Han blir Spendrups nya marknadschef för öl och cider

Marcus Thollin har utsetts till ny marknadschef för öl och cider på Spendrups. Han kommer närmast från en motsvarande roll på Paulig Foods (Risenta och Santa Maria) och tillträder sin nya tjänst den 3 juni.

Marcus har mångårig erfarenhet inom snabbrörliga konsumtionsvaror. Han har spenderat den största delen av sin karriär inom Orkla Confectionery & Snacks och OLW, där han haft portföljansvar med fokus på innovation och emotionellt positionerande varumärkeskommunikation. Bland annat var han en av hjärnorna bakom framgångsrika OLW-konceptet ”Fredagsmys”.

- Jag ser verkligen fram emot rollen och att bli en del av Spendrups team. Det är en oerhört spännande utmaning att bidra till utvecklingen av både klassiska svenska varumärken och skapa nya, säger Marcus Thollin.

- Marcus långa erfarenhet av skarpt kommunikations- och varumärkesarbete och affärsdrivande produktutveckling stärker både oss och vårt konsumenterbjudande ytterligare och kommer hjälpa oss att ännu bättre möta konsumenternas önskemål. Inom hans ansvarsområde finns starka varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Brutal Brewing och Briska, säger Spendrups marknadsdirektör Henrik Åström.

Marcus Thollin tillträder den 3 juni.

Marcus Thollin, marknadschef Spendrups, +46 70-419 77 68

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups, 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 3,5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Norrlands Guld vill råda bot på tomma löften om att ses, lanserar rättsligt bindande avtal för öl29.5.2019 15:28:18 CESTPressmeddelande

Brukar ni också ”ta en öl nån gång?” Från och med idag kan du enkelt boka in en juridiskt bindande öl med en vän. Allt fler öl rinner ut i sanden i vår stressade samtid och frasen ”Att ta en öl nån gång” ekar ofta som tomma ord. Syftet med Ölavtalet, en ny tjänst från Norrlands Guld Alkoholfri, är att säkerställa social samvaro bland gamla eller för all del nya vänner.

Ekologisk och efterlängtad – Melleruds Moderna Ale är här9.5.2019 15:17:03 CESTPressmeddelande

Perfekt till intågandet av sommarens solsäkra dagar och långa ljusa nätter lanseras Melleruds Moderna Ale, ett efterlängtat tillskott till Melleruds Utmärkta Pilsner som snabbt blivit en favorit hos många. Melleruds Moderna Ale är humleblommig och balanserad med inslag av citrus, smaker som gifter sig fint med mat från det svenska köket. Under början av maj rullar den ekologiska brygden ut från bryggeriet och anländer på fat till en krog eller restaurang i dina hemtrakter.

BIBAB vinner viktig transportupphandling20.3.2019 14:44:19 CETPressmeddelande

Nu är det klart att Spendrups dotterbolag BIBAB har vunnit Altias tranportupphandling för dryckesdistribution. Eftersom Altia ä en stor aktör inom vin-och spritprodukter med kända varumärken såsom Blossa, Chill-Out, Koskenkorva, Grönstedts och OP Andersson, är detta en viktig affär på en transportmarknad i snabb förändring. Det nya samarbetet startade den 4:e mars och Spendrups har tillsammans med Altia haft en bra start där leveranserna fungerat utmärkt. Samdistribution för med sig fördelar inom hållbarhet, t.ex ökad fyllnadsgrad på de gemensamma transporterna vilket kommer leda till en reducering av CO2-utsläppen.