Han blir nationell chef på Röda Korset

Johann Knigge blir chef för Svenska Röda Korsets Nationella avdelning. Han kommer närmast från Falck, där han ansvarat för bolagets räddningstjänstuppdrag på flygplatser och kärnkraftverk. Han har även ansvarat för deras ambulans- och mobil sjukvård för landsting och regioner.

‒ Att få arbeta för en organisation som Svenska Röda Korset, med en så tydlig värdegrund ser jag verkligen fram emot. Hur det offentliga, privata och frivilliga gemensamt kan bidra till samhället ligger mig varmt om hjärtat, säger Johann.

Johann Knigge tillträder den 1 oktober och kommer att ha Göteborg som placeringsort.

- Johann har med sig spännande erfarenheter från både näringsliv och civilsamhälle. Han kommer baseras i Göteborg vilket också stärker Svenska Röda Korsets närvaro i västra Sverige, säger Martin Ärnlöv, generalsekreterare för Svenska Röda Korset.

Den 1 oktober tillträder även Sofia Calltorp som ny chef för Svenska Röda Korsets Internationella avdelningen.

Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA6.4.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Med start 6 april kommer volontärer från Röda Korset att bemanna tält utanför Östra sjukhuset i Göteborg, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om Covid-19 på flera olika språk och hjälpa till att hänvisa dem vidare. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.

Röda Korset bistår Socialstyrelsen med donationer från företag – med hjälp av Bring3.4.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Socialstyrelsen har en avgörande roll när det handlar om att stötta hälso- och sjukvården och socialtjänsten i arbetet med covid-19. Regeringen har gett myndigheten i uppdrag att vid behov ta över regionernas och kommunernas ansvar för att säkra tillgången till skyddsutrustning och annat sjukvårdsmaterial. Uppdraget gäller så länge behovet finns kvar i samband med spridningen av covid-19. Idag vänder sig många företag till Socialstyrelsen med olika donationer och enligt ett nytt avtal tar myndigheten stöd av Svenska Röda Korset för att hantera dessa. Till sin hjälp har organisationen en beredskapspartner i logistikföretaget Bring som kommer att hjälpa till med distributionen av donationerna. I enlighet med önskemål från Socialstyrelsen vänder sig nu Röda Korset till företag och privatpersoner med följande önskemål utifrån CE-standard: skyddsglasögon, ansiktsskärmar/visir, skyddsutrustning för mun och näsa, handskar, skyddsdräkter, plastförkläden, ambulansresurser, transport av avlidna

Nomineringarna till Röda korsets journalistpris är klara5.3.2020 13:00:00 CETPressmeddelande

Varje år drabbas miljontals människor av katastrofer och krig. Därför vill Röda Korset belöna en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning - som 2019 ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Priset kan gå både till en enskild journalist eller ett medieteam.