"Hälsomottagningarna viktiga för studenter"

Akavia välkomnar regeringens satsning på en gemensam webbportal för att stärka studenthälsovården. "Studenthälsomottagningarna är viktiga för att ge goda förutsättningar för att må bra under hela studietiden, säger Marcus Karlén", ordförande i Akavias studerandesektion.

Marcus Karlén, ordförande i Akavias studerandesektion.

Webbportalen ska utvecklas av Stockholms universitet, Linköpings universitet och Universitets- och högskolerådet (UHR) och ska enligt regeringen öka den digitala samordningen av studenthälsovården vid universitet och högskolor för att öka likvärdigheten i studenternas tillgång till studenthälsovården.

− Akavias studerandesektion välkomnar initiativet eftersom studenthälsomottagningarna vid lärosätena är viktiga för att ge studenter goda förutsättningar för att må bra under hela studietiden. Studenthälsovården behöver fortsätta att stärkas och ha ambitionen att ohälsa inte ens ska behöva uppstå, säger Marcus Karlén, ordförande i Akavias studerandesektion.

Marcus Karlén, ordförande i Akavias studerandesektion.

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 130 000 medlemmar och är det näst största förbundet inom Saco.