Handeln i Karlshamns stadskärna klarade pandemin bättre än snittet

Under pandemiåret 2020 minskade Karlshamns stadskärna sin totala omsättning med 5,6 procent. Det största tappet stod hotellnäringen och modehandeln för, medan försäljningen av dagligvaror ökade under 2020. Trots ett tufft år med restriktioner klarade sig Karlshamn bättre än jämförbara stadskärnor i landet. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Störst utmaning upplevde hotellen vilket förklaras av det minskade resandet och att konferensmarknaden försvann under pandemin. Hotellnäringen i Karlshamns stadskärna minskade med 30,5 procent. Coronapandemin medförde även stora utmaningar för modehandeln i våra stadskärnor som upplevde minskad efterfrågan till följd av att människor inte har kunnat träffats och sociala tillställningar ställdes in. I Karlshamn minskade modehandeln sin omsättning med 28,7 procent.

– Det är roligt att Cityindex nu bekräftar det vi har haft på känn, nämligen att Karlshamn har klarat sig bra i förhållande till jämförbara städer. Här har invånarna förstått att de är en viktig del i ekvationen. De har stöttat lokala verksamheter som också har varit duktiga på att tänka i nya banor. Här har vi från Centrumföreningen, Fastighetsägarna och Karlshamns kommun jobbat intensivt tillsammans för att hjälpa verksamheterna att minimera pandemins effekter – och jag tycker att vi har lyckats bra med det, säger Karin Strindgård, Handelsutvecklare i Karlshamn.

Den sociala distanseringen ledde också till att många människor undvek gym, frisörer, barberare, biografer och andra verksamheter. Omsättningen inom kommersiell service, som rymmer dessa verksamheter, minskade med 9,8 procent i Karlshamns stadskärna under 2020. Även restaurangnäringen hade ett tufft år. Särskilt under de tider på året då smittspridningen var hög undvek människor restauranger. Restaurangerna i Karlshamns stadskärna tappade 10,3 procent i omsättning.

Försäljningen av hem- och fritidsvaror, där byggvaror, elektronik och möbler ingår, tappade i sin tur 4,7 procent av sin omsättning. Men även om dessa branscher hade ett tufft år var tappen lägre i Karlshamn än snittet för jämförbara städer i landet.

Den bransch som klarade sig bäst var dagligvaruhandeln som ökade med 10 procent.

Så trots att den totala omsättningen i Karlshamns stadskärna minskade under 2020, gick det bättre än för jämförbara städer. I snitt minskade medelstora städer sin omsättning i stadskärnan med 8,2 procent, jämfört med Karlshamns 5,6 procent. Däremot hade handeln i kommunen ett negativt försäljningsindex vilket innebar att Karlshamn tappade köpkraft till andra kommuner.

– Restriktionerna under coronapandemin har påverkat omsättningen i våra stadskärnor och det märktes tydligast genom kraftigt minskade besöksflöden. Men nu när människorna söker sig tillbaka till stadskärnan är det viktigt att kunna erbjuda en mix av mötesplatser och verksamheter som både stärker stadskärnans attraktionskraft och gör den mindre sårbar för struktur- och beteendeförändringar. En levande stadskärna är ett skyltfönster för hela kommunen. Den bidrar till nyetableringar och nya arbetstillfällen, ökad inflyttning och lockande besöksnäring, säger Magnus Hulthe Andersson, näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna Syd.

Om Cityindex
Cityindex är en objektiv, heltäckande och mellan stadskärnor helt jämförbar kartläggning av den kommersiella utvecklingen i samtliga Sveriges 107 stadskärnor. Cityindex är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI.

5 trender Fastighetsägarna ser i framtidens stadskärnor

1. Den hållbara staden
En byggnad behöver inte bara ha en funktion. Vi kommer att se hur platser och byggnader samnyttjas och används under en längre period över dygnet, veckan etc.

2. En mindre ensam stad
Stadskärnan bär en viktig funktion som mötesplats. Vi vill ha tillgängliga städer för alla åldrar med t ex väderskyddade sittplatser, grönytor och aktiviteter som skapar generationsöverskridande stadsrum.

3. Levande gröna ytor
Pandemin har fått många att återupptäcka naturen och umgås i stadens parker och grönytor. Stråken till dessa platser behöver aktiveras och utrymmena mellan husen i stadskärnan kan kompletteras med grönska.

4. Framtidens urbana kontor
Utbudet i närområdet är en viktig del i vad som gör kontoren attraktiva. I framtiden behöver stadens olika funktioner samverka och dra nytta av varandra.

5. Stadskärnans unika identitet
Stadens historia, miljö och kultur skapar unika stadskärnor som inte kan återskapas någon annanstans. Kultur, nöjen och fritidsliv blir en aktiv del av stadskärnans utbud.

Gör det lättare att vräka kriminella lokalhyresgäster30.10.2021 11:01:20 CEST | Pressmeddelande

På Socialdemokraternas partikongress i veckan som kommer ska förslag om att göra det enklare att vräka kriminella bostadshyresgäster diskuteras. Men i debatten glöms bort att en stor del av den organiserade ofta äger rum i hyrda lokaler. Här är det mycket svårt att bli av med kriminell verksamhet. Det måste bli ett stopp på att utnyttja fastigheter och affärslokaler för avancerade brottsupplägg utan att fastighetsägaren har möjlighet att bli av med lokalhyresgästen. Det måste bli lättare att säga upp brottsliga lokalhyresgäster. Vi föreslår fyra konkreta åtgärder.

Omsättningen i Borås stadskärna följde pandemins vågor – men Knalleland höll emot28.10.2021 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Omsättningen i Borås stadskärna minskade med 18,4 procent under pandemiåret 2020, vilket är ett lite större tapp än i andra jämförbara städer. Knalleland behöll däremot större delen av sin omsättning och såg endast en marginell minskning på 0,2 procent. Hotellbranschen har haft det tuffast, medan försäljningen av dagligvaror har ökat såväl i stadskärnan som i Knalleland. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så klarade Limhamns centrum pandemiåret 202027.10.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under pandemiåret 2020 ökade den totala omsättningen i Limhamns centrum med 1,4 procent. Bäst gick det för försäljningen av dagligvaror som ökade under 2020. En större utmaning var det för restaurangerna som tappade mest i omsättning. Trots ett tufft år med restriktioner klarade sig Limhamns centrum bra i jämförelse med de 107 stadskärnor som finns med i undersökningen Cityindex 2021. Limhamns centrum mäts som en särskild del av Malmös Cityindexrapport. En rapport som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.