Tallbergs Förlag

Handbok för föräldrar till HBTQ-personer som inte vet vad de ska göra eller var de ska vända sig

Med avstamp i forskning, intervjuer och berättelser från olika föräldrar har författaren och metodutvecklaren Emil Åkerö skapat en handbok för föräldrar och anhöriga till HBTQ-personer.

– Jag brukade säga att det kommer ingen uggla med ett brev när du fyller 11 där det står “Grattis, du är HBTQ”. Sedan tänkte jag att jag borde skriva den boken. Sedan kom jag fram till att jag behövde skriva en bok till föräldrarna istället, så då gjorde jag det, säger Emil Åkerö.

Unga HBTQ-personer är en mentalt utsatt grupp och för att komma tillrätta med det behöver vi börja med de som står närmast. men också lyfta erfarenheten att se på när andra bryter normer.

I handboken "Till dig som ser på" medverkar bland annat artisten Anne-Lie Rydé och fotbollsprofilen Glenn Hysén som delar med sig av sina erfarenheter. Men också normpsykologen Lina Bodestad, socionomen Anneli Svensson och transföreläsaren Camilla Gisslow. Boken har tagits fram i nära samarbete med nätverket Stolta Föräldrar till HBTQ-barn.

Emil Åkerö, född 1987 i Västervik, utvecklar, leder, skriver och utbildar om skärningspunkten mellan digitalisering, organisering och kulturarv. De senaste 15 åren har han bevakat och utbildat kring HBTQ-frågor på olika sätt.

2018 kom debutromanen Veckopojkvännen, en romantisk komedi inspirerad av Nora Efrons klassika filmer, om Caspar och David som möts på Linköpings resecentrum och sedan inleder ett experiment där de prövar att bli ihop i en vecka. 2019 kom Högtidboken - Fira och filosofera tillsammans! (Olika Förlag, tillsammans med Johanna Ivarsson och Karin Salmson).

Emil har tidigare arbetat som projektledare, museipedagog och forskningsassistent där han undersökt och belyst HBTQ-frågor.

"Till dig som ser på" kom ut den 1 november 2020.

Om

Tallbergs Förlag AB är ett förlag som står upp för HBTQ, etnicitet, religion, klass, kön och funktionsvariationer med flera. Vi föreläser och arrangerar workshops, utbildningar samt kulturevenemang, till exempel i form av konserter och konstutställningar. Alla produkter kan paketeras digitalt och säljs som utbildningsmaterial till skolor, företag och andra verksamheter som önskar öka sin kompetens inom våra områden.

Följ Tallbergs Förlag

Senaste pressmeddelandena från Tallbergs Förlag

Human Behind The Penis - New Swedish coffee table-book containing art photography of male dicks9.12.2020 09:00:00 CET | Pressmeddelande

“Human Behind the Penis” is a coffee table-book containing photographs of 106 erected penises. Hiding behind the photos is a variety of different personalities, occupations, body types and stories from life. We get to meet everything from celebrities, tv personalities, cops, priests, journalists, to teachers, train conductors and government officials. They all come from different backgrounds, sexual orientations and lifestyles. What they do have in common is that they are all portrayed in the same way, and that they all are anonymous!