Handeln vänder till positiv jobbprognos – men transportsektorn bromsar in

Arbetsgivare inom handeln vänder från negativ till positiv jobbprognos och förväntar sig ett något ökat behov av arbetskraft under det första kvartalet 2020, med en sysselsättningstrend på +4 procent. Samtidigt pekar prognosen för transport- och logistiksektorn nedåt jämfört med föregående kvartal, med en sysselsättningstrend på +3 procent för börjar av nästa år. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +4 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

– Förra kvartalet var situationen den omvända – handelns jobbprognos pekade nedåt och transportsektorns jobbprognos pekade uppåt. Dessutom var det ganska stor skillnad mellan branscherna, men nu ligger prognoserna på ungefär samma nivå. Även om det inte är högt tryck på arbetsmarknaden är det övergripande positiva signaler inför nästa år, säger Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup.

Föregående kvartal pekade jobbprognosen för handeln nedåt med en sysselsättningstrend på -3 procent. Nu vänder trenden och arbetsgivare inom handeln tror på en något ökat jobbtillväxt för det första kvartalet 2020 med en jobbprognos på +4 procent. Jobbprognosen är också starkare än motsvarande period föregående år.

För transport- och logistiksektorn är situationen istället den omvända. Föregående kvartal pekade prognosen uppåt med en optimistisk sysselsättningstrend på +12 procent. Nu rapporterar arbetsgivare i transport- och logistiksektorn istället en jobbprognos på +3 procent. Det är en svagare sysselsättningstrend både jämfört med föregående kvartal och motsvarande period förra året.

Sysselsättningstrenden för Sverige som helhet ligger på +4 procent, vilket innebär att svenska arbetsgivare förväntar sig en något ökad efterfrågan på arbetskraft under årets första kvartal. Prognosen är dock svagare jämfört med de senaste ett och ett halv året av mer optimistiska prognoser för jobbtillväxten. Sysselsättningstrenden är fem procentenheter svagare än föregående kvartal och tre procentenheter svarare jämfört med motsvarande period förra året, då prognoserna låg på +9 respektive +7 procent.

Svenska branscher med starkast jobbprognoser
• Tjänstesektorn (finans-, fastighets- och uppdragssektorn), +13 procent
• Byggbranschen, +11 procent
• Energisektorn, +10 procent
• Hotell- och restaurangbranschen, +9 procent
• Gruvnäringen, +8 procent

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer för det andra kvartalet 2020 presenteras den 10 mars 2020.

Om sysselsättningstrenden
Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det första kvartalet 2020 förväntar sig 9 procent av de svenska arbetsgivarna en ökad sysselsättning, 7 procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan, 0 procent svarar vet ej och majoriteten (84 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +2 procent och när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +4 procent.

Om ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer
ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer (ManpowerGroup Employment Outlook Survey) har funnits i Sverige i 16 år och är den enda undersökning som mäter framtida sysselsättning globalt, det vill säga hur arbetsgivare bedömer det kommande kvartalet istället för att mäta vad som redan har hänt.

Undersökningen baseras på intervjuer med drygt 59 000 arbetsgivare inom näringsliv och offentlig sektor i 44 länder. I Sverige har drygt 750 intervjuer genomförts. De som tillfrågas utgör ett representativt urval bland arbetsgivare i respektive land, och de har inte hämtats från Manpowers kundregister. Under drygt 50 år har samma fråga ställts till arbetsgivare i bland annat USA, Storbritannien och Kanada. Resultatet av undersökningen är väl använt av beslutsfattare och analytiker världen över.

• Unik: Undersökningen är unik när det gäller storlek, geografisk spridning och branschtäckning.
• Framtidsinriktad: Arbetsmarknadsbarometern är den enda undersökningen som mäter hur arbetsgivarna bedömer personalsituationen inför det kommande kvartalet. De flesta andra undersökningar mäter vad som hänt bakåt i tiden, så kallad retrospektiv analys.
• Konsekvent: Under drygt 50 år har en och samma fråga ställts till arbetsgivarna i bland annat USA och Kanada. Undersökningen har funnits i Sverige sedan 2003.
• Oberoende: Deltagarna i enkäten utgör ett representativt urval bland arbetsgivarna i respektive land och hämtas inte från ManpowersGroups kundregister.
• Pålitlig: Undersökningen baseras på intervjuer med nära 59 000 arbetsgivare från näringslivet och den offentliga sektorn i 44 länder. Tack vare undersökningens omfattning kan detaljerade analyser göras av både branscher och regioner. Respondenterna tas inte från ManpowerGroups kundregister.

ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer Q1 2020
Fler videor

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Rekordhög kompetensbrist – 6 av 10 arbetsgivare har svårt att rekrytera4.2.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

Drygt sex av tio svenska arbetsgivare, 64 procent, upplever att det är svårt att hitta kompetent personal. Det är den högsta siffran i undersökningens historia, kompetensbristen i Sverige har mer än fördubblats jämfört med för tio år sedan. Situationen är värst för storföretagen, där hela 89 procent har svårt att rekrytera. Det visar nya siffror från ManpowerGroups globala kompetensbristundersökning Talent Shortage.

Tre av tio tänker byta jobb i början av 20202.1.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Svenskarna är sugna på att inleda det nya decenniet med att byta jobb, visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life. Hela 29 procent uppger att de helt säkert tänker byta jobb det närmaste halvåret. Dessutom funderar ytterligare 31 procent på att byta jobb, vilket innebär att hela sex av tio går i tankarna på att inleda det nya året med att byta arbetsgivare. Dessutom är män är något mer bytesbenägna än kvinnor.