Hammarby Bandy tilldöms 0-5-förlust och böter efter att ha spelat med flertalet obehöriga spelare

Västerås SK tilldöms seger med 5-0 i matchen mot Hammarby Bandy i tredje omgången i Elitserien efter att Hammarby spelat med flertalet obehöriga spelare i tre matcher under seriens tre första omgångar. Hammarby tilldöms även högsta bötesbelopp på 25 000 kronor.

Foto: Stéfan Bertolotti

Ärendet kring Hammarby Bandy och de obehöriga spelarna har initierats av tävlingskommittén. Tävlingskommittén kan, i syfte att skydda tävlingens sportsliga integritet, ta upp ett ärende till prövning.

Dock inkom en protest från en annan elitserieklubb, men protesten kom in för sent enligt tävlingsbestämmelserna.

I detta specifika ärende kan endast resultatet i sista matchen, innan felet uppdagades, hanteras i protesten.

Komplext ärende som manar till eftertanke

– Det är både ovanligt och också allvarligt att en elitserieklubb visar den här typen av brister i sin administration kring spelarna. Det har varit svårt att reda i det som har hänt utifrån tävlingsbestämmelserna och därför har tävlingskommittén behövt extra tid för att komma till rätt slutsats, säger Anna-Karin Larsson, tävlingsansvarig på Svenska Bandyförbundet.

– Vi uppskattar Hammarby Bandys öppenhet och ärlighet kring ärendet och att detta förhoppningsvis leder till att andra klubbar ser över sina rutiner kring spelaradministrationen, avslutar Anna-Karin Larsson.

Läs beslutet i sin helhet i bifogad pdf.

Foto: Stéfan Bertolotti

Svenska Bandyförbundet har till uppgift att främja och administrera den organiserade bandyn i Sverige, och att företräda den internationellt.

Junior- och ungdomsfinalerna får egen finalhelg – spelas i ny arena i Göteborg29.11.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Vill du uppleva känslor, spänning och se ung spelartalang i mängder? Då ska du ta dig till Ruddalens idrottscentrum i Göteborg den 10–12 mars 2023. Där möts Sveriges bästa junior- och ungdomslag i SM-finalspel i den nybyggda bandyarenan. Junior- och ungdomsfinalhelgen arrangeras av Svenska Bandyförbundet i samarbete med Distrikt Sydväst, föreningarna SK Höjden, Mölndal Bandy, IFK Kungälv och Kareby IS.