Handeln står redo för att fira mor på söndag
Traditionen, som firats i svenska hushåll i över 100 år är något som svenskarna mer än gärna firar. 76 procent planerar att uppmärksamma mamma lite extra och det är lika stor andel män som kvinnor som planerar att fira.
30 procent av handlarna ser mors dag som en viktig dag för försäljningen, vilket innebär att dagen rankas högre än exempelvis fars dag, alla hjärtans dag och halloween. Samma siffra 2018 var 22 procent, vilket innebär att allt fler ser värdet i att uppmärksamma dagen.
Allra viktigast är mors dag för dagligvaruhandlarna. Hela 41 procent ser dagen som ett viktigt försäljningstillfälle.
- Högtider likt mors dag spelar stor roll för svenska handlare och vi ser att många laddar upp med kampanjer och erbjudanden. Traditionens roll är tydlig och vi ser att varor likt blommor och choklad fortsatt är populära gåvor att ge bort, vilket bådar gott för lite mer nischade branscher som exempelvis blomsterhandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Träffa barn, middag eller blommor, om mamma själv får välja
Blommor är den absolut vanligaste gåvan att ge bort i samband med mors dag, vilket 32 procent kommer att göra. Annars är en middagsbjudning, alternativt att helt enkelt träffas, vanliga sätt att uppmärksamma dagen på.
Frågar man dagens huvudpersoner, alltså mammorna själva, vad de önskar sig, ser det ungefär likadant ut. Gåvor i all ära, men det som önskas mest är att få träffa sina barn, något som 44 procent svarar. Därefter följer att bli bjuden på middag, vilket 26 procent gärna blir, följt av att få blommor, något som 23 procent anger.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal24.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Intresset för second hand befinner sig fortsatt på en hög nivå. Omsättningen i mars var 1,6 miljarder kronor, vilket innebär att den totala omsättningen för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor. Även denna månad var e-handeln den dominerande försäljningskanalen för second hand. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för mars månad.
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum