Handbolls-EM spelas i Sverige 2026 och 2028

Sverige kommer tillsammans med Danmark och Norge att arrangera EM i handboll för herrar 2026 och för damer EM 2028 – det står klart efter Europeiska Handbollförbundets kongress i Wien i dag. – Tillsammans med våra skandinaviska grannar ser vi fram emot att leverera handbollsfester med ett hållbart och långsiktigt tänk, säger Fredrik Rapp, ordförande i Svenska Handbollförbundet.

Nina Dano och Jonathan Carlsbogård. Foto: Christoffer Borg Mattisson/Handbollslandslaget (montage)

2023 blir ett historiskt handbollsår då Sverige står som värd för dubbla VM – först på herrsidan i januari tillsammans med Polen och sedan för damerna i december med Danmark och Norge.

Nu står det klart att det blir ännu fler handbollsmästerskap på svensk och skandinavisk mark. Under namnet Scandinavia connect, med det tydliga målet att förena den europeiska handbollen, hitta nya sätt att utveckla sporten, nå ny publik och arrangera mer hållbara mästerskap, ansökte Sverige tillsammans med Danmark och Norge om EM för herrar 2026 och EM för damer 2028.

Den skandinaviska trion var enda sökande till dessa två mästerskap och tilldelades dem vid Europeiska Handbollförbundets kongress i Wien i dag. Samtidigt stod det klart att damernas EM 2026 kommer att spelas i Ryssland och herrarnas EM 2028 i Spanien, Portugal och Schweiz.

– Att söka mästerskap är en tydlig strategi inom svensk handboll och en viktig del för att vi både ska kunna fortsätta att konkurrera på yttersta världsnivå med våra landslag som bedriva handbollsverksamhet för ungdomar i hela landet. EM 2026 och 2028 ger oss en plattform att visa verkliga lösningar för att arrangera mer hållbara mästerskap, vilket är en nödvändig del i vår utveckling, säger Fredrik Rapp, ordförande i Svenska Handbollförbundet.

Herrarnas EM 2026 spelas 15 januari–1 februari och två av de sex grupperna i det inledande gruppspelet kommer att avgöras i Sverige med Malmö och Kristianstad som planerade värdstäder. En av grupperna i huvudrundan spelas också på svensk mark, medan den andra spelas i Danmark där också finalspelet avgörs.

30 november–17 december 2028 spelas damernas EM. Även där är Sverige värd för två av de sex grupperna i det inledande gruppspelet, där Sveriges grupp planeras att avgöras i Göteborg och den andra i Helsingborg. Danmark och Norge har var sin grupp i huvudrundan och finalhelgen spelas på norsk mark.

– De skandinaviska länderna är långt framme såväl på som utanför planen. Vi har ett väl fungerande samarbete med Danmark och Norge och kommer tillsammans med våra landslag, värdstäder, volontärer och publik att kunna erbjuda evenemang och handbollsfester i yttersta världsklass, säger Stefan Lövgren, vd för Svenska Handbollslandslaget AB och ansvarig för den svenska kandidaturen.

EM I HANDBOLL 2026 (HERRAR)

Datum: 15 januari–1 februari 2026
Arrangörer: Sverige, Danmark och Norge
Gruppspel: Två grupper i Sverige, två grupper i Danmark och två grupper Norge