Handeln står redo för att fira mor på söndag

Traditionen, som firats i svenska hushåll i över 100 år är något som svenskarna mer än gärna firar. 76 procent planerar att uppmärksamma mamma lite extra och det är lika stor andel män som kvinnor som planerar att fira.
30 procent av handlarna ser mors dag som en viktig dag för försäljningen, vilket innebär att dagen rankas högre än exempelvis fars dag, alla hjärtans dag och halloween. Samma siffra 2018 var 22 procent, vilket innebär att allt fler ser värdet i att uppmärksamma dagen.
Allra viktigast är mors dag för dagligvaruhandlarna. Hela 41 procent ser dagen som ett viktigt försäljningstillfälle.
- Högtider likt mors dag spelar stor roll för svenska handlare och vi ser att många laddar upp med kampanjer och erbjudanden. Traditionens roll är tydlig och vi ser att varor likt blommor och choklad fortsatt är populära gåvor att ge bort, vilket bådar gott för lite mer nischade branscher som exempelvis blomsterhandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Träffa barn, middag eller blommor, om mamma själv får välja
Blommor är den absolut vanligaste gåvan att ge bort i samband med mors dag, vilket 32 procent kommer att göra. Annars är en middagsbjudning, alternativt att helt enkelt träffas, vanliga sätt att uppmärksamma dagen på.
Frågar man dagens huvudpersoner, alltså mammorna själva, vad de önskar sig, ser det ungefär likadant ut. Gåvor i all ära, men det som önskas mest är att få träffa sina barn, något som 44 procent svarar. Därefter följer att bli bjuden på middag, vilket 26 procent gärna blir, följt av att få blommor, något som 23 procent anger.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Handelns framtidsförväntningar stiger från låga nivåer26.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vårens ankomst, i kombination med lägre energikostnader och indikationer på att inflationstoppen är nådd, gör att handlarna ser något mer positivt på kommande tre månader. Men ökningen sker från låga nivåer och läget är fortsatt svårt för många svenska handelsföretag. Det visar Handelsbarometern för maj månad.
1,25 miljarder förväntas spenderas inför Mors dag24.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
I över 100 år har Mors dag firats, och mamma glöms inte bort i år heller. Totalt väntas dagen omsätta 1,25 miljarder kronor, vilket är en minskning jämfört med förra året, då skattningen låg på 1,4 miljarder.
E-handeln minskade med 2 procent i april22.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för april månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, minskade med 2 procent jämfört med samma månad föregående år och med 5 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.
Försiktiga vårvindar i modehandeln?11.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sol och plusgrader i hela landet innebär att många uppdaterar sin vårgarderob. Det återspeglas i månadens Stilindex, där både kläd- och skohandeln uppvisar en liten ökning i försäljningen. Ett välkommet skifte, givet det tuffa ekonomiska läget som slår hårt mot branschen.
Handlare prisades på Nalen – här är alla vinnare i Retail Awards 20239.5.2023 07:28:50 CEST | Pressmeddelande
Några av handelns bästa aktörer skulle koras i nio olika priskategorier när handelns stora gala Retail Awards för sextonde året avgjordes under gårdagskvällen. Lova Lindgren blev Årets butikssäljare, Djerf Avenue vann kategorin Årets digitala satsning, Chimi tog hem Årets internationella expansion och These Go To 11 korades till Årets butik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum