Handbolls-VM för herrar 2023 kommer till Göteborg!

I januari 2023 arrangeras herrarnas Handbolls-VM, och Göteborg kommer att stå värd för både Sveriges grupp och mellanrunda. Mästerskapet kommer att samarrangeras utav Sverige och Polen.
Foto: Svenska Handbollsförbundet.

Vi är väldigt glada över att återigen stå värd för ett handbollsmästerskap. VM kommer att stärka Göteborg som evenemangsstad och innebär även en möjlighet för oss att skapa socialt engagemang i samband med evenemanget, säger Magnus Hallberg, evenemangschef på Göteborg & Co.

Den 11 januari 2023 inleds VM där Sverige och Polen är samarrangörer. Totalt deltar 32 lag och de regerande mästarna Danmark samt arrangörsländerna Polen och Sverige är redan klara för VM. Grupperna spelas i Göteborg, Malmö, Jönköping, Kristianstad och Stockholm (efter godkännande från IHF, Internationella Handbollsförbundet).

Det svenska landslaget kommer att spela i Göteborg både under det första gruppspelet (preliminary round) och under det andra gruppspelet (main round). Scandinavium kommer att vara arena för samtliga matcher som spelas i Göteborg.

VM 2023 är en del i ett långsiktigt samarbete mellan Göteborg och Svensk Handboll där staden har varit värd för flera handbollsmästerskap i modern tid såsom VM herr 2011, EM dam 2016 och EM herr 2020.

Vi ser fram emot att än en gång få välkomna handboll på absolut högsta nivå till Scandinavium. Det kommer bli hög puls, publikfest och massa magiska ögonblick! säger Lotta Nibell, vd på Got Event

Återigen får vi möjlighet att visa upp Sverige som värdnation av stora handbollsmästerskap. Publiken i Göteborg är fantastisk, så vi ser fram emot en riktig folkfest 2023 med Sveriges grupp i Scandinavium, säger Stefan Lövgren, ordförande i VM-bolaget.

Foto: Svenska Handbollsförbundet.

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.