Svensk Handel

Handeln står redo för att fira mor på söndag

Dela
Handeln rustar upp inför mors dag som infaller nu på söndag, den 29 maj. I år är det 47 000 mammor som firas för första gången och totalt väntas högtiden omsätta cirka 1,4 miljarder kronor inom handeln vilket är en ökning jämfört med föregående år.

Traditionen, som firats i svenska hushåll i över 100 år är något som svenskarna mer än gärna firar. 76 procent planerar att uppmärksamma mamma lite extra och det är lika stor andel män som kvinnor som planerar att fira.

30 procent av handlarna ser mors dag som en viktig dag för försäljningen, vilket innebär att dagen rankas högre än exempelvis fars dag, alla hjärtans dag och halloween. Samma siffra 2018 var 22 procent, vilket innebär att allt fler ser värdet i att uppmärksamma dagen.

Allra viktigast är mors dag för dagligvaruhandlarna. Hela 41 procent ser dagen som ett viktigt försäljningstillfälle.

- Högtider likt mors dag spelar stor roll för svenska handlare och vi ser att många laddar upp med kampanjer och erbjudanden. Traditionens roll är tydlig och vi ser att varor likt blommor och choklad fortsatt är populära gåvor att ge bort, vilket bådar gott för lite mer nischade branscher som exempelvis blomsterhandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Träffa barn, middag eller blommor, om mamma själv får välja

Blommor är den absolut vanligaste gåvan att ge bort i samband med mors dag, vilket 32 procent kommer att göra. Annars är en middagsbjudning, alternativt att helt enkelt träffas, vanliga sätt att uppmärksamma dagen på.

Frågar man dagens huvudpersoner, alltså mammorna själva, vad de önskar sig, ser det ungefär likadant ut. Gåvor i all ära, men det som önskas mest är att få träffa sina barn, något som 44 procent svarar. Därefter följer att bli bjuden på middag, vilket 26 procent gärna blir, följt av att få blommor, något som 23 procent anger.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Dokument

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye