Hamnstatistik 2020: En minskning av anlöpen till svenska hamnar – nu behöver villkoren ses över
Hamnstatistiken för helåret 2020, som tas fram av Trafikanalys, visar en tydlig påverkan av coronapandemin genom en kraftig nedgång i passagerartrafiken. Samtidigt visar statistiken på i det närmaste oförändrade godsvolymer. Antalet anlöp till Svenska hamnar har minskat mellan 2019 och 2020, från cirka 73 000 till 61 700, det vill säga en minskning med cirka 16 procent. Men gods över kaj har inte minskat lika mycket, från cirka 138 miljoner ton till 135 miljoner ton, det vill säga cirka 2 procent.
Det finns en minskning inom de olika godsslagen med mellan 3-8 procent, enda undantaget är oljehanteringen som 2020 ökade med cirka 3 procent. Passagerartrafiken har mer än halverats, från 27,7 miljoner 2019 till 13,4 miljoner passagerare 2020.
Sjöfarten och hamnnäringen är navet i svensk ekonomi genom att upp emot 90 procent av handeln går på sjön. Hamnstatistiken är därför en viktig konjunkturmätare för hela näringslivet. Men det finns orosmoln som kan innebära försämrade villkor och därigenom en försämrad konkurrenskraft för de svenska hamnarna. Det handlar om Sjöfartsverkets avisering om höjda farledsavgifter och höjda lotsavgifter, borttagande av fjärrzonsrabatt och turn around-anlöp.
”Det är olyckligt med coronans effekter på passagerartrafiken. Persontransporter har drabbats hårt av pandemin. Däremot är det givetvis positivt att se hamnarnas och sjöfartens betydelse för handeln med de volymer 2020 års hamnstatistik visar. Nu är det viktigt att hamnarna ges rätt förutsättningar att kunna fortsätta utvecklas. Då behöver statens avgifter för sjöfarten ses över. Annars riskerar vi att få ett avgiftsbingo som inte gynnar den gröna omställningen med ambitionen om mer gods på sjön”, säger Eric Tedesjö, branschchef Sveriges Hamnar.
Staten har istället valt att fokusera på hamnavgifterna som de menar är en konkurrenshämmande faktor, vilket Sveriges Hamnar beklagar. Hamnar, som i de flesta fall är aktiebolag, konkurrerar såväl med varandra som med transporter på land. Hamnavgifter behövs för att hamnbolagen ska kunna bygga och förvalta hamninfrastruktur och betala arrenden, inte minst för att täcka kostnader för lastning och lossning.
”Just nu genomför flera hamnar investeringar i miljardklassen i sin hamninfrastruktur till nytta för hela landets trafikarbete. Men staten gör inga investeringar i svenska hamnar. Det finns potential till att mer gods kan transporteras hållbart på vatten, både farleder och hamnar har ledig kapacitet redan idag”, avslutar Eric Tedesjö.
Kontakter
Ebba FredinPressansvarig
Tel:08-762 71 20Tel:0730-44 71 20ebba.fredin@transportforetagen.seBilder
Om
Sveriges Hamnar är ett förbund inom Transportföretagen. Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen. Vi har 9 200 anslutna medlemsföretag med 204 700 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Turistbussbranschen samlas i Tylösand och blickar framåt18.4.2024 08:44:14 CEST | Pressmeddelande
Den 18–19 april samlas den svenska turistbussbranschen till konferensen Busstorget på Hotel Tylösand. Intresset för arrangemanget har varit rekordstort i år och totalt deltar representanter för ett sextiotal bussföretag. En färsk studie av den svenska turistbussmarknaden, genomförd i början av 2024 av Sveriges Bussföretag, visar samtidigt att branschen kan summera ett stort intresse för bussresor.
11 procent av de statliga vägarna är i mycket dåligt skick: Sveriges vägar möter inte Natos krav24.3.2024 13:14:31 CET | Pressmeddelande
Underhållsskulden på det svenska vägnätet har ökat mellan 2022 och 2023, från 16,5 miljarder till 19,1 miljarder. 11 procent av de statliga vägarna var i mycket dåligt skick 2023. Det visar Transportföretagens årliga analys över tillståndet på landets statliga vägar.
JA till fortsatt effektiva skogstransporter mellan Sverige och Finland14.3.2024 09:37:19 CET | Pressmeddelande
EU-parlamentets omröstning den 12 mars var en stor delseger för omställningen i Norden. Då röstade EU-parlamentet för fortsatt grön lastbilstrafik mellan Sverige och Finland, genom att tillåta tyngre - och därmed effektivare - transporter än vad som tillåts enligt normalregler inom EU. Typexempel är timmer- och tanktransporter.
Svenska turistbussföretag räds avmattning efter starkt 202313.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Det var full fart för svenska turistbussföretag i fjol. Hur branschen tror det blir framöver beror däremot på vem du frågar. Sveriges Bussföretags årliga rapport över marknadsutvecklingen inom turist- och beställningstrafik med buss visar att beställningstrafiken hade ett starkt år, medan utvecklingen för paketresor fortsatt varierar.
Våra medlemsföretag används som slagträn i Tesla-konflikten28.2.2024 10:31:36 CET | Pressmeddelande
Tesla-konflikten har nu pågått i snart fyra månader. Verkstäder med kollektivavtal används som slagträ i en konflikt som de varken är inblandade i eller kan påverka. Detta medför svåra konsekvenser för de varslade företagen – men påverkar inte TM Sweden AB (Tesla).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum