Halvtid i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron visar sin styrka. Mattias Ekström och Emil Bergkvist bästa Audi-team.

Sex pallplatser efter de första sju dagarna, tillförlitlig elektrisk drivlina och konkurrenskraftiga redan i debuten i världens tuffaste rally. Redan under den första halvan av Dakarrallyt har Audi markerat sin närvaro med elektrifierade RS Q e-tron. Det svenska teamet med Mattias Ekström och Emil Bergkvist är efter halvtid det bästa Audi-teamet med en 14:e plats av närmare hundra startande i bilklassen.

Mattias Ekström/Emil Bergkvist i Audi RS Q e-tron #224 är bästa Audi-team efter halvtid i Dakarrallyt.

”Jag är imponerad av det jag sett från vårt team fram till vilodagen i Dakarrallyt", säger Oliver Hoffmann, Utvecklingschef i Audis ledning. "Vårt team har utvecklat Audi RS Q e-tron på rekordtid. Redan från start är vi starka rent sportsligt. Våra förare, kartläsare och hela teamet visar på en fantastisk lagprestation. Och vår avancerade teknik uppfyller våra förväntningar."

Carlos Sainz/Lucas Cruz tog första etappseger

Carlos Sainz/Lucas Cruz väckte stor uppmärksamhet redan på den fjärde tävlingsdagen. De trefaldiga Dakar-vinnarna lyckades ta en första etappseger med Audi RS Q e-tron på den 338 km långa specialsträckan från Al Artawiya till Al Qaisumah i den saudiska öknen. De två spanjorerna hade en snitthastighet på 138 km/h – en imponerande siffra med tanke på förhållandena på sträckan som kördes. Hela teamet från Audi Sport tog emot etappsegrarna med jubel när de anlände till bivacken.

Sex pallplatser efter sju dagar

I halvtid efter sju dagar har Audi-teamet kammat hem en första, två andra och tre tredjeplatser. Förutom Sainz/Cruz har fjortonfaldige Dakar-vinnaren Stéphane Peterhansel med andreförare Edouard Boulanger samt Mattias Ekström/Emil Bergkvist, som kör sitt andra Dakarrally, bidragit till resultatet.

Ett års utvecklingstid för den mest komplexa bilen i Audi Motorsports historia

”Jag är stolt över andan som råder i teamet", säger Julius Seebach, VD för Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport inom Audi. Sammanhållningen under första halvan av rallyt visar hur snabbt det här unga teamet har vuxit till en enhet. Även förberedelsefasen var extremt intensiv för att bli racerklar i tid. Från ett vitt papper till öknen hade vi bara ett års utvecklingstid för den mest komplexa bilen i Audi Motorsports historia. För mig är sammanhållningen i teamet avgörande för de framgångar som redan uppnåtts, och som överträffar vad en ny aktör kan förvänta sig av sitt första Dakarrally.

Komplexiteten hos de tre prototyperna är extremt hög. I det alternativa drivkonceptet kombineras för första gången en elektrisk drivlina med ett högspänningsbatteri och en högeffektiv räckviddsförlängare i form av en TFSI-motor. Trots en väldigt kort testfas har systemen i alla tre bilarna körts utan problem i den tuffa vardagen i öknen.

Utmaningar i terräng gav tidstillägg

Trots alla framgångar har det funnits en del utmaningar under de första dryga 400 milen. Förutom svårigheter med navigeringen den andra dagen, bestals teamet på alla chanser till avancemang på grund av skadad hjulupphängning. En sten skadade förmodligen en fälg och nedre länkarmar i hjulupphängningen i Stéphane Peterhansels bil som gav följdskador. Fransmannen fick därför vänta på racetrucken för att få bilen reparerad. Den påföljande körningen direkt till bivacken, vilket är vanligt i sådana fall, gjorde att kontrollpunkterna missades, vilket gav ytterligare 16 strafftimmar. Efteråt ställde sig fjolårsvinnaren helt till teamets tjänst och hjälpte Carlos Sainz att byta stötdämpare på sjätte och sjunde etappen. Det var förstklassigt och visar vilka kvaliteter och teamkänsla som våra förare har, sade Julius Seebach.

Målet: att komma i mål med alla tre bilarna

Teamet har redan infört förbättringar av bilen inom många områden på plats, men Stefan Dreyer, utvecklingschef för Audi Sport racing, har en lista över optimeringspunkter som fylls på efter varje etapp. "Vi blev förvånade över att de enda hindren hittills har varit inom konventionella områden som hjulupphängningen. Det är imponerande att vårt innovativa och hårt belastade drivkoncept har fungerat felfritt så här långt och att bilens prestanda också är den rätta", säger Dreyer. Samtidigt vet vi att rallyt fortfarande har en lång väg kvar. Vårt mål är fortfarande att komma fram till Jeddah om en vecka med alla tre bilarna."

Efter mer än 800 mil kommer deltagarna till rallyts slutmål i hamnstaden vid Röda havet den 14 januari. För närvarande ligger Mattias Ekström som bästa Audi-förare på 14:e plats totalt sett, Carlos Sainz på 25:e plats och Stéphane Peterhansel på 71:e plats. Idag fortsätter Dakarrallyt med de resterade sex sträckorna innan målgången i Jeddah.

>> Presskit Dakarrallyt
>> Bildgalleri
>> Fakta om Audi och Dakarrallyt

De tre tävlande teamen i Dakarrallyt. Audi RS Q e-tron #202 (Team Audi Sport), Carlos Sainz/Lucas Cruz, Audi RS Q e-tron #200 (Team Audi Sport), Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger, Audi RS Q e-tron #224 (Team Audi Sport), Mattias Ekström/Emil Bergkvist
Stor glädje i teamet från Audi Sport när Carlos Sainz/Lucas Cruz körde hem den första etappsegern.
Dakar Rally 2022. Audi RS Q e-tron #202 (Team Audi Sport), Carlos Sainz/Lucas Cruz
Dakarrallyt 2022. Audi RS Q e-tron #202 (Team Audi Sport), Carlos Sainz/Lucas Cruz
Mattias Ekström kör Dakarrallyt i Audi RS Q e-tron tillsammans med Emil Bergkvist
Oliver Hoffman, Utvecklingschef AUDI AG. Dakarrallyt 2022.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 50,0 miljarder euro 2020 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi RS Q e-tron i mål i Dakarrallyt. Framgångsrik start på en ny elektrifierad era.14.1.2022 19:12:43 CET | Pressmeddelande

Audis mest komplexa tävlingsbil någonsin klarade elddopet i Dakarrallyt. Alla tre Audi RS Q e-tron bemästrade världens tuffaste terrängrally vid debuten i Saudiarabien. Totalt kördes ca 2400 mil i öken – nästan tre gånger så långt som de 870 mil som hann testköras innan rallyt. Mattias Ekström/Emil Bergkvist slutade på en niondeplats i Jeddah och blev Audis bästa förarteam i en krävande upplaga av ökenklassikern. Med införandet av elektrifiering har Audi inlett en ny era inom terrängrally.

Audi ökar takten i omställningen med ett starkt 2021 för helt eldrivna bilar12.1.2022 10:40:19 CET | Pressmeddelande

Trots den globala bristen på halvledare håller Audi ett högt tempo på vägen mot hållbar premiummobilitet. Under 2021 ökade leveranserna av helt eldrivna bilar med hela 57,5 procent jämfört med året innan. Audi mer än fördubblade dessutom sin produktportfölj med elbilar under det gångna året. Trots den utmanande situationen levererade Audi nästan samma totalvolym som året innan. 2021 registrerades 1.680.512 bilar, vilket var 0,7% färre än 2020. I USA överträffades fjolårsresultatet med 5 procent.

Klart för start i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron inleder en ny era30.12.2021 18:06:30 CET | Pressmeddelande

Den 1-14 januari gör Audi debut i Dakarrallyt med nya Audi RS Q e-tron. Med namnkunniga team som Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger samt Carlos Sainz/Lucas Cruz är märket redo för en ny utmanade satsning. För Audi, som introducerat quattro, TFSI, ultra, e-tron och många andra innovativa tekniker inom motorsporten, är starten i ökenrallyt början på en ny era.

Världspremiär för Audi charging hub - ett unikt snabbladdningskoncept för städer17.12.2021 17:32:35 CET | Pressmeddelande

I takt med att antalet eldrivna bilar ökar, ökar även kraven på laddinfrastruktur. Audi öppnar nu sitt första laddningscenter i Nürnberg med ett koncept som är unikt i sitt slag. Den 23 december är det premiär för Audi charging hub. Den moderna snabbladdningsstationen med bokningsbara platser riktar sig bl.a. till elbilsägare som inte har möjlighet att ladda hemma. Dessutom är Audi charging hub tänkt att avlasta vid framtida efterfrågetoppar vid laddning i stadsmiljö. Ett loungeområde ger dessutom en förstklassig laddningsupplevelse.

Audi ökar investeringarna i e-mobilitet17.12.2021 13:03:58 CET | Pressmeddelande

Audi har fördubblat antalet elbilar i modellprogrammet i år. Med världspremiären för Audi e-tron GT i början av året och Audi Q4 e-tron i våras, präglades 2021 av färdplanen mot e-mobilitet. Med investeringsplanen för de kommande fem åren accelererar Audi företagets omställning mot uppkopplad och hållbar premiummobilitet. Framförallt ökas investeringarna i framtida bilprojekt till totalt cirka 37 miljarder euro. Premiumtillverkaren öronmärker därav cirka 18 miljarder euro enbart för elektrifiering och hybridisering och understryker därmed sitt åtagande för e-mobilitet.