Han blir ny vd för danska robotjätten Universal Robots

Kim Povlsen blir ny vd för danska robottillverkaren Universal Robots. Han kommer närmast från elektroteknikkoncernen Schneider Electrics, där han haft en chefsposition inom företagsledningen.

Kim Povlsen. Foto: Universal Robots

Universal Robots är marknadsledande inom kollaborativ robotik och sålde nyligen sin 50 000:e robotarm. Kim Povlsens uppgift blir att leda Universal Robots till ytterligare innovation och tillväxt.

– Jag har imponerats av Universal Robots ett bra tag, säger Kim Povlsen. För mig representerar företaget höjden av innovation och potential, och jag är väldigt glad att ha blivit kontaktad för denna unika ledarroll.

– Universal Robots var inte bara pionjär inom segmentet kollaborativa robotar. Man har även skapat ett ekosystem av teknologilösningar tillsammans med partners och ett stort globalt distributionsnätverk för att kunna tillgodose alla upptänkliga automationsbehov hos kunderna. Affärsmodellen har potential att i grunden förändra automationen i hela den globala ekonomin.

Utnämningen av danska Kim Povlsen förstärker ägaren Teradynes engagemang för Universal Robots danska ursprung och dess roll för att vidareutveckla Odense som huvudkontor och internationell innovationshub för robotik.

– Jag är glad att kunna presentera Kim Povlsen som ny vd för Universal Robots, säger Greg Smith, vd för Teradynes Industrial Automation Group, och tillförordnad vd för Universal Robots.

– Kim kombinerar en fantastisk meritlista som dynamisk chef med en enorm passion för robotik. Med Kim ombord kan Universal Robots ytterligare stärka sin ledarposition på den globala marknaden för kollaborativ robotik. Tack vare Kims ledarskap kan vi öka tillväxten både av nya applikationer och marknaden för cobotar.

Kim Povlsen tillträder tjänsten den 1 mars.

Kim Povlsen. Foto: Universal Robots

Life science och livsmedelsindustrin mesta robotköparna24.2.2021 09:22:07 CETPressmeddelande

Bilindustrin har länge legat i frontlinjen för automation. Men nu börjar andra industrisektorer knappa in. Under 2020 såldes för första gången fler robotar till amerikanska företag inom segmenten life science, mat och konsumtionsvaror samt plast och gummi än till fordonsindustrin. "Covid-19 har gjort att intresset ökat inom fler branscher", menar Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige, som ser samma trend här.

Robotar hjälper Lundaföretag klara konkurrens från Kina23.11.2020 14:48:39 CETPressmeddelande

På Ideon i Lund står två robotar från Universal Robots och ritar cirklar och streck på stora bildskärmar. Varje millimeter av företaget FlatFrogs digitala whiteboards kvalitetstestas, och robotarnas insats är ovärderlig för att Lundaföretaget ska hålla kvaliteten uppe och klara konkurrensen med framför allt Kina. Läs det senaste inlägget på UR-bloggen och lär om hur svenska företag automatiserar.