Handbolls-VM för herrar 2023 kommer till Göteborg!

I januari 2023 arrangeras herrarnas Handbolls-VM, och Göteborg kommer att stå värd för både Sveriges grupp och mellanrunda. Mästerskapet kommer att samarrangeras utav Sverige och Polen.

Foto: Svenska Handbollsförbundet.

Vi är väldigt glada över att återigen stå värd för ett handbollsmästerskap. VM kommer att stärka Göteborg som evenemangsstad och innebär även en möjlighet för oss att skapa socialt engagemang i samband med evenemanget, säger Magnus Hallberg, evenemangschef på Göteborg & Co.

Den 11 januari 2023 inleds VM där Sverige och Polen är samarrangörer. Totalt deltar 32 lag och de regerande mästarna Danmark samt arrangörsländerna Polen och Sverige är redan klara för VM. Grupperna spelas i Göteborg, Malmö, Jönköping, Kristianstad och Stockholm (efter godkännande från IHF, Internationella Handbollsförbundet).

Det svenska landslaget kommer att spela i Göteborg både under det första gruppspelet (preliminary round) och under det andra gruppspelet (main round). Scandinavium kommer att vara arena för samtliga matcher som spelas i Göteborg.

VM 2023 är en del i ett långsiktigt samarbete mellan Göteborg och Svensk Handboll där staden har varit värd för flera handbollsmästerskap i modern tid såsom VM herr 2011, EM dam 2016 och EM herr 2020.

Vi ser fram emot att än en gång få välkomna handboll på absolut högsta nivå till Scandinavium. Det kommer bli hög puls, publikfest och massa magiska ögonblick! säger Lotta Nibell, vd på Got Event

Återigen får vi möjlighet att visa upp Sverige som värdnation av stora handbollsmästerskap. Publiken i Göteborg är fantastisk, så vi ser fram emot en riktig folkfest 2023 med Sveriges grupp i Scandinavium, säger Stefan Lövgren, ordförande i VM-bolaget.

Foto: Svenska Handbollsförbundet.

Imorgon öppnar bokningen för Göteborgs Kulturkalas9.8.2021 12:04:33 CEST | Pressmeddelande

Imorgon tisdag, den 10 augusti klockan 10 öppnar bokningen av årets programpunkter på Göteborgs Kulturkalas, 20–22 augusti. Säkra dig en plats på just din favoritprogrampunkt. Missa inte årets nyhet Kulturpresenten, utomhusbion på Götaplatsen, teaterföreställning, barn- och ungdomsaktiviteter i Kviberg och allt annat som händer på 70 platser i hela Göteborg. Kolla in programmet och boka en plats på goteborgskulturkalas.se.