Halvtid i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron visar sin styrka. Mattias Ekström och Emil Bergkvist bästa Audi-team.

Sex pallplatser efter de första sju dagarna, tillförlitlig elektrisk drivlina och konkurrenskraftiga redan i debuten i världens tuffaste rally. Redan under den första halvan av Dakarrallyt har Audi markerat sin närvaro med elektrifierade RS Q e-tron. Det svenska teamet med Mattias Ekström och Emil Bergkvist är efter halvtid det bästa Audi-teamet med en 14:e plats av närmare hundra startande i bilklassen.

Mattias Ekström/Emil Bergkvist i Audi RS Q e-tron #224 är bästa Audi-team efter halvtid i Dakarrallyt.

”Jag är imponerad av det jag sett från vårt team fram till vilodagen i Dakarrallyt", säger Oliver Hoffmann, Utvecklingschef i Audis ledning. "Vårt team har utvecklat Audi RS Q e-tron på rekordtid. Redan från start är vi starka rent sportsligt. Våra förare, kartläsare och hela teamet visar på en fantastisk lagprestation. Och vår avancerade teknik uppfyller våra förväntningar."

Carlos Sainz/Lucas Cruz tog första etappseger

Carlos Sainz/Lucas Cruz väckte stor uppmärksamhet redan på den fjärde tävlingsdagen. De trefaldiga Dakar-vinnarna lyckades ta en första etappseger med Audi RS Q e-tron på den 338 km långa specialsträckan från Al Artawiya till Al Qaisumah i den saudiska öknen. De två spanjorerna hade en snitthastighet på 138 km/h – en imponerande siffra med tanke på förhållandena på sträckan som kördes. Hela teamet från Audi Sport tog emot etappsegrarna med jubel när de anlände till bivacken.

Sex pallplatser efter sju dagar

I halvtid efter sju dagar har Audi-teamet kammat hem en första, två andra och tre tredjeplatser. Förutom Sainz/Cruz har fjortonfaldige Dakar-vinnaren Stéphane Peterhansel med andreförare Edouard Boulanger samt Mattias Ekström/Emil Bergkvist, som kör sitt andra Dakarrally, bidragit till resultatet.

Ett års utvecklingstid för den mest komplexa bilen i Audi Motorsports historia

”Jag är stolt över andan som råder i teamet", säger Julius Seebach, VD för Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport inom Audi. Sammanhållningen under första halvan av rallyt visar hur snabbt det här unga teamet har vuxit till en enhet. Även förberedelsefasen var extremt intensiv för att bli racerklar i tid. Från ett vitt papper till öknen hade vi bara ett års utvecklingstid för den mest komplexa bilen i Audi Motorsports historia. För mig är sammanhållningen i teamet avgörande för de framgångar som redan uppnåtts, och som överträffar vad en ny aktör kan förvänta sig av sitt första Dakarrally.

Komplexiteten hos de tre prototyperna är extremt hög. I det alternativa drivkonceptet kombineras för första gången en elektrisk drivlina med ett högspänningsbatteri och en högeffektiv räckviddsförlängare i form av en TFSI-motor. Trots en väldigt kort testfas har systemen i alla tre bilarna körts utan problem i den tuffa vardagen i öknen.

Utmaningar i terräng gav tidstillägg

Trots alla framgångar har det funnits en del utmaningar under de första dryga 400 milen. Förutom svårigheter med navigeringen den andra dagen, bestals teamet på alla chanser till avancemang på grund av skadad hjulupphängning. En sten skadade förmodligen en fälg och nedre länkarmar i hjulupphängningen i Stéphane Peterhansels bil som gav följdskador. Fransmannen fick därför vänta på racetrucken för att få bilen reparerad. Den påföljande körningen direkt till bivacken, vilket är vanligt i sådana fall, gjorde att kontrollpunkterna missades, vilket gav ytterligare 16 strafftimmar. Efteråt ställde sig fjolårsvinnaren helt till teamets tjänst och hjälpte Carlos Sainz att byta stötdämpare på sjätte och sjunde etappen. Det var förstklassigt och visar vilka kvaliteter och teamkänsla som våra förare har, sade Julius Seebach.

Målet: att komma i mål med alla tre bilarna

Teamet har redan infört förbättringar av bilen inom många områden på plats, men Stefan Dreyer, utvecklingschef för Audi Sport racing, har en lista över optimeringspunkter som fylls på efter varje etapp. "Vi blev förvånade över att de enda hindren hittills har varit inom konventionella områden som hjulupphängningen. Det är imponerande att vårt innovativa och hårt belastade drivkoncept har fungerat felfritt så här långt och att bilens prestanda också är den rätta", säger Dreyer. Samtidigt vet vi att rallyt fortfarande har en lång väg kvar. Vårt mål är fortfarande att komma fram till Jeddah om en vecka med alla tre bilarna."

Efter mer än 800 mil kommer deltagarna till rallyts slutmål i hamnstaden vid Röda havet den 14 januari. För närvarande ligger Mattias Ekström som bästa Audi-förare på 14:e plats totalt sett, Carlos Sainz på 25:e plats och Stéphane Peterhansel på 71:e plats. Idag fortsätter Dakarrallyt med de resterade sex sträckorna innan målgången i Jeddah.

>> Presskit Dakarrallyt
>> Bildgalleri
>> Fakta om Audi och Dakarrallyt

De tre tävlande teamen i Dakarrallyt. Audi RS Q e-tron #202 (Team Audi Sport), Carlos Sainz/Lucas Cruz, Audi RS Q e-tron #200 (Team Audi Sport), Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger, Audi RS Q e-tron #224 (Team Audi Sport), Mattias Ekström/Emil Bergkvist
Stor glädje i teamet från Audi Sport när Carlos Sainz/Lucas Cruz körde hem den första etappsegern.
Dakar Rally 2022. Audi RS Q e-tron #202 (Team Audi Sport), Carlos Sainz/Lucas Cruz
Dakarrallyt 2022. Audi RS Q e-tron #202 (Team Audi Sport), Carlos Sainz/Lucas Cruz
Mattias Ekström kör Dakarrallyt i Audi RS Q e-tron tillsammans med Emil Bergkvist
Oliver Hoffman, Utvecklingschef AUDI AG. Dakarrallyt 2022.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 53 miljarder euro 2021 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi-koncernen: All time high-resultat under första halvåret 20221.8.2022 11:22:43 CEST | Pressmeddelande

Audi-koncernen rapporterar en solid balans för första halvåret 2022. På grund av halvledarkrisen och covid-relaterade nedstängningar i Kina kunde Audi inte möta den starka efterfrågan på märket. Trots detta ökade Audi-koncernens försäljningsintäkter med två procent till 29,9 miljarder euro och rörelseresultatet uppnådde ett nytt rekord på 4,9 miljarder euro. Med 16,5% var rörelsemarginalen väl över föregående år och den strategiska målkorridoren på 9 till 11%. Bakgrunden till resultatet är bland annat den positiva prispositionen, den solida verksamheten hos lyxbilsmärkena Lamborghini och Bentley samt medvind i säkrade råvaruaffärer. Audi-koncernen bekräftar även prognosen för leveranser, försäljningsintäkter och avkastning för 2022.

Ett andra liv. Batterier från Audi e-tron återanvänds i rickshaws i Indien.14.7.2022 13:40:17 CEST | Pressmeddelande

Elbilsbatterier har fördelen att de kan återanvändas inom flera områden innan de återvinns. Audi använder bland annat batterier från testbilar i mobila laddstationer. Nu får de ett andra liv även i eldrivna rickshaws i Indien. Initiativtagare är det tysk-indiska startup-företaget Nunam som vill utforska hur moduler från högvoltsbatterier kan återanvändas i en ny funktion. Projektet syftar även till att stärka förvärvsmöjligheterna för kvinnor som får möjlighet att transportera sina varor utan mellanhänder. Det ideella startup-företaget i Berlin och Bangalore finansieras av Audi Environmental Foundation som stöttat Nunam i flera projekt sedan 2019.

Audi gör det lättare att ladda elbilen. Ett enda kort till 9700 laddpunkter i Sverige och 350.000 i Europa.16.6.2022 11:24:24 CEST | Pressmeddelande

Övergången till elbil skall vara enkel. Audi har därför satsat på en praktisk lösning som samlar majoriteten av Sveriges laddoperatörer i ett enda kort. Nyligen anslöts även Vattenfalls InCharge som bidrar med ytterligare ca 4200 laddpunkter. Sedan lanseringen 2019 har antalet anslutna laddpunkter mer än tredubblats. Totalt fungerar kortet nu på ca. 350.000 laddpunkter i 26 länder i Europa, varav 9700 i Sverige. För att göra laddningen ännu smidigare kan ägare till nyare Audi e-tron dessutom använda sig av Plug & Charge vid Ionitys stationer.

Audi etablerar fler laddstationer efter lyckad pilotfas14.6.2022 18:03:20 CEST | Pressmeddelande

Audi charging hub är ett koncept som framförallt är tänkt för storstäder och riktar sig till alla som inte kan ladda hemma. Den första pilotanläggningen öppnade i december i tyska Nürnberg och nu har stationen utvärderats med positiva resultat. 60% av laddningarna har varit återkommande elbilister som upptäckt fördelarna med det unika konceptet. Nu utvidgas satsningen till fler städer. Till hösten öppnar en anläggning i Zürich och därefter i Salzburg och Berlin. Under 2023 och 2024 planerar Audi öppna ännu fler stationer i Tyskland.

Audi bidrar till hållbar mobilitet under World Economic Forum i Davos25.5.2022 08:30:04 CEST | Pressmeddelande

I samband med toppmötet World Economic Forum som pågår i Davos säkerställer Audi att deltagarna transporteras hållbart i den schweiziska alpbyn. Audi finns på plats med en helt eldriven bilflotta och dessutom mobila laddningsstationer som är uppbyggda av återvunna batterier. I en förlängning satsar Audi dessutom på snabbladdningsstationer i stadsmiljö och att skapa en hållbar leveranskedja för batterier.