Handbolls-EM spelas i Sverige 2026 och 2028

Sverige kommer tillsammans med Danmark och Norge att arrangera EM i handboll för herrar 2026 och för damer EM 2028 – det står klart efter Europeiska Handbollförbundets kongress i Wien i dag. – Tillsammans med våra skandinaviska grannar ser vi fram emot att leverera handbollsfester med ett hållbart och långsiktigt tänk, säger Fredrik Rapp, ordförande i Svenska Handbollförbundet.
Nina Dano och Jonathan Carlsbogård. Foto: Christoffer Borg Mattisson/Handbollslandslaget (montage)

2023 blir ett historiskt handbollsår då Sverige står som värd för dubbla VM – först på herrsidan i januari tillsammans med Polen och sedan för damerna i december med Danmark och Norge.

Nu står det klart att det blir ännu fler handbollsmästerskap på svensk och skandinavisk mark. Under namnet Scandinavia connect, med det tydliga målet att förena den europeiska handbollen, hitta nya sätt att utveckla sporten, nå ny publik och arrangera mer hållbara mästerskap, ansökte Sverige tillsammans med Danmark och Norge om EM för herrar 2026 och EM för damer 2028.

Den skandinaviska trion var enda sökande till dessa två mästerskap och tilldelades dem vid Europeiska Handbollförbundets kongress i Wien i dag. Samtidigt stod det klart att damernas EM 2026 kommer att spelas i Ryssland och herrarnas EM 2028 i Spanien, Portugal och Schweiz.

– Att söka mästerskap är en tydlig strategi inom svensk handboll och en viktig del för att vi både ska kunna fortsätta att konkurrera på yttersta världsnivå med våra landslag som bedriva handbollsverksamhet för ungdomar i hela landet. EM 2026 och 2028 ger oss en plattform att visa verkliga lösningar för att arrangera mer hållbara mästerskap, vilket är en nödvändig del i vår utveckling, säger Fredrik Rapp, ordförande i Svenska Handbollförbundet.

Herrarnas EM 2026 spelas 15 januari–1 februari och två av de sex grupperna i det inledande gruppspelet kommer att avgöras i Sverige med Malmö och Kristianstad som planerade värdstäder. En av grupperna i huvudrundan spelas också på svensk mark, medan den andra spelas i Danmark där också finalspelet avgörs.

30 november–17 december 2028 spelas damernas EM. Även där är Sverige värd för två av de sex grupperna i det inledande gruppspelet, där Sveriges grupp planeras att avgöras i Göteborg och den andra i Helsingborg. Danmark och Norge har var sin grupp i huvudrundan och finalhelgen spelas på norsk mark.

– De skandinaviska länderna är långt framme såväl på som utanför planen. Vi har ett väl fungerande samarbete med Danmark och Norge och kommer tillsammans med våra landslag, värdstäder, volontärer och publik att kunna erbjuda evenemang och handbollsfester i yttersta världsklass, säger Stefan Lövgren, vd för Svenska Handbollslandslaget AB och ansvarig för den svenska kandidaturen.

EM I HANDBOLL 2026 (HERRAR)

Datum: 15 januari–1 februari 2026
Arrangörer: Sverige, Danmark och Norge
Gruppspel: Två grupper i Sverige, två grupper i Danmark och två grupper Norge
Huvudrunda: En grupp i Sverige och en grupp i Danmark
Finalspel: I Danmark

EM I HANDBOLL 2028 (DAMER)

Datum: 30 november–17 december 2028
Arrangörer: Sverige, Danmark och Norge
Gruppspel: Två grupper i Sverige, två grupper i Danmark och två grupper Norge
Huvudrunda: En grupp i Danmark och en grupp i Norge
Finalspel: I Norge

HANDBOLLSMÄSTERSKAP I SVERIGE

VM för herrar: 1954, 1967, 1993, 2011, 2023*
VM för damer: 2023**
EM för herrar: 2002, 2020***, 2026**
EM för damer: 2006, 2016, 2028**
* = Tillsammans med Polen
** = Tillsammans med Danmark & Norge
*** = Tillsammans med Norge & Österrike

KOMMANDE MÄSTERSKAP

2021: VM i Spanien (d)
2022: EM i Slovakien/Ungern (h) och i Montenegro/Nordmakedonien/Slovenien (d)
2023: VM i Sverige/Polen (h) och i Sverige/Danmark/Norge (d)
2024: EM i Tyskland (h) och i Schweiz/Ungern/Österrike (d), OS i Frankrike
2025: VM i Danmark/Kroatien/Norge (h) och i Nederländerna/Tyskland (d)
2026: EM i Sverige/Danmark/Norge och i Ryssland (d)
2027: VM i Tyskland (h) och i Ungern (d)
2028: EM i Portugal/Schweiz/Spanien (h) och i Sverige/Danmark/Norge (d), OS i USA

Bilder

Sverige är en av världens främsta handbollsnationer med 25 medaljer på seniorsidan i OS, VM och EM. I de senaste nio mästerskapen för damerna och herrarna har Sverige slutat bland de fem bästa i samtliga.

Sverige arrangerar regelbundet internationella mästerskap, senast under 2023 då både herrarnas och damernas VM avgjordes i Sverige. 2026 arrangeras herrarnas EM och 2028 damernas EM av Sverige, Danmark och Norge.

Herrarnas trupp till mötena med USA och Tyskland16.4.2024 12:15:00 CEST | Pressmeddelande

Det är sista samlingen innan OS-truppen ska presenteras – i dag har förbundskaptenen Glenn Solberg presenterat de 18 spelare som han tar med hem till Norge i maj. Veckan avslutas sedan med en landskamp mot Tyskland i Växjö den 12 maj. – Jag ser fram emot en härlig vecka där vi förutom utvecklande träningar och matcher även kommer att göra andra saker som gör oss starkare som lag, säger Solberg.

21 spelare kallade till EM- och OS-kval12.3.2024 13:23:56 CET | Pressmeddelande

Först avslutas EM-kvalet och veckan efter är det dags för ett tufft OS-kval i Debrecen – totalt fem matcher väntar för för damlandslaget under de första två veckorna i april. – Vi är glada att vi redan säkrat EM-platsen så att vi kan lägga ännu mer fokus och förberedelser på OS-kvalet. Målet är självklart att åka hem från Ungern med en OS-biljett, säger förbundskaptenen Tomas Axnér som byter tre spelare efter samlingens första match.