Hamnade barnens frågor i politikernas skräpkorg?

Inför riksdagsvalet fick vi in över tusen frågor från barn runt om i landet. Tre utvalda frågor ställdes sedan till de närmare tusen politiker som kandiderade till riksdagen. Knappt 15 procent av politikerna svarade barnen. Men de fick svar från alla partiledare utom Ulf Kristersson (M) och Jimmie Åkesson (SD). Mer än var femte fråga handlade om jämställdhet.

Initiativet Barnens tankesmedja genomfördes under våren och sommaren inför valet för att öka barns delaktighet och inflytande i samhället. Så kallade tankesmedjor, eller workshops, med fokus på mänskliga rättigheter hölls på mellanstadier, i scoutgrupper och på festivaler runt om i Sverige.

Vi fick genom tankesmedjorna in 1022 frågor och satte sedan upp en kampanjsajt från vilken besökarna sedan kunde rikta tre utvalda frågor till de olika riksdagskandidaterna. Genom webbverktyget kunde frågeställarna också bevaka inkomna svar och skicka påminnelser vid uteblivna.

Knappt 15 procent av politikerna svarade barnen
143 av 986 politiker på riksdagslistorna svarade på barnens frågor.

• Sämst var de två största partierna Socialdemokraterna och Moderaterna på att svara, med 7 respektive 9 svar från riksdagskandidaterna var.
  • Flest svar fick barnen från Miljöpartiet och Liberalerna, med 25 svar per parti.
  • Från övriga partier svarade: 22 från Vänsterpartiet, 20 från Kristdemokraterna, 18 från Sverigedemokraterna och 17 från Centerpartiet.

– Det är synd att så få politiker tog till vara på tillfället att uppmuntra barnens intresse för samhällsfrågor. De som svarade på barnens frågor visade att de tog dessa framtida väljare på allvar, vilket är viktigt för tilltron till och respekten för demokratin, säger Diakonias generalsekreterare Georg Andrén i en kommentar till den sammanställning som Barnens Tankesmedja gjort.

Jämställdheten överlägset viktigast för barnen
225 av 1022 frågor, eller mer än var femte fråga, handlade om jämställdhet, där frågan om varför män får mer lön än kvinnor kom in 99 gånger. På andra och tredje plats kom frågor om utbildning och barns rättigheter med 61 respektive 59 frågor var.

– Det är tragiskt att världen fortfarande är så ojämställd, men jättepositivt att barnen i tankesmedjorna är så medvetna om de här orättvisorna att det till och med är deras vanligaste fråga till politikerna, säger Jenny Enarsson, expert på genderfrågor på Diakonia.

imon Jernberg, kampanjansvarig Diakonia
E-post simon.jernberg@diakonia.se telefon 08-453 69 65