Svensk Handel

Handeln står redo för att fira mor på söndag

Dela

Handeln rustar upp inför mors dag som infaller nu på söndag, den 29 maj. I år är det 47 000 mammor som firas för första gången och totalt väntas högtiden omsätta cirka 1,4 miljarder kronor inom handeln vilket är en ökning jämfört med föregående år.

Traditionen, som firats i svenska hushåll i över 100 år är något som svenskarna mer än gärna firar. 76 procent planerar att uppmärksamma mamma lite extra och det är lika stor andel män som kvinnor som planerar att fira.

30 procent av handlarna ser mors dag som en viktig dag för försäljningen, vilket innebär att dagen rankas högre än exempelvis fars dag, alla hjärtans dag och halloween. Samma siffra 2018 var 22 procent, vilket innebär att allt fler ser värdet i att uppmärksamma dagen.

Allra viktigast är mors dag för dagligvaruhandlarna. Hela 41 procent ser dagen som ett viktigt försäljningstillfälle.

- Högtider likt mors dag spelar stor roll för svenska handlare och vi ser att många laddar upp med kampanjer och erbjudanden. Traditionens roll är tydlig och vi ser att varor likt blommor och choklad fortsatt är populära gåvor att ge bort, vilket bådar gott för lite mer nischade branscher som exempelvis blomsterhandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Träffa barn, middag eller blommor, om mamma själv får välja

Blommor är den absolut vanligaste gåvan att ge bort i samband med mors dag, vilket 32 procent kommer att göra. Annars är en middagsbjudning, alternativt att helt enkelt träffas, vanliga sätt att uppmärksamma dagen på.

Frågar man dagens huvudpersoner, alltså mammorna själva, vad de önskar sig, ser det ungefär likadant ut. Gåvor i all ära, men det som önskas mest är att få träffa sina barn, något som 44 procent svarar. Därefter följer att bli bjuden på middag, vilket 26 procent gärna blir, följt av att få blommor, något som 23 procent anger.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Dokument

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

Livsmedelsförsäljningen ökar med 1 miljard kronor inför midsommar20.6.2022 15:01:00 CEST | Pressmeddelande

Efter två års midsommarfiranden på sparlåga finns ett uppdämt behov av att återigen få umgås i goda vänners lag och fira midsommar. Handeln förbereder sig därefter och laddar upp med populära varor som sill, insektsmedel och gräddfil och åtta av tio dagligvaruhandlare uppger att midsommar är viktig för försäljningen. Det visar årets upplaga av Svensk Handels rapport om sommarhandeln.

Helsingborg – en prisbelönt handelsstad som står inför utmaningar17.6.2022 10:59:15 CEST | Pressmeddelande

I Helsingborg finns både Kullagatan, Sveriges äldsta gågata, samt Väla, ett av landets största köpcentrum. Goda förutsättningar finns alltså för att Helsingborg ska förbli en levande handelsstad. Men staden står inte utan utmaningar. Trygghetsfrågan måste tas på än större allvar och strategier för den växande staden måste tas fram. Det visar en ny rapport från Svensk Handel.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum