll.