Hammarby Bandy tilldöms 0-5-förlust och böter efter att ha spelat med flertalet obehöriga spelare

Västerås SK tilldöms seger med 5-0 i matchen mot Hammarby Bandy i tredje omgången i Elitserien efter att Hammarby spelat med flertalet obehöriga spelare i tre matcher under seriens tre första omgångar. Hammarby tilldöms även högsta bötesbelopp på 25 000 kronor.

Foto: Stéfan Bertolotti

Ärendet kring Hammarby Bandy och de obehöriga spelarna har initierats av tävlingskommittén. Tävlingskommittén kan, i syfte att skydda tävlingens sportsliga integritet, ta upp ett ärende till prövning.

Dock inkom en protest från en annan elitserieklubb, men protesten kom in för sent enligt tävlingsbestämmelserna.

I detta specifika ärende kan endast resultatet i sista matchen, innan felet uppdagades, hanteras i protesten.

Komplext ärende som manar till eftertanke

– Det är både ovanligt och också allvarligt att en elitserieklubb visar den här typen av brister i sin administration kring spelarna. Det har varit svårt att reda i det som har hänt utifrån tävlingsbestämmelserna och därför har tävlingskommittén behövt extra tid för att komma till rätt slutsats, säger Anna-Karin Larsson, tävlingsansvarig på Svenska Bandyförbundet.

– Vi uppskattar Hammarby Bandys öppenhet och ärlighet kring ärendet och att detta förhoppningsvis leder till att andra klubbar ser över sina rutiner kring spelaradministrationen, avslutar Anna-Karin Larsson.

Läs beslutet i sin helhet i bifogad pdf.

Foto: Stéfan Bertolotti

Svenska Bandyförbundet har till uppgift att främja och administrera den organiserade bandyn i Sverige, och att företräda den internationellt.

Svenska Bandyförbundet och Tradera inleder samarbete - vill göra idrottssverige mer cirkulärt3.1.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Svenska Bandyförbundet inleder ett samarbete med Tradera där målet är att få hela bandysverige att handla mer cirkulärt och där pengarna som tjänas in går tillbaka till klubbarna. Nyligen lanserades Donera med Tradera och nu utökar Tradera denna satsning genom att engagera idrottsrörelsen. Svenska Bandyförbundet är det första specialidrottsförbundet som ingår i samarbetet. På Tradera samlas varje år flera miljoner kronor in till välgörenhet.