Haltande offensiv fäller Sverige framför rekordpublik

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

Framför 2 142 basketfans i Boråshallen, nytt publikrekord för en svensk damlandskamp, fick Sverige en nervös inledning i EM-kvalmatchen mot Italien. Till synes enkla skott missades, bollar kastades bort i harmlösa situationer och brister i försvaret gav Italien precis de halvdistanslägen som de ville ha.

– Jag tror inte det var nervositet, säger Elin Eldebrink. Jag kan inte säga just nu vad det var som gick fel, men vi kom inte ut och spelade så aggressivt som vi behövde göra.

Sverige tog matchens första ledning, 2-0, efter ett kort hoppskott från Amanda Zahui. Efter det tog Italien kommandot och släppte aldrig taktpinnen.

Gästerna förlitade sig tungt på sina två toppspelare, Giorgia Sottana och Cecilia Zandalasini, som stod för hela 27 av Italiens 33 poäng i första halvlek. Sottana hade kalibrerat siktet ordentligt inför matchen, vilket visade sig genom fyra trepoängare på lika många försök.

–Vi bestämde oss för att stoppa Zandalasini och Sottana, men kolla på resultatet. Men det är två av Europas bästa spelare. De kan göra poäng varifrån som helst och när som helst, säger Sveriges coach François Gomez.

Hallen bubblade med en energi som smittade av sig på laget, men resultaten uteblev. Trots ivriga attacker mot korgen fick Sverige sina första straffkast först halvvägs genom andra perioden. Dessutom blev det bara en endaste trepoängare för hemmalaget i matchens första 20 minuter: en step back-trea från Fahriya Abdi efter en fin crossover, som skulle visa sig bli hennes enda poäng i matchen. Sverige slet, och släppte in godkända 33 poäng i första halvlek, men framåt blev det bara 19 pinnar – långt ifrån tillräckligt mot ett topplag som Italien.

–Vi saknade aggressivitet, vi saknade skytte och vi saknade samspel. Vissa gånger i försvaret spelade vi som barnungar, säger coach Gomez.

Det blev aldrig någon riktig nerv i andra halvlek. Sverige försökte dra upp tempot efter haltvidspausen och den stora, tillresta publiken i Boråshallen fick nytt liv under vingarna halvvägs genom tredje perioden när Frida Eldebrink satte en trepoängare som krympte underläget till tio poäng. Men då svarade Italien ännu starkare: Francesca Dotto sänkte istället två raka trepoängare och Italiens ledning var åter trygg.

Den svenska ljusglimten under en svår eftermiddag var publikrekordet, stämningen i hallen och ett fantastiskt arrangemang i Borås. Till och med gästerna anmärkte på inramningen:

–För oss som motståndare var det häftigt att spela i en sån här atmosfär. Bara under uppvärmningen kände jag att det skulle bli roligt att spela den här matchen, säger Italiens coach Marco Crespi.

Italien har inte spelat upp till sin potential hittills i det här EM-kvalet. Idag klickade allt, på Sveriges bekostnad. Tursamt nog får de blågula en ny chans redan på onsdag, då mot Kroatien på Hovet i Stockholm.

–På onsdag måste vi visa hur bra vi kan vara och hur bra vi kan spela, säger Elin Eldebrink. Jag ser fram emot den matchen.

Sverige – Italien, 47-69 (12-21, 7-12, 14-16, 14-20)
Poänggörare, Sverige: Amanda Zahui 16, Nathalie Fontaine 8, Elin Eldebrink 6, Frida Eldebrink 5, Anna Barthold 4, Farhiya Abdi 3, Klara Lundquist 2, Louice Halvarsson 1.
Statistik >>>

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.