Handeln kritisk till Postnords prishöjning mitt i krisen
E-handeln har växt kraftigt under coronakrisen, men de ökade e-handelsvolymerna kompenserar inte för de kraftiga tapp som skett inom den fysiska handeln. En väldigt stor andel av den svenska e-handeln kommer från företag som har försäljning både i de fysiska och digitala kanalerna.
– I ett läge där coronapandemin slagit stenhårt mot stora delar av handeln och många företag behöver stöd för att överleva krisen är det anmärkningsvärt att ett statligt ägt bolag höjer priserna utan att ha någon som helst dialog med branschen. Postnords agerande är tondövt, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Samma argument har använts två år i rad i samband med att prishöjningar har gjorts i samband med julhandeln.
Bristande lyhördhet oroar
Svensk Digital Handel har under två år sökt dialog med Postnord för att hitta gemensamma lösningar på hur de höjda paketvolymerna i samband med jul ska lösas.
Önskemål har bland annat framförts om en mer strukturerad process för att ta in prognoser från e-handlarna och att det bör finnas ekonomiska incitament för de företag som lämnar träffsäkra prognoser och som på andra sätt underlättar för att leveranserna ska gå smidigt i samband med julhandeln. Men responsen från Postnord har varit mycket begränsad.
– Det är oroväckande att den dominerande svenska logistikaktören brister så i lyhördhet, inte minst nu när detaljhandeln har så stora utmaningar. Dessutom är det märkligt att Postnord inte klarar av att skala upp sin verksamhet och få ut de ekonomiska skalfördelar som flertalet andra företag lyckas med när deras försäljningsvolymer ökar, säger Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda. Ordförande är Anders Svensson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Svensk Digital Handel utvecklar tjänster och driver frågor som bidrar till en tryggare, smartare och mer lönsam digital handel i Sverige. Vi driver certifieringen Trygg E-handel och Nordens ledande e-handelsevent D-Congress. Vi är ett helägt dotterbolag till Svensk Handel och har ett nära samarbete med föreningen Svensk Digital Handel. www.dhandel.se.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Påskfirandet omsätter nära nio miljarder kronor inom handeln27.3.2024 11:14:24 CET | Pressmeddelande
Påsken är handelns näst viktigaste högtid, och det är främst mat och konfektyr som säljs i stora mängder. Svensk Handels undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.
Handelsföretag med ett aktivt hållbarhetsarbete har stora konkurrensfördelar26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
7 av 10 konsumenter anger att det är viktigt att företagen de handlar från bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete. Lever företagen inte upp till förväntningarna tvekar dessutom många konsumenter inte på att välja en konkurrent i stället. Detta, och mycket mer, visar Svensk Handels Hållbarhetsundersökning.
Optimismen ökar inom handeln – ”Trenden går i rätt riktning”25.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Lägre inflation och förmodade räntesänkningar inom kort gör att framtidsförväntningarna ökar bland svenska handlare. Trots detta är optimismen fortsatt låg ur ett historiskt perspektiv. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för mars månad.
Kraftig ökning av antal e-handlande konsumenter i februari19.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för februari månad skattar e-handelns omsättning till 11,4 miljarder kronor. Det är en ökning med 14 procent jämfört med februari 2023.
Handelns hyror har ökat med över 20 procent på tre år på grund av indexering.14.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Butikerna i sällanköpsvaruhandeln kan komma att betala 4 miljarder kronor i hyresökningar enbart på grund av KPI-indexeringen från 2022 till 2024. Trots att inflationstakten sjunker blir dessa höjningar beständiga. Detta visar nya siffror från Svensk Handel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum