Hamra ateljébostad vinner Kasper Salin-priset

I konkurrens med stora och omskrivna byggnader som Nya Nationalmuseum, 79&Park och Malmö Saluhall blev den småskaliga ateljébostaden i Hamra på Gotland årets vinnare av Kasper Salin-priset. Svensk-franska arkitekten Anna Chavepayre och beställarna Birgitta och Staffan Burling mottog Sveriges äldsta och mest prestigefyllda arkitekturpris på Arkitekturgalan den 19 mars.
Hamra ateljébostad vinnare Kasper Salin-priset 2018. Foto: Jonas Malmström

– Det är extra roligt att vi har fått en delikat småskalig arkitektonisk pärla som vinnare i den här tuffa konkurrensen. Huset bjuder på sig självt i en unik natur- och kulturmiljö långt från storstadspulsen. Grattis till vinnaren och grattis Gotland för första Kasper Salin-priset! säger Sveriges Arkitekters ordförande Tatjana Joksimović.

Hamra ateljébostad är resultatet av ett aktivt samarbete mellan arkitekt, byggare och beställare. Som namnet avslöjar har vinnaren fler användningsområden, det är både bostad, ateljé och har dessutom en publik del.

Juryns vinnarmotivering:

En liten byggnad med säregen gestalt svarar med stor inlevelse på beställarens specifika önskningar. Resultatet är ett sinnrikt hus som genom stor variation av användningsmöjligheter, såväl privata som mer offentliga, är betydligt större än sina kvadratmeter. Som en experimentlåda innehåller huset oväntade lösningar och upplevelser, framdrivna ur en utforskande process. Ett sällsynt engagerat samarbete mellan arkitekt, byggherre och byggare har resulterat i en, från detalj till helhet, skickligt genomförd byggnad fylld av arkitektoniska kvaliteter.

Kasper Salin-priset delas ut varje år till ett svenskt byggnadsverk eller grupp av byggnader av hög arkitektonisk kvalitet. Det instiftades 1962 på grundval av en donation av Stockholms stadsarkitekt Kasper Salin (1856–1919). Bland tidigare pristagare kan nämnas stadshuset i Kiruna av Artur von Schmalensee, Kalmar konstmuseum av Tham & Videgård och Domkyrkoforum i Lund av Carmen Izquierdo.

Juryn för Kasper Salin-priset 2018 bestod av arkitekt SIR/MSA SAR/MSA Thomas Sandell (ordförande), arkitekt SAR/MSA Ewa Westermark, arkitekt SAR/MSA Johan Oscarson, arkitekt NAL Beate Holmebakk. Jurysekreterare är arkitekt SAR/MSA Tove Dumon Wallsten. Juryn utses av Sveriges Arkitekters akademi för arkitektur.

Hamra ateljébostad vinnare Kasper Salin-priset 2018. Foto: Jonas Malmström
Hamra ateljébostad. Foto: Michel Bonvin